
Šiandien, 2009-03-04, LMSA kreipėsi į žurnalo "EKSTRA" vyriausią redaktorę Audrą Telksnienę dėl šio leidinio reporterės Aldonos Kvedarienės straipsnyje „Lietuvos miškai - medienos ryklių taikinys" [Nr.9 (531) 2009/03/02-08] skleidžiamos tiesos neatitinkančios informacijos ir nepagrįstų, faktais neparemtų tendencingų kaltinimų Lietuvos miško savininkų asociacijos (LMSA) atžvilgiu.[viešinama: http://www.gmu.lt/naujienos/nid.1059;/
LMSA ragina žurnalo EKSTRA vyriausią redaktorę adekvačiai reaguoti įminimame straipsnyje įvardintus konkrečius žurnalistės etikos kodekso pažeidimus ir prašo užtikrinti, kad panaši praktika nebūtų kartojama ateityje.
Citata iš aptariamo straipsnio:
[....] LMSA skelbiasi, kad ji yra privačių miškų savininkams atstovaujanti organizacija Lietuvoje. Tačiau prieš keletą metų paaiškėjo, kad LMSA atstovauja ne miško savininkų, o savo steigėjų interesams. LMSA komentaras: Stebinai, kaip žurnalistė gali švaistytis be jokių įrodymų tokiais kaltinimais. Tokiu teigimu tiesiogiai pažeidiamas Žurnalistų ir leidėjų etikos kodekso 38 straipsnis, teigiantis, kad "Žurnalistas ir viešosios informacijos rengėjas neturi skelbti nepagrįstų, nepatikrintų,faktais neparemtų kaltinimų". O gal "įrodymu" gali būti laikomas pačios A.Kvedarienės 2006 m. straipsnis "Valstietyje" , kurį Generalinė miškų urėdija savo tinklapyje publikuoja nenurodydama datos kaip naują (žiūr: http://www.gmu.lt/naujienos/nid.1034;/ ) Vadovaujantis panašia logika prieš kelis metus LMSA buvo bandoma priekaištauti, nusišnekant iki tokio, laipsnio, jog į miško savininkus vienijančios sociacijos Valdybos narių ir LMSA pirmininko postus negali būti renkami (!?) privačių miškų savininkai, nes atseit tuomet kyla interesų konfliktas.
LMSA steigėjai ir vadovai steigia miško savininkų kooperatyvus, tačiau jie veikia ne kaip kooperatyvai, o kaip paprastos uždarosios akcinės bendrovės. Miško savininkų kooperatyvai supirkinėja miškus, o iš jų gaunamą naudą jų steigėjai pasidalija kaip dividendus. Į kooperatyvų savininkų kišenę sukrinta ir pajamos už teikiamas paslaugas tikriesiems miško savininkams.
LMSA komentaras: Nors Žurnalistų ir leidėjų etikos kodeksas draudžia tiesiogiai arba netiesiogiai skatinti nesantaiką ar kurstyti neapykantą kokiai nors žmonių grupei, A.Kvedarienė imasi suskirstyti miškų savininkus į "tikruosius miško savininkus" ir tuos, kurie yra miško savininkų kooperatyvų nariai. Naturalu, kad aktyvesni miskų savininkai yra renkami į asociacijos valdymo organus. O čia tai pateikiama, kaip kriminalas Kad miško savininkai buriasi į koperatyvus ar steigia kitas bendroves ūkinei veiklai vykdyti, žurnalistės tendencingai pateikiama kaip labai negatyvus dalykas, galimai skatinant visuomenėje neapykantą. [....] Iš visų „šilų" - uždarųjų akcinių bendrovių tikriausia yra „Ekomediena", kurios vienas steigėjų ir savininkų - LMSA pirmininkas Algis Gaižutis. Uždaroji akcinė bendrovė „Ekomediena" ne tik superka medieną: kaip ir miško savininkų kooperatyvai, ji perka ir parduoda miško sklypus. Prieš trejetą metų UAB „Ekomediena" turėjo 120 miško sklypų, kurių bendrasis plotas buvo per 700 ha. Šiandien turi daugiau nei 200 miško sklypų. Dar 100 sklypų ji jau suspėjo parduoti. Tačiau, kad ir kiek miško privatininkai turėtų, jo kirsti jie gali tik tiek, kiek leidžia miškotvarkos projektai. Valstybinės institucijos miško savininkus verčia griežtai laikytis šių projektų ir juos kontroliuoja. LMSA komentaras: savo interesu deklaraciją LMSA pirmininkas A.Gaižutis yra viešai paskelbęs asociacijos nariams ir visiems besidomintiems: /lit/Algis_Gaizutis/201 . Ar nuo šiol žurnalistei bus leidžiama pradėti formuoti nuomonę, kad į visuomeninių organizacijų vadovus gali būti renkami tik niekur nedalyvaujantys ir nieko neveikiantys asmenys? O visuomenei tendencingai formuojama nuomone, kad čia kažkoks negeras dalykas.
Žinant, kad vidutinės privataus miško valdos dydis tesiekia 3,4 ha ir kad tokiose pavienėse fragmentiškai išsidėsčiusiose valdose nuosekliai ūkininkauti yra neįmanoma, stebina žurnalistės formuojamas negatyvus požiūris į bendrovių teisėtus miškų prekybos sandorius su privačių miškų savininkais.
[....] Pradėjęs kurti privačių miškų kooperatyvus, LMSA pirmininkas A.Gaižutis jiems steigti ir plėtoti iš valstybės biudžeto prašė kasmet skirti milijoną litų.
LMSA komentaras: sąminingai formuojama nuomone, kad atseit savam bizniui LMSA pirmininkas gviešiasi Valstybės pinigų. Pažeidžiamas Žurnalistų ir leidėjų etikos kodekso 6 straipsnis, reikalaujantis, kad dera "atidžiai ir rūpestingai tikrinti faktus, remtis keliais šaltiniais". Kokie siūlymai yra ne kartą teikti LMSA - rasite asociacijos siunčiamų raštų sąraše: /index.php?-355826480
Tuomet jam niekas tų milijonų neskyrė. Kiek dabar, ekonominiu sunkmečiu, valstybei kainuos įsteigti ir išlakyti Privačių miškų tarnybą? „O kiek valstybei kainuoja jos nebuvimas?" - filosofiškai perklausė A.Gaižutis. Kiek realiai kainuos nauja institucija, A.Gaižutis nenorėjo skaičiuoti: „Jums reikia kreiptis į Vidaus reikalų ministeriją. Ji atsakinga už valstybės tarnybas, tai ir atsakys, kiek kainuoja valdininkai".
LMSA komentaras: manome, kad A.Kvedarienė dar kartą pažeidžia Žurnalistų ir leidėjų etikos kodekso reikalavimus, kur aiškiai įtvirtinta (4 str.), kad žurnalistas "privalo užtikrinti, kad nuomonė būtų reiškiama sąžiningai ir etiškai, sąmoningai neiškreipiant faktų ar duomenų". Tuo tarpu LMSA pirmininko A.Gaižučio raštu į žurnalistės klausimą pateiktas atsakymas, ar net jo dalis, yra nepateikiama iš viso. Tas kelia pagrįstų abejonių dėl straipsnio autorės tendencingumo ir šališkumo,( o gal-ir suinteresuotumo?) pateikiant informaciją. [Pateikiama žemiau]
************************************
Polemizuoti su straipsnio autore net neišeina - rašyta netgi „pamirštant" paminėti tikruosius pokalbininkų atsakymus. Kyla abejonių, kad tikslumo ir nebuvo siekiama, gal buvo iš anksto aiškus būsimo straipsnio tekstas. Tad vienintelė "cenzūra" šiai žurnalistei - pačios rašančiosios padorumas ir atsakomybė už pateikiamų faktų teisingumą.
Siūlyčiau skaitytojams patiems sulyginti tai, ką atsakiau į ponios A.Kvedarienės užduotą vienintelį klausimą raštu ir kas pateikta minėtame straipsnyje.
(žiūr. susirašinėjimą el.paštu tekste žemiau).
Algis Gaižutis LMSA pirmininkas
************************************
A.Gaižučio ir A.Kvedarienės susirašinėjimas (2009-02-25) Pastaba: vėliausi laiškai pateikiami pirmiausiai.
From: ‘Algis Gaižutis' Sent: Wednesday, February 25, 2009 1:27 PM To: 'Aldona Kvedarienė' Subject: A.Gaizucio atsakymas i jusu uzduota klausima RE: kvedariene Importance: High
Gerb. Aldona,
Ačiū už atsiųstą faksu Lietuvos pramoninkų konfederacijos siūlymų dalį dėl LR Vyriausybės Programos 488 p. priemonių.
LMSA taipogi esame oficialiai pateikę savo siūlymus Aplinkos ir Žemės ūkio ministerijoms dėl Vyriausybės programos. Šiuo konkrečiu punktu LMSA teikti siūlymai yra šie:
|
488. Numatyti miškų ūkio pertvarkymą, siekiant ūkininkavimo efektyvumo
|
1. Numatyti miškų ūkio pertvarkymą, sudarantį prielaidas darnaus miškininkavimo plėtrai visų nuosavybės formų miškuose, šiems tikslams įgyvendinti parengiant Lietuvos Respublikos miškų įstatymo pakeitimo įstatymo ir kitų atitinkamų teisės aktų projektus, įgalinančius:
Siūloma papildyti:
|
Aplinkos ministerija
|
2010 metų I ketvirtis
|
|
|
1) Sukurti Lietuvos miškų ūkio efektyvumo vertinimo sistemą;
2) Sudaryti teisines ir institucines prielaidas plėtotis dviem savarankiškoms miško ūkinėms sistemoms (valstybinei ir privačiai).
2.1.Peržiūrėti privatų miškų ūkį prižiūrinčių, konsultuojančių ir kontroliuojančių valstybinių institucijų ir įstaigų funkcijas su tikslu kai kurias funkcijas perduoti privačių miško savininkų savivaldai atlikti ir parengti reikiamus teisės aktų projektus.
Tuo tikslu suformuoti vieningą savivaldos pagrindais rajonų savivaldybėse veikiančią Privačių miškų tarnybą pavedant jos koordinavimą LR Žemės ūkio rūmams- perduodant jai privačių miškų savininkų priežiūros, informavimo ir konsultavimo funkcijas ir tokiu būdu sutaupant valstybės biudžeto lėšų, sumažinant valstybės biurokratinį aparatą ir supaprastinant administravimą; šiai institucijai taip pat deleguojant atsakomybę už efektyvios privačių miškų savininkų konsultavimo sistemos plėtrą;
2.2. sudaryti teisines prielaidas teritoriniu pagrindu veikiančių savivaldos vienetų privačių miškų tvarkymui sukūrimą;
|
Aplinkos ministerija
Žemės ūkio ministerija
|
2009 metų III ketvirtis
|
|
|
3) Sukurti inovacijų miškų ūkyje plėtros sistemą
4) Sukurti nuotolinę prieigą prie Miško išteklių ir Lietuvos Respublikos miškų valstybės kadastro informacinės sistemos duomenų privačių miškų savivaldos organizacijų specialistams
|
Aplinkos ministerija
|
2009 metų IV ketvirtis
|
|
|
Paaiškinimas: Be 1 papildymo 488 nuostata lieka deklaratyvi. Niekas šiandien nežino, koks yra Lietuvos miškų ūkio efektyvumas (plačiąja prasme - ekonominis, ekologinis ir socialinis) ir kaip vertinti jo pokyčius.
Be 2 papildymo ūkininkavimo efektyvumo didinimas neturės variklio (konkurencijos) ekonominėje veikloje, o jau mokslininkai rengia prielaidas ir miško ekologinėms bei socialinėms funkcijoms įjungti į rinkos procesus. Taip pat svarbu, kad Lietuvos miškų ūkio efektyvumo didinimo uždaviniai būtų sprendžiami viso miškų sektoriaus kontekste, kur sukuriama daugiausia pridėtinės vertės.
Neįsivaizduojama, kaip galima spręsti ūkininkavimo efektyvumo problemas neakcentuojant inovacijų. Tai bet kokios pažangos variklis.
|
|
|
Tad atsakant į jūsų užduotą klausimą :"Kiek, jūsų manymu, valstybei kainuos Privačių miškų tarnybos steigimas ir išlaikymas?" atsakyčiau taip:
"Jei būtų įgyvendinamas Lietuvos miško savininkų asociacijos siūlomas variantas, tai metinis tokios tarnybos išlaikymas kainuotų mažiau, nei vienas šių metų naujametinis fejerverkas Vilniuje. LMSA siūlome suformuoti vieningą savivaldos pagrindais rajonų savivaldybėse veikiančią Privačių miškų tarnybą ir pavesti jos koordinavimą LR Žemės ūkio rūmams. Tokia dabartinių valdymo institucijų pertvarka, perduodant savivaldybės lygmenyje veiksiančiai privačių miškų tarnybai leistų net sutaupyti valstybės biudžeto lėšų, sumažinant valstybės biurokratinį aparatą ir supaprastinant administravimą. Noriu ypač pabrėžti, kad šie siūlymai negali būti įgyvendinami atsietai nuo viso miškų ūkio valstybinio valdymo pertvarkos, todėl LMSA pilnai pritariame dabartinės Vyriausybės užsibrėžtiems tikslams apjungti, sumažinti ar iš vis atsisakyti dalies nereikalingų ar dubliuojančių kitų institucijų veiklą kontroliuojančių, inspektuojančių, koordinuojančių, derinančių ir kitaip biudžetines lėšas inensyviai naudojančių organizacijų. Suprantama, kad dėl to ypač daug nerimo kyla nežinia už ką atsakančiose, bet viską norinčiose kontroliuoti biurokratinėse struktūrose. Nes visai realu, kad prie Vyriausybės pradėjusi veikti "Saulėlydžio" komisija imsis rimtai analizuoti bei įgyvendinti jau nuo 2005 m. parengtas valstybinio miškų valdymo pertvarkos studijas.
Mano įsitikinimu, kad planuojamos reorganizacijos nepridarytų daugiau žalos, nei naudos būtina:
1. Nevykdyti reformos realiai dirbančiųjų miškuose girininkijų specialistų sąskaita. Netgi atvirkščiai- reikia stiprinti girininkijų ir eiguvų lygmenį, gerinti čia dirbančių miškininkų darbo sąlygas. Mažinti reikia biurokratų grandį.
2. Optimizuojant valstybinių miškų valdymą tuo pat metu būtina formuoti privačių girininkijų /privačių miškų priežiūros ir apsaugos organizacijų/ tinklą, kuriai irgi būtini aukštos kvalifikacijos, gerai apmokami miškininkai specialistai (pirminiame etape-75 miškininkai savivaldybėse, o įgyvendinus valdymo reformą ir ūkiniame lygmenyje apie 700-800 miškininkų). Paradoksas, kuomet 50 metų kurta visų Lietuvos miškų valdymo ir priežiūros infrastruktūra, specialistai, materialinė bazė dabar siejami tiktai su valstybiniais miškais. Juk besiformuojančiam privačių miškų ūkui irgi reikalinga technine baze, specialistai, lėšos infrastruktūros priežiūrai bei atnaujinimui. Būtina valstybės lygmenyje formuoti vieningą šalies miškų priežiūros ir apsaugos politiką bei ją kompleksiškai įgyvendinti."
Pagarbiai,
Algis Gaižutis Valdybos pirmininkas Lietuvos miško savininkų asociacija (LMSA) Ozo g. 10A, 08200 Vilnius Tel./fax. +370 5 2767590 www.lietuvosmiskai.lt
From: Aldona Kvedarienė Sent: Wednesday, February 25, 2009 10:21 AM To: Algis Gaižutis Subject: Re: kvedariene
Negaliu, nes turiu tik popierinį variantą. Pasakykite faksą, tai atfaksuosiu.
Bet neapsimeskite, jog nieko nežinote. Pasiklauskite S.Paulausko -- jam tų nuostatų siųsti nereikėjo.
O ir kalbant telefonu, nebuvo panašu,jog pirmą kartą girdite apie Privačių miškų tarnybos steigimą.
----- Original Message -----
From: ‘Algis Gaižutis' To: 'Aldona Kvedarienė' Sent: Wednesday, February 25, 2009 10:15 AM Subject: RE: kvedariene
Jei galite- persiuskite minima teksta.
From: Aldona Kvedarienė Sent: Wednesday, February 25, 2009 10:08 AM To: Algis Gaižutis Subject: Re: kvedariene
Tos, kurios,kaip sakė S.Paulauskas su jumis suderino ir Lietuvos miškų konfederacijos (LPK) vardu pasiūlymą pateikė Vyriausybei. Šie pasiūlymai įrašyti į Vyriausybės progarmos III dalies nuostatų 488 punktą.
----- Original Message -----
From: ‘Algis Gaižutis' To: 'Aldona Kvedarienė' Sent: Wednesday, February 25, 2009 8:50 AM Subject: RE: kvedariene
Gerb. Aldona,
Gal galėtumete patikslinti ir paaiškinti išsamiau klausimo kontekstą- apie kokios konkrečiai "Privačių miškų tarnybos" steigimą ir išlaikymą teiraujatės. Netgi prof.Deltuvo vadovaujamos mokslininkų grupės 2008 m. Aplinkos ministerijos užsakymu atliktoje studijoje yra pateikiami trys variantai, kaip galima būtų tobulinti valstybinį valdymą privačių miškų atžvilgiu. O dar yra Aplinkos ministerijos, Generalinės miškų urėdijos, mūsų asociacijos ir kt. organizacijų svarstomi galimi sprendimai.
Lauksiu jūsų žinutės.
Algis Gaižutis
From: Aldona Kvedarienė Sent: Wednesday, February 25, 2009 8:27 AM To: algis@forest.lt Subject: kvedariene
Laba diena dar kartą, gerb Algi, taigi,kaip prašėte siunčiu, jums šį mūsų apkalbėtą klausimą dar ir raštu:"Kiek, jūsų manymu, valstybei kainuos Privačių miškų tarnybos steigimas ir išlaikymas?" Jeigu norite dar ką papildyti raštu, tai prašyčiau tą padaryti per šią dieną. Aldona
|