Naujienos

2024 - 01 - 23

LMSA pateikėme pasiūlymus del žemės rinkos reguliavimo

Šį antradienį, 2024-02-23, dalyvavome Žemės ūkio ministerijos sukviestame pasitarime dėl ŽŪM parengtų LR civilinio kodekso ir LR žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo pakeitimo projektų. Pateikėme asociacijos pastabas rengiamiems ž.ū. paskirties žemės rinkos reguliavimo pakeitimams.  Lietuvos miško ir žemės savininkų asociaciją (LMSA) pasitarime atstovavo asociacijos Žemės reikalų politikos komiteto vadovas Audrius Petkevičius.

Kontekstas: Lietuvos šeimos ūkininkų sąjunga, jaunieji ūkininkai  jau seniai kelia klausimą, kad galiojantis  žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymas neveikia, stambieji fondai ir agroverslai nesunkiai apeina reikalavimą įsigyti vienam asmeniui ne daugiau kaip 500 ha ir taip koncentruoja didelius žemių plotus, užkirsdami galimybę kurtis jauniesiems ūkininkams bei išsilaikyti nedideliems šeimos ūkiams. Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija parengė bei 2023-12-13 viešam derinimui pateikė (i) Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 1.74 straipsnio pakeitimo įstatymo (TAR dokumento Nr. 23-18218) ir (ii) Lietuvos Respublikos žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo Nr. IX-1314 pakeitimo įstatymo Nr. XIV-2123 2 straipsnio pakeitimo įstatymo (TAR dokumento Nr. 23-18219) projektus.

 

Manome, kad siūlomi teisės aktų pakeitimai gali esmingai pažeisti žemės savininkų, ypač turinčių mažus žemės plotus, interesus ir mažinti turto vertę:

  • Pirma,  reikia paprastinti (o ne didinti) biurokratinius reikalavimus ir nustatyti tuos ž.ū. paskirties žemės įsigijimo saugiklius, kurie realiai spręstų įsigyjančių žemę atitikimą nacionaliniam saugumo ir konkurencijos užtikrinimo reikalavimams.
  • Antra, ženkliai ir nepagrįstai didinami reikalavimai mažina žemės rinkos dalyvių skaičių, tai yra sudaromos ribotos galimybės žemę įsigyti tik daliai galimų pirkėjų, o kitų pateikimas į rinką dirbtinai ribojamas, taip dirbtinai mažinama paklausa ir atitinkamai turto vertė.
  • Trečia, dirbtinai ribojamos investicijos, nes daug mūsų narių perka žemės ūkio paskirties žemę su tikslu ją apsodinti mišku. Nepagrįsti ribojimai tai ženkliai sunkina ir brangina administravimą.
  • Ketvirta, nepagrįstai ribojama atsinaujinančių energijos išteklių plėtra. Pagal šiuo metu galiojantį reguliavimą, tiek vėjo jėgaines tiek saulės jėgaines galima statyti žemės ūkio paskirties žemėje. Tačiau norimi nustatyti neaišku kaip įgyvendinami reikalavimai tam prieštarauja pvz. 1 akcija įmones padaro susijusiomis. Esant tokiam neaiškiam ir sunkiai suvokiamame reguliavimui, į tokius objektus negalės investuoti nei instituciniai investuotojai nei bankai nefinansuos tokių projektų.

Atsižvelgiant į tai prašome:

  • peržiūrėti nurodytuose projektuose teikiamus pakeitimus, kad būtų įtvirtinti aiškūs ž. ū. paskirties žemės įsigijimo saugikliai, užtikrinantys nacionalinio saugumo ir konkurencijos užtikrinimo reikalavimus ;
  • Jūsų deklaruojamiems teisinio reglamentavimo keitimo tikslams pasiekti (eliminuoti galimybes juridiniams asmenims per susijusius asmenis valdyti daugiau nei 500 ha žemės ūkio paskirties žemės ir stabdyti perteklinį žemės ūkio valdų stambėjimą) ieškoti kitų, pvz. ekonominių, sprendimų;
  • Iš esmės patobulinti teikiamus projektus pagal gautas pastabas bei pasiūlymus ir tik tada juos teikti socialiniams partneriams išsamiam aptarimui.