Šiandien (2010-03-15) LR Vyriausybė posėdyje svarstė naujos redakcijos LR teritorijų planavimo įstatymo (TPĮ) koncepciją. Lietuvos miško savininkų asociacija (LMSA) atliko darbo grupės parengto TPĮ koncepcijos projekto analizę ir išsakė pasiūlymus bei pastabas 2010-03-10 raštu Nr. 24. Dėl naujos redakcijos LR teritorijų planavimo įstatymo koncepcijos projekto (2010-03-03 variantas). ******************************************************************************************************************* Kviečiame susipažinti: Lietuvos miško savininkų asociacija (LMSA)- nuo 1993 metų veikianti nacionalinė privačių miškų savininkus atstovaujanti visuomeninė organizacija Lietuvoje - išanalizavome naujos redakcijos LR teritorijų planavimo įstatymo (TPĮ) koncepcijos projektą (2010-03-03 variantas) ir teikiame pastabas bei pasiūlymus. Pritariame TPĮ koncepcijos rengėjų kritiškam požiūriui į dabar galiojančią painiavą ir neskaidrumą teritorijų planavimo srityje. Ypatingą dėmesį ragintume koncepcijos rengėjus atkreipti į vadinamus specialiuosius planus, kurie šiuo metu sudarko teritorijų planavimo dokumentų hierachiją, po jų priedanga vyksta biurokratijos savivalė, dažnai priimimami visuomenei nežinomi, savivaldybių bendriesiems planams prieštaraujantys sprendiniai. Reikalinga atsisakyti arba suteikti tik patariamąją funkciją specialiesiems žinybiniams planams, kurie negali turėti viršenybės prieš bendruosius teritorijų planus. Tačiau, TPĮ koncepcijoje pasidendame didesnių teisių suteikimo privačios valdos savininkui įtakojant teritorijų planavimo dokumentų turinį. Kadangi teritorijų planavimo sprendiniai nusako privačios nuosavybės teisės turinį ( ką savininkas gali veikti savo valdoje), tai TPĮ koncepcijoje būtina subalansuoti apribojimus bei įpareigojimus privačių valdų savininkui naudotis nuosavybe su savininko galimybėmis paveikti planavimo procesus. 1. Koncepcijoje siūlytume labiau subalansuoti viešojo bei privataus intereso atspindėjima teritorijų palanavimo procese. Kitaip kyla grėsmė, kad įtvirtinus sudėtingą, pernelyg detalų (manytume, kad tuo-perteklinį) atskirų sričių (pavyzdžiui- kraštovaizdžio) planavimo akcentavimą kyla grėsmė perkelti į naujai rengiamą TPĮ dabartines problemas- neskaidrų, sudėtingą, ilgą ir brangų planavimo procesą, prielaidas korupcijai ir t.t. 2. Siūlome koncepcijos VII dalyje įtvirtinti nuostatą, kad privačios valdos savininkas vieną vienbutį gyvenamąjį namą su priklausiniais gali statytis dabartinėje žemės ūkio bei miškų ūkio paskirties žemėje, leidžiant statyti supaprastinta tvarka be detaliųjų planų. Taip sudaryti sąlygas kaimiškose teritorijoses daugiafunkciniam žemės naudojimui. Įtvirtinti vieno langelio principą savivaldybėse rengiant detaliuosius planus ir nuostatą, kad už nesavalaikį detaliojo plano patvirtinimą atsako tarnautojai, t.y.susieti šio įstatymo rengimą su pradėtu rengti valstybės pareigūnų ir tarnautojų atsakomybės įstatymu. 3. Siūlome koncepcijos VII dalyje įtvirtinti vieno langelio principą savivaldybėse rengiant detaliuosius planus ir nuostatą, kad už nesavalaikį detaliojo plano patvirtinimą atsako tarnautojai. Susieti šio įstatymo rengimą su pradėtu rengti valstybės pareigūnų ir tarnautojų atsakomybės įstatymu 4. Siūlome 26 punktą papildyti nuostata, kad teritorijų planavimo dokumentai turi atitikti konstituciniam privačios nuosavybės neliečiamumo principui. Siūlome įtraukti nuostatą, kad apribojimai privačiai nuosavybei įtvirtinami įstatymu, proporcingai siekiamam tikslui ir siekiant įstatyme numatytų tikslų. Tai turi būti esminis įstatymo kūrimo koncepcijos postulatas. 5. Siūlome koncepcijoje įtvirtinti principą, kad naudojant privačią nuosavybę savininkas turi visas naudojimosi teises, išskyrus atvejus, kai yra įstatymu numatyti apribojimai. O valstybė tuos apribojimus turėtų nustatinėti pagrįstai. Kiekvienu konkrečiu atveju apribojimai turi būti taikomi pagal tam tikrus pagrįstus kriterijus, rodiklius ir normatyvus. Koncepcijoje galėtų būti aptarta, kaip įstatyme bus apibrėžiama jų paruošimo, tvirtinimo ir keitimo tvarka. 6. Siūlome 40 punkte atsisakyti tikslinių žemės paskirčių suabsoliutinimo (kaip yra šiuo metu su miško žemės tiksline paskirtimi), suteikiant prioritetą daugiafunkciniam žemės naudojimui. 7. Nepritariame 46 punkte bandomam įtvirtinti specialiųjų kraštovaizdžio planų pirmenybiniam rengimui. Siūlome išbraukti 46 punkto antrą dalį ir kraštovaizdžio planus rengti pagal visiems specialiesiems planams nustatytą eiliškumą bei tvarką. 8. Siekiant panaikinti žalingą specialiųjų (sektorinius) planų pirmenybės praktiką, siūlome tikslinti punktą 59.6, specialiųjų (sektorinius) tvirtinimą nustatyti LR Vyriausybei, pritarus savivaldybėms (analogiškai, kaip tas numatyta punkte 59.4) 9. Pažymime, kad 62 punkte būtina įtvirtinti Konstitucinį principą, jog už teritorijų planavimo sprendiniais įvedamus privačios nuosavybės naudojimo apribojimus visais atvejais išmokamos kompensacijos teisingai ir savalaikiai atlyginant. dr.Algis Gaižutis LMSA pirmininkas, tel./fax: 8 - 5-276759 www.lietuvosmiskai.lt ; el.pastas: algis@forest.lt
|