Naujienos
Vyriausybėje svarstomos Seimo narių siūlomos Miškų įstatymo pataisos dėl saugomų teritorijų plėtros
Šį antradienį,2024-07-17, Vyriausybės tarpinstituciniame pasitarime darbotvarkės klausimu Nr.16. bus svarstoma Aplinkos ministerijos rengiama Vyriausybės išvada dėl Miškų įstatymo Nr. I-671 3 ir 15 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3547 (TAP-24-861(2) (24-8230(3)
Lietuvos miško ir žemės savininkų asociacija (LMSA) 2024-05-21 raštu Nr. 25 LR Aplinkos ministerijai pateikėme pastabas dėl šio LR Miškų įstatymo projekto. Teigiamai vertiname, kad teikiamoje išvadoje dėl aptariamų pataisų Aplinkos ministerija atsižvelgė į esmines LMSA pastabas ir nesiūlo vykdyti tolesnės saugomų teritorijų plėtros privačių miškų sąskaita. Planuojame dalyvauti ir Vyriausybėje vykstančiuose posėdžiuose šiuo klausimu.
Neįsigilinusiems į teisinio reglamentavimo specifiką iš Tomo Tomilino pateikto LR Miškų įstatymo 3 ir 15 str. pataisų projekto ir jo aiškinamojo rašto gali susidaryti klaidingas įspūdis, kad tik I ir II miškų grupės priskiriamos saugomoms teritorijoms, kai tuo tarpu situacija priešinga- didžioji dalis miškų saugomose teritorijose yra III ir IV grupės miškai, kuriems dėl priskyrimo į saugomas teritorijas jau yra taikoma visa eilė rimtų ūkinės veiklos apribojimų. Net ir miškams, kurie nepriskirti saugomoms teritorijoms, apribojimų mastas gali atskirais atvejais būti toks, kad prilygsta vos ne rezervatiniam režimui (pavyzdžiui, jei miškas priskirtas Vakarų taigos buveinei).
Nors įstatymo projekte to nėra, pristatydamas projektą pataisų iniciatorius Toma Tomilinas kalbėjo, kad pirmiausiai įstatymo pataisos nukreiptos į valstybinius miškus, kuriems nereikės kompensacijų. O kokio masto būtų apribojimai privatiems miškams ir kiek reikėtų lėšų atlyginti privačių miškų savininkams už atsirasiančius apribojimus- pataisų iniciatorius nedetalizavo.
Pirmiausiai, atkreipiame dėmesį, kad vadovaujantis teisėkūros reikalavimais turėtų būti nedviprasmiškai aiškūs "ypatingą gamtinę vertę“ nusakantys kriterijai, pagal kuriuos papildomai į rezervatų kategoriją siūlomi priskirti miškai būtų laikomi ypatingą gamtinę vertę turinčiais miškais.
Tuo tarpu, kaip tą teisingai pastebi Seimo kanceliarijos Teisės departamentas savo 2024-03-21 išvadoje Nr. XIVP-3547: <...> nei iš projekto nuostatų, nei aiškinamojo rašto nėra aišku, kokiais kriterijais vadovaujantis gamtinių ir kompleksinių draustinių bei saugomų teritorijų miškai ar jų dalys būtų laikomi ypatingą gamtinę vertę turinčiais miškais ir būtų priskiriami I miškų grupei, kurioje ūkininkavimo režimas yra pats griežčiausias. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Saugomų teritorijų įstatymą saugomos teritorijos, atsižvelgiant į jose saugomų vertybių reikšmę ir pobūdį, yra skirstomos į saugomų teritorijų tipus: rezervatai, draustiniai ir kt. Keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 1 punkte bei 4 dalyje yra išvardintos konkrečios gamtinių ir kompleksinių draustinių rūšys, kurių miškai priskirtini IIA (ekosistemos apsaugos miškai) ir III (apsauginiai miškai) miškų grupėms. Atsižvelgiant į tai, nėra aiškus minėtų projekto nuostatų bei keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 1 punkto bei 4 dalies nuostatų tarpusavio santykis. <...>
Taipogi svarbu pažymėti, kad rezervatiniai miškai yra išskiriami ten, kur vykdomi moksliniai natūralių miškuose vykstančių procesų stebėjimai, paliekant tokius plotus savaiminiam formavimuisi be jokio žmogaus įsikišimo ar net lankymosi (kuris galimas tik išskirtiniais atvejais ir su atsakingų specialistų priežiūra). Tad privatus savininkas jo valdą priskyrus rezervatui net negalėtų lankytis savo miške. Tad geriau yra tokias teritorijas Valstybei išpirkti iš savininko, jei norima steigti rezervatą.
Todėl siūlome LR Vyriausybės dėl MĮ pakeitimų teikiamoje išvadoje konstatuoti, kad nedera kurti painiavos, o kaip tik reiktų teisės aktais įvardinti aiškius ypatingą gamtinę vertą turinčių miškų kriterijus, kuriais vadovaujantis tokie miškai galėtų būti priskiriami rezervatiniams miškams patikslinant LR Vyriausybės 2001 m. rugsėjo 26 d. nutarimą Nr. 1171 „Dėl Miškų priskyrimo miškų grupėms tvarkos aprašo ir Miškų priskyrimo miškų grupėms normatyvų patvirtinimo“. Siūlome išlaikyti nuostatą, kad Valstybė turi išpirkti mišką iš savininko, jei jame norima steigti rezervatą.
Siūlome LR Vyriausybės dėl MĮ pakeitimų teikiamoje išvadoje konstatuoti, kad nedera kurti painiavos, o kaip tik reiktų teisės aktais įvardinti aiškius svarbią vertą aiškia išskirtų ekosistemų apsaugai turinčių miškų kriterijus, kuriais vadovaujantis tokie miškai galėtų būti priskiriami 2A gr. ekosistemų apsaugos miškams patikslinant LR Vyriausybės 2001 m. rugsėjo 26 d. nutarimą Nr. 1171 „Dėl Miškų priskyrimo miškų grupėms tvarkos aprašo ir Miškų priskyrimo miškų grupėms normatyvų patvirtinimo“.
Taipogi pritariame Projekto 2 straipsnyje pateiktai išvadai, kad nepamatuotai išplėtus IIA gr.miškus į kitas saugomas teritorijas, ten esančių privačių miškų savininkams reikėtų išmokėti apie 100 mln. Eur kompensacijų už nustatytus veiklos apribojimus. Esamoje Valstybės finansinėje ir saugumo užtikrinimo situacijoje tokia papildoma finansinė našta nėra šalies biudžetui pakeliama. Todėl siūlome apsiriboti patikslinimu ūkininkavimo tikslų.
Yra teikiamame projekte ir teigiama pataisa- skatinti natūralų miškų atsikūrimą saugomose teritorijose.
Papildymas:
Miškų tema- viena iš nedaugelio, kuri "užkabina" visuomenės dėmesį.