Naujienos

2025 - 03 - 25

Miško savininkų interesai Seime – kas juos gina, o kas – ne?

Seime svarstyti Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo pakeitimai dėl miškų naudojimo suvaržymų kontrmobilumo pretekstu, kurie gali smarkiai paveikti privačių miškų savininkus.

Krašto gynyba yra neabejotinai svarbi, tam nieks neprieštarauja. Tačiau numatomos priemonės turi būti proporcingos, veiksmingos ir pagrįstos, kad būtų išvengta nereikalingo lėšų ir turto švaistymo.

Nuoroda į Seimo AAK papildytą jo pirmininko Lino Jonausko pasiūlymais Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 X skyriaus antrojo skirsnio pakeitimo įstatymo projektą (Nr. XIVP-3988(2)) čia...>>>

Tiek valdančiųjų, tiek ir opozicijos atstovai konstatavo, kad sprendimai priimami per greitai, be aiškaus kompensavimo mechanizmo ir tinkamo diskusijų proceso. Seimo narių pasisakymai:


Martynas Katelynas (LSDPF): pirmasis atkreipė dėmesį, kad projekte nėra kompensavimo mechanizmo – miškų savininkai netektų turto vertės be jokių atlygintinų priemonių. Siūlė svarstyti kompensacijas arba miškų mainų galimybę. "Mes tik­rai ne­sa­me ko­mu­nis­ti­nė vals­ty­bė, ku­ri ga­lė­tų sau leis­ti nu­sa­vin­ti pri­va­tų žmo­nių tur­tą ar­ba su­ma­žin­ti jo ver­tę",- apibendrino savo išsamų pasisakymą miškingoje Dzūkijoje išrinktas parlamentaras.

Tomas Domarkas (NAF): pri­tar­ė M. Ka­te­ly­nui ir pabrėžė, kad neatsižvelgiama į privačią nuosavybę – žmonės investavo į miškus tikėdamiesi grąžos, tačiau dabar jų teisės ignoruojamos. "Ma­nau, kad šian­dien tik­rai yra ga­li­my­bė svars­ty­ti, ko­kio­mis prie­mo­nė­mis, kaip bus kom­pen­suo­ta pri­va­čių miš­kų sa­vi­nin­kams",- kalbėjo Seimo AAK narys.

Valius Ąžuolas (LVŽ-KŠSF): pritarė abiems prieš jį kalbėjusiems kolegoms ir kritikavo „skubos tvarką“, teigdamas, kad ji trukdo diskusijoms. Pabrėžė, jog valstybė negali riboti nuosavybės nesuteikdama sąžiningos kompensacijos. "Ne­sku­bė­ki­me da­ry­ti sku­bo­tos tei­sė­kū­ros, kai nu­ken­tės as­me­nų ir žmo­nių tur­tas",- ragino kolegas politikas.

Simonas Gentvilas (LSF): pripažino, kad krašto apsauga yra prioritetas, tačiau kritikavo siūlomus apribojimus kaip neproporcingus. Jis atkreipė dėmesį, kad dėl šiuo metu projekte teikiamų apribojimų numatytos kompensacijos gali siekti 500–800 mln. eurų, bet sprendimai priimami net neįvertinus realių pasekmių. "Aš su­pran­tu, kad kraš­to ap­sau­ga tu­ri sa­vo pri­ori­te­tus, bet ne­pro­por­cin­gi ri­bo­ji­mai vi­suo­me­nę nu­krei­pia taip, kaip ger­bia­mas M. Ka­te­ly­nas pa­sa­kė iš tri­bū­nos. Tad aš siū­lau per pri­ėmi­mą pa­gal­vo­ti apie stip­riai re­du­kuo­tą pro­jek­tą",- ragino buvęs aplinkos ministras, dabar Seimo AAK narys.



Laurynas Kasčiūnas (TS-LKDF): pateikto pirminio pataisų projekti iniciatorius pabrėžė, kad įstatymo tikslas – ne tik miškų apsauga, bet ir krašto gynyba. Jis ragino pritarti projektui ir atmetė kritiką, esą neproporcingi ribojimai gali pakenkti miškų savininkams. "Ži­nau, ga­li­ma gal ge­riau, bet pa­da­rė­me, kaip pa­da­rė­me, ir ju­da­me į prie­kį",- ragino savo iniciatyvai pritarti buvęs krašto apsaugos ministras.

Kęstutis Mažeika (DFVL): akcentavo, kad tai nėra visiškas ūkinės veiklos draudimas, o tik plynųjų kirtimų ribojimas. Jo teigimu, miškininkai ir krašto apsaugos specialistai įvertino situaciją ir naujos taisyklės yra kompromisas tarp miškų išsaugojimo ir saugumo poreikių.

Eugenijus Gentvilas (LSF) pabrėžė, kad svarstant biudžetą siūlė numatyti kompensacijas savininkams už apribotą jų nuosavybės naudojimą. Jei kompensacijos būtų aiškiai numatytos, dabartinis projektas nekeltų tiek problemų. Taip pat kritikavo perteklinį skubos tvarkos taikymą, primindamas, kad Konstitucinis Teismas anksčiau dėl to yra pasisakęs neigiamai.

Valdas Rakutis (TS-LKDF): neįsiskaitęs į svarstymui pateiktų įstatymo pataisų turinį, klaidingai ramino miškų savininkus, sakydamas, kad apribojimai yra laikina priemonė ir miškų vertė dėl jų nesumažės.

Seimo posėdžio stenograma  (ištrauka):

<...>

10.30 val.

Spe­cia­lių­jų že­mės nau­do­ji­mo są­ly­gų įsta­ty­mo Nr. XIII-2166 X sky­riaus ant­ro­jo skir­snio pa­kei­ti­mo įsta­ty­mo pro­jek­tas Nr. XIVP-3988(2) (svars­ty­mas)

 

Ki­tas dar­bo­tvarkės klau­si­mas – Spe­cia­lių­jų že­mės nau­do­ji­mo są­ly­gų įsta­ty­mo X sky­riaus ant­ro­jo skir­snio pa­kei­ti­mo įsta­ty­mo pro­jek­tas Nr. XIVP-3988. Kvie­čia­me pra­ne­šė­ją L. Jo­naus­ką.

L. JONAUSKAS (LSDPF). Ačiū, ger­bia­mas Pir­mi­nin­ke. Ko­vo 19 die­ną Ap­lin­kos ap­sau­gos ko­mi­te­tas svars­tį šį klau­si­mą, 7 ko­mi­te­to na­riai bal­sa­vo už, su­si­lai­kė 2. Siū­lo­me pri­tar­ti. Ačiū.

PIRMININKAS. Ačiū ko­mi­te­to pir­mi­nin­kui. Dis­ku­tuo­ti už­si­ra­šė ke­tu­ri Sei­mo na­riai. Kvie­čia­me M. Ka­te­ly­ną. Ruo­šia­si T. Do­mar­kas.

M. KATELYNAS (LSDPF). Ger­bia­mi ko­le­gos, nie­kas ne­ke­lia klau­si­mo, kad gy­ny­ba yra vie­na iš svar­biau­sių sri­čių šių die­nų kon­teks­te, ta­čiau da­bar­ti­nis pro­jek­tas, ku­riam ir­gi siū­lo­ma tai­ky­ti sku­bos tvar­ką, ke­lia pri­va­čių miš­ko že­mės sa­vi­nin­kų klau­si­mų. Mes ne­sa­me vals­ty­bė, ku­ri ga­li nu­sa­vin­ti kaž­ko­kį tur­tą, tu­ri­me pa­gal­vo­ti apie tai, kaip bus kom­pen­suo­ja­ma. Šiuo me­tu apie jo­kias kom­pen­sa­ci­jas nė­ra kal­ba­ma, tam ne­tu­ri­me me­cha­niz­mo. Ky­la klau­si­mas, ar tai ne­taps su­prie­ši­ni­mu gy­ny­bos ir ki­tų pri­va­čių reik­mių, ka­dan­gi la­bai leng­va grei­tai iš­mes­ti pro­jek­tą ir pa­siū­ly­ti kaž­ko­kius drau­di­mus, vi­siš­kai ne­pa­gal­vo­jus, ar tai tik­rai ati­tiks mū­sų gy­ny­bi­nius ir gy­vy­bi­nius in­te­re­sus. To­dėl ma­nau, kad kuo grei­čiau tu­ri bū­ti su­gal­vo­tas me­cha­niz­mas, kaip vyks tas kom­pen­sa­vi­mo pro­ce­sas, tuo la­biau kad Ap­lin­kos mi­nis­te­ri­jos jau yra pa­reng­tos Miš­kų įsta­ty­mo pa­tai­sos, ku­rios draus bet ko­kį ūki­nin­ka­vi­mą ir na­cio­na­li­niuo­se par­kuo­se. Tai ypač lie­čia miš­kin­gus Lie­tu­vos ra­jo­nus, tarp jų ir Va­rė­nos ra­jo­ną, ku­rio miš­kin­gu­mas sie­kia 62 %. Šia­me pro­jek­te pri­va­čių miš­kų sa­vi­nin­kams, ku­rie tu­ri nuo­sa­vy­bę, o tai tu­rės įta­ką, pri­klau­so 24 tūkst. hek­ta­rų miš­kų, iš jų apie 30 % yra bran­dūs. Šian­dien, jei­gu įsi­ga­lio­tų ri­bo­ji­mai, tų miš­kų ver­tė kris­tų du tris kar­tus. Ką ga­li­me pa­sa­ky­ti tų miš­kų sa­vi­nin­kams? Kad at­si­pra­šo­me, bet vals­ty­bė ne­tu­ri pi­ni­gų. Aš su­pran­tu, gy­ny­bos fi­nan­sa­vi­mas tik­rai yra svar­bu, mes tu­ri­me su­ras­ti ga­li­my­bę, kaip tą pa­da­ry­ti. Ga­li­ma su­ras­ti ki­tą re­cep­tą. Jei­gu ne­tu­ri­me ga­li­my­bių kom­pen­suo­ti fi­nan­siš­kai, Vals­ty­bi­nė miš­kų urė­di­ja val­do la­bai daug IV gru­pės miš­kų. Ga­li­ma pa­siū­ly­ti me­cha­niz­mą, čia jau yra par­la­men­to ir Vy­riau­sy­bės pre­ro­ga­ty­va, kad bū­tų ga­li­ma iš­keis­ti tuos miš­kus, ku­rie yra ap­ri­bo­ja­mi, kur yra drau­džia­mas ūki­nin­ka­vi­mas ar­ba už­drau­džia­mi ply­ni kir­ti­mai, į Miš­kų urė­di­jai pri­klau­san­čius IV gru­pės miš­kus ir to­kiu bū­du kom­pen­suo­ti pri­va­čių miš­kų sa­vi­nin­kams, nes mes tik­rai ne­sa­me ko­mu­nis­ti­nė vals­ty­bė, ku­ri ga­lė­tų sau leis­ti nu­sa­vin­ti pri­va­tų žmo­nių tur­tą ar­ba su­ma­žin­ti jo ver­tę. Tad siū­lau pa­gal­vo­ti apie ga­li­my­bes ne­nu­skriaus­ti ir pa­tei­sin­ti tei­sė­tus pri­va­čių miš­kų sa­vi­nin­kų lū­kes­čius. Ačiū.

PIRMININKAS. Ačiū. Į tri­bū­ną kvie­čia­me T. Do­mar­ką. Ruo­šia­si A. Rad­vi­la­vi­čius.

T. DOMARKAS (NAF). Svei­ki, Pir­mi­nin­ke, ko­le­gos. Aš ir­gi pri­tar­čiau M. Ka­te­ly­nui, kad šian­die­ną pri­ima­mi įsta­ty­mai, pa­gal ku­riuos vi­siš­kai neat­si­žvel­gia­ma į pri­va­čią nuo­sa­vy­bę. Tai tiek ver­slas, tiek pri­va­tūs miš­kų sa­vi­nin­kai kaž­ka­da in­ves­ta­vo pi­ni­gus, net­gi ga­li bū­ti, kad pir­ko prieš 30 me­tų, ti­kė­da­mie­si gau­ti iš nuo­sa­vų miš­kų grą­žą. Ma­nau, kad šian­dien tik­rai yra ga­li­my­bė svars­ty­ti, ko­kio­mis prie­mo­nė­mis, kaip bus kom­pen­suo­ta pri­va­čių miš­kų sa­vi­nin­kams. Ačiū.

PIRMININKAS. Ačiū. Ir V. Ąžuo­las. Pra­šom.

V. ĄŽUOLAS (LVŽ-KŠSF). Iš tik­rų­jų aš pri­ta­riu tiek Mar­ty­nui, tiek ko­le­gai, kal­bė­ju­siam prieš. Bet kas da­bar at­si­ti­ko su šia val­dan­či­ą­ja dau­gu­ma? Pra­ei­to­je ka­den­ci­jo­je so­cial­de­mok­ra­tai, ki­ti de­mok­ra­tai, ku­rie bu­vo, vi­sa­da pyk­da­vo ant kon­ser­va­to­rių, ko­dėl jie vis­ką va­ro sku­bos tvar­ka, kaip sa­kant, kuo dau­giau pro­jek­tų pas­ku­ti­nė­mis se­si­jos sa­vai­tė­mis ir sku­bos tvar­ko­mis. Kam rei­ka­lin­ga sku­bos tvar­ka? Kad ne­bū­tų dis­ku­si­jų, kad ne­bū­tų daug svars­ty­mų, ga­li­my­bių su­si­pa­žin­ti, iš­ana­li­zuo­ti, su­ži­no­ti tvar­ką, kaip bus kom­pen­suo­ja­ma ir ati­duo­da­ma sa­vi­nin­kams. Da­bar tas pats me­to­das tai­ko­mas ir čia. Gai­la, kad Li­nas ne­pa­si­mo­kė iš pra­ei­tos ka­den­ci­jos, kad ne­rei­kia sku­bos tvar­kos da­ry­ti, o rei­kia vis­ką žmo­nėms iš­aiš­kin­ti, ta­da ne­bus nei prieš­ta­rau­jan­čių, nei kaž­ko.

Aš su­pran­tu, kad čia yra įdė­tas bur­ta­žo­dis „gy­ny­ba“. Jei­gu pa­ra­šy­ta „gy­ny­ba“, klau­si­mų ne­ga­li­ma už­duo­ti, dis­ku­tuo­ti ne­ga­li­ma – rei­kia bal­suo­ti, nes tuoj ko­kio­mis nors (čia ko­lo­nų daug sto­vi), ne­ži­nau, ke­lin­to­mis ko­lo­no­mis bū­si­me ap­šauk­ti. Bet ne­ga­li­ma taip ty­čio­tis iš žmo­nių. Ten yra žmo­nių tur­tas. Kon­sti­tu­ci­jo­je yra pa­ra­šy­ta: žmo­nių tur­tas ne­lie­čia­mas. Jei­gu vals­ty­bė no­ri kaž­ką už­draus­ti, ne­leis­ti, ji tu­ri kom­pen­suo­ti. Da­bar kas at­si­tin­ka? Mi­nis­te­ri­ja jau ruo­šia tvar­ką, kaip bus kom­pen­suo­ja­ma, kas bus pa­da­ry­ta, o įsta­ty­mas pri­ima­mas už­bė­gant į prie­kį. Kam rei­ka­lin­ga ta sku­ba, jūs man ga­li­te pa­aiš­kin­ti? Tre­jus me­tus net pra­ei­to­je ka­den­ci­jo­je to­kių ri­bo­ji­mų nie­kam ne­rei­kė­jo. Nie­kam ne­rei­kė­jo, net ne­ki­lo min­tis. Aiš­ku, L. Kas­čiū­nas ten dra­ko­no dan­tų pri­mė­tė, šou pa­da­rė. Ka­riuo­me­nės va­das ge­rai sa­kė: nu­sto­ki­me švais­ty­ti gy­ny­bos lė­šas nie­kam. Da­bar ki­ta mi­nist­rė, ne­ži­nau, no­ri už­mi­nuo­ti, dar kaž­ką pa­da­ry­ti. Na ge­rai, žais­ki­te tuos sa­vo žai­di­mus, mi­nuo­ki­te, kaž­ką da­ry­ki­te, bet sa­vi­nin­kams tu­ri bū­ti at­ly­gin­ta. Iš sa­vi­nin­kų ne­ga­li­ma ty­čio­tis.

Ir da­bar kas iš­ei­na? Na, 1,5 hek­ta­ro čia lei­si­me kirs­ti, bet kat­ras pir­mas iš­kir­to, ki­tas sa­vi­nin­kas – ant le­do. Ta­da ki­tas sa­vi­nin­kas lauks, kol me­de­liai pa­augs 2,5 met­ro, ta­da jis ga­lės nau­do­tis sa­vo tur­tu. Įdo­mios sche­mos. Na, ga­li­me šach­ma­tų len­ta pa­da­ry­ti miš­ką, ga­li­me pa­ke­lę šach­ma­tų len­ta pa­da­ry­ti, bet sa­vi­nin­kai ne­tu­ri bū­ti iš­mes­ti ar nu­mes­ti į pa­kraš­čius. Nes da­bar kas iš­ei­na? Ar tai bū­tų žvė­re­lių au­gin­to­jai, štai kaip pa­vyz­dys: tik­ra ža­la už žvė­re­lį – 50 eu­rų, da­vė 1 eu­rą ar­ba 3. Na tai ar ga­li­ma taip? Kon­sti­tu­ci­nis Teis­mas ką pa­sa­kė? Kad vals­ty­bė ga­li ri­bo­ti, bet ne­si­ty­čio­ti iš ver­slo, kur kai­nuo­ja 50 eu­rų, duo­ti 1 eu­rą. Tai yra pa­si­ty­čio­ji­mas iš ver­slo ir tur­to. Su miš­kais yra ta pa­ti si­tu­a­ci­ja.

Aiš­ku, dar įdo­mes­nė si­tu­a­ci­ja, nuo ke­lių – 100 met­rų. Jau da­bar tas juo­kas žmo­nes ima, kad juos­tos nuo ke­lių pa­lik­tos, ne­va ne­iš­kirs­ta, o to­liau tuš­tu­mos ir ply­nės. Bet tik kas ne­ži­no apie miš­kus, už­mirš­ta vie­ną da­ly­ką – kai tu pa­lie­ki juos­tą, ge­ram vė­jui už­ėjus, ta vi­sa juos­ta gu­li. Na tai da­bar to­kių juos­tų pri­da­ry­ki­me dar dau­giau, tai gu­lin­čių juos­tų tu­rė­si­me dar dau­giau.

Aš sa­ky­čiau, kad sku­bos tik­rai ne­rei­kia dėl šio įsta­ty­mo. Pa­dė­ki­me šiek tiek į šo­ną, at­eis kom­pen­sa­vi­mo tvar­ka, ta­da vi­si žmo­nės ži­nos, ko­kią gaus kom­pen­sa­ci­ją, kaip bus vis­kas tvar­ko­ma, ir bus nor­ma­lus tei­sė­kū­ros pro­ce­sas. Nes da­bar jau iš­ei­na to­kia pa­ro­di­ja, kad gruo­dį pri­ima­me įsta­ty­mą, ko­vą at­ne­ša­me jį tai­sy­ti, nes kaž­kas kaž­ką už­mir­šo pa­da­ry­ti. Ne­sku­bė­ki­me da­ry­ti sku­bo­tos tei­sė­kū­ros, kai nu­ken­tės as­me­nų ir žmo­nių tur­tas.

PIRMININKAS. Vi­si, no­rin­tys dis­ku­si­jo­je kal­bė­ti, pa­kal­bė­jo. Mo­ty­vai už ir prieš. Dėl mo­ty­vų už no­riu pa­si­tiks­lin­ti, ko­le­gos. Ai, at­si­pra­šau, taip. Mo­ty­vai už – L. Kas­čiū­nas.

L. KASČIŪNAS (TS-LKDF). La­bai ačiū. Ger­bia­mi ko­le­gos, na, iš tik­rų­jų ver­kia Lie­tu­vos miš­kas, klau­sy­da­mas, kaip V. Ąžuo­las, su to­kia gar­bin­ga pa­var­de, iš prin­ci­po tam­pa ru­siš­ku du­bu. La­bai gai­la, kad taip yra, gai­la, kad mes tu­ri­me to­kių po­li­ti­kų Sei­me. Na, bet ką, de­mo­kra­tija.

Mie­lie­ji, aš tik pri­min­siu vie­ną pa­pras­tą da­ly­ką: ši­tuo įsta­ty­mo pro­jek­tu mes, vie­na ver­tus, ir sau­go­me Lie­tu­vos miš­kus, kas yra la­bai svar­bu mū­sų žmo­nėms, ki­ta ver­tus, tai de­ri­na­me su mū­sų gy­ny­bos po­rei­kiais. Tai yra kom­plek­si­nės Kontr­mo­bi­lu­mo stra­te­gi­jos, pa­tvir­tin­tos pra­ei­tais me­tais, su­dė­ti­nė da­lis. Tai yra, aiš­ku, mi­nos, įvai­rių ti­pų mi­nos: prieš­trans­por­ti­nės, prieš­tan­ki­nės, po to gal­būt ir prieš­pės­ti­nes, kai iš­ei­si­me iš Ota­vos kon­ven­ci­jos, for­ti­fi­ka­ci­jos prie­mo­nės, miš­kai, prieš­tan­ki­niai grio­viai – vi­sa tai yra sis­te­ma. Ją ga­li­ma pil­dy­ti ir, ti­kiu, gal ir pa­pil­dy­si­me. Tai šia pras­me tik­rai ačiū ko­mi­te­tui, ku­ris ne­pa­li­ko to įsta­ty­mo pro­jek­to, ne­įdė­jo į stal­čių, jį pri­kė­lė, jį pa­to­bu­li­no. Ži­nau, ga­li­ma gal ge­riau, bet pa­da­rė­me, kaip pa­da­rė­me, ir ju­da­me į prie­kį. To­dėl ra­gi­nu pri­tar­ti, nes tai yra ne tik miš­kų sau­go­ji­mas, ger­bia­mas Ąžuo­lai, bet tai yra ir mū­sų gy­ny­ba. Ačiū.

PIRMININKAS. Ačiū. Dėl ve­di­mo tvar­kos – V. Pranc­kie­tis.

V. PRANCKIETIS (LSF). Tik­rai dėl ve­di­mo tvar­kos. Ger­bia­mi ko­le­gos, ka­da ima­ma ty­čio­tis iš pa­var­džių, kal­bant apie Ąžuo­lo pa­var­dę šiuo at­ve­ju, iš­ver­čiant ją į ru­sų kal­bą, aš no­rė­čiau pa­siū­ly­ti iš­si­vers­ti kas­čiunst­va iš ru­sų kal­bos į lie­tu­vių.

PIRMININKAS. Ačiū. Dėl ve­di­mo tvar­kos. Pra­šau.

T. BARAUSKAS (LSDPF). Ger­bia­mas Pir­mi­nin­ke, šian­dien Sei­me lan­ko­si Ro­kiš­kio Juo­zo Tū­be­lio pro­gim­na­zi­jos sei­mas, mū­sų jau­nie­ji ko­le­gos. Pa­svei­kin­ki­me. (Plo­ji­mai)

PIRMININKAS. Ačiū. Dėl ve­di­mo tvar­kos – S. Luš­či­kas.

S. LUŠČIKAS (LSDPF). Ačiū, Sei­mo Pir­mi­nin­ke. Šian­dien Sei­me lan­ko­si Kel­mės ra­jo­no Ty­tu­vė­nų gim­na­zi­jos mo­ki­niai ir mo­ky­to­jai. Pa­svei­kin­ki­me. (Plo­ji­mai)

PIRMININKAS. Vi­sus pa­svei­ki­no­me.

Mo­ty­vai prieš – S. Gent­vi­las.

S. GENTVILAS (LSF). Kai šne­ki apie kraš­to ap­sau­gą, nė­ra prieš, bet yra klau­si­mas apie pro­por­cin­gu­mą. Pa­sie­nio ruo­žas Lie­tu­vo­je yra api­brėž­tas 5 ki­lo­met­rų at­stu­mas. Ja­me drau­džia­ma pri­va­ti­zuo­ti vals­ty­bi­nę že­mę, ja­me tur­būt drau­džia­ma pri­va­ti­zuo­ti ir ki­tus ob­jek­tus, ir taip to­liau. Daž­niau­siai vals­ty­bė su­si­lai­ko. L. Kas­čiū­no įsta­ty­mas yra min­tis ta ei­ga, bet apie pro­por­cin­gu­mą ne­pa­gal­vo­ta. Per pas­ta­rą­jį pus­me­tį mes Ap­lin­kos mi­nis­te­ri­jo­je kar­tu su ka­riuo­me­ne daug kal­bė­jo­me apie tai. Ka­riš­kių tak­ti­niai pa­mąs­ty­mai bu­vo ge­rai, bet ar čia pro­por­cin­ga, ne­ži­nau.

Pir­ma­sis L. Kas­čiū­no pro­jek­to va­rian­tas įver­tin­tas kaip 800 mln. eu­rų kom­pen­sa­ci­jos rei­ka­lau­jan­tis pro­jek­tas. Da­bar­ti­nė­je Vy­riau­sy­bės iš­va­do­je, pa­ra­šy­to­je va­sa­rio 5 die­ną, jau kal­ba­ma apie 500 mln. eu­rų iš­lai­dų. L. Kas­čiū­no pro­jek­tas bu­vo apie 80 met­rų ap­link kiek­vie­ną ke­lią, da­bar­ti­nė Vy­riau­sy­bė pa­di­di­na iki 100. Tei­sin­gai šne­ka ger­bia­mas M. Ka­te­ly­nas, tei­sin­gai tu­ri gal­vo­ti ir ger­bia­mas J. Šuk­li­nas, ir L. Ur­ma­na­vi­čius, ir Š. Bi­ru­tis, ir J. Nar­ke­vi­čius vien­man­da­ti­nin­kai, ką jie pa­sa­kys sa­vo tur­to sa­vi­nin­kams, kai jie stai­ga pa­ma­tys ši­tą įsta­ty­mą. Ką jūs pa­sa­ky­si­te? Ką I. Ru­gi­nie­nė, kaip miš­ki­nin­kė, pa­sa­kys, ką A. Rad­vi­la­vi­čius pa­sa­kys? Ar čia yra pro­por­cin­gas ri­bo­ji­mas, kai mes tu­ri­me pa­sie­nio ruo­žą vos 5 ki­lo­met­rų, bet da­bar stai­ga vis­ką iš­ve­da­me iki 20 ki­lo­met­rų. L. Jo­naus­kas pa­ke­liui dar re­gist­ruo­ja ap­link mies­tus 100 met­rų. Aš su­pran­tu, kad kraš­to ap­sau­ga tu­ri sa­vo pri­ori­te­tus, bet ne­pro­por­cin­gi ri­bo­ji­mai vi­suo­me­nę nu­krei­pia taip, kaip ger­bia­mas M. Ka­te­ly­nas pa­sa­kė iš tri­bū­nos. Tad aš siū­lau per pri­ėmi­mą pa­gal­vo­ti apie stip­riai re­du­kuo­tą pro­jek­tą.

PIRMININKAS. Ačiū. Mo­ty­vai už, prieš iš­sa­ky­ti. Pra­šom ap­si­spręs­ti po svars­ty­mo bal­suo­jant.

Bal­sa­vo 99 Sei­mo na­riai: už – 77, prieš – 2, su­si­lai­kė 20. Po svars­ty­mo pri­tar­ta.

Da­bar dėl ve­di­mo tvar­kos – E. Gent­vi­las.

E. GENTVILAS (LSF). Re­pli­ka po bal­sa­vi­mo. Vi­sų pir­ma, pri­me­nu, kad biu­dže­tą svars­tant aš pats siū­liau pa­pil­do­mas lė­šas įtrauk­ti, nu­ma­ty­ti biu­dže­te sa­vi­nin­kams už ap­ri­bo­tą dis­po­na­vi­mo tei­sę į jų nuo­sa­vy­bę. Vi­siš­kai ne­svar­bu, ar tai bū­tų sau­lės ba­te­ri­jų par­kas, du­jo­tie­kio tra­sa ar kraš­to ap­sau­gos po­rei­kiai. Sa­vi­nin­kams at­si­ran­da ap­ri­bo­ji­mų, sa­vi­nin­kai dėl to pa­ti­ria pra­ra­di­mų. Jei­gu biu­dže­tuo­se at­ei­ty­je bū­tų nu­ma­ty­tos rim­tos kom­pen­sa­ci­jos, ta­da ne­kel­tų pro­ble­mų štai toks pro­jek­tas, koks yra da­bar.

Dar dėl sku­bos tvar­kų, kur čia po­nas V. Ąžuo­las, at­vi­rai pa­sa­kius, ty­čio­jo­si. Kon­sti­tu­ci­nis Teis­mas yra pa­si­sa­kęs bū­tent po vals­tie­čių val­dy­mo lai­ko­tar­pio, ger­bia­mas Va­liau, po jū­sų val­dy­mo lai­ko­tar­pio, kad sku­bos tvar­ka tai­ko­ma per daž­nai ir ne­pa­grįs­tai, o štai pra­ėju­si ka­den­ci­ja bū­tent ir su­ma­ži­no sku­bos tvar­kų tai­ky­mą.

PIRMININKAS. Ačiū. Re­pli­ka po bal­sa­vi­mo – S. Gent­vi­las.

S. GENTVILAS (LSF). Aš dėl ve­di­mo tvar­kos. Ger­bia­mas Pir­mi­nin­ke, ko­dėl mes ne­bal­sa­vo­me už L. Jo­naus­ko pa­siū­ly­mą, ku­ris bu­vo ko­mi­te­te ap­svars­ty­tas ir jam ne­bu­vo vien­bal­siai pri­tar­ta?

PIRMININKAS. Ko­mi­te­tas pri­ta­rė. Ko­mi­te­tas pri­ta­rė.

S. GENTVILAS (LSF). Bet dėl jo tu­ri ir Sei­mas ap­si­spręs­ti.

PIRMININKAS. Ko­mi­te­tas pri­ta­rė. (Bal­sas sa­lė­je) Pro­fe­so­rius V. Ra­ku­tis.

V. RAKUTIS (TS-LKDF). Ma­no re­pli­ka la­bai trum­pa. Jū­sų miš­ko ver­tė tik­rai ne­su­ma­žės, jei­gu de­šimt me­tų tas miš­kas dar pa­sto­vės. Čia yra lai­ki­na prie­mo­nė ir rei­kia žiū­rė­ti kaip į lai­ki­ną prie­mo­nę.

PIRMININKAS. Ir re­pli­ką po bal­sa­vi­mo – K. Ma­žei­ka.

K. MAŽEIKA (DFVL). Ačiū, ger­bia­mas Pir­mi­nin­ke. Ko­le­gos, tur­būt rei­kia įsi­skai­ty­ti. Tai nė­ra vi­siš­kas už­drau­di­mas ir už­kon­ser­va­vi­mas to miš­ko, kad ten rei­kė­tų nie­ko ne­da­ry­ti, ne­ga­lės. Tai yra tik­tai ply­nų­jų kir­ti­mų drau­di­mas. Vi­sais ki­tais bū­dais ūki­nė veik­la yra ga­li­ma. Ir ly­giai tai pat tur­būt rei­kia įver­tin­ti tai, ką sa­ko bū­tent spe­cia­lis­tai. Tai tik­rai šiuo at­ve­ju, ma­nau, abi pu­sės, kaip sa­kant, ga­li bū­ti lai­min­gos, nes vis dėl­to ir ūki­nin­kau­ti, ir dėl sau­gu­mo bus ge­riau.

PIRMININKAS. Ačiū. Da­bar tu­ri­me ap­si­spręs­ti dėl ko­mi­te­to siū­ly­mo tai­ky­ti sku­bos tvar­ką. Pra­šo­me bal­suo­ti, kas už tai, kad šiam pro­jek­tui bū­tų tai­ko­ma sku­ba.

Bal­sa­vo 97 Sei­mo na­riai: už sku­bą 27, prieš – 30, su­si­lai­kė 40. Bus svars­to­mas po svars­ty­mo įpras­ta tvar­ka.

 <...>