Naujienos

2019 - 07 - 08

✅ LMSA pastabos rengiamam LR teritorijos bendrajam planui 2030

Aplinkos ministerija koordinuoja naujojo Lietuvos Respublikos Bendrojo plano 2030 rengimą. Surengti 6 forumai rengiamiems sprendiniams aptarti iki jų pateikimo. Tai- pozityvus dalykas, nes dažnas valdžios sprendimas yra pateikiamas kaip duotybė paskutiniame tvirtinimo etape [Daugiau informacijos apie tai, kas yra LR teritorijos bendrasis planas rasite čia: http://bit.ly/planoeiga.] Šiuo metu šio projekto rengėjų komanda  yra parengę LR teritorijos bendrojo plano koncepcijos projektą ir inicijuoja strateginių pasekmių aplinkai vertinimą su atsakingomis institucijomis bei visuomene.  Lietuvos miško ir žemės savininkų asociacija (LMSA) pateikėme pastabas ir pasiūlymus šio vieno svarbiausių strateginių dokumentų koncepcijos projektui [LMSA raštą Nr.50 rasite čia...>>>]

6-ajame Lietuvos Respublikos Teritorijos Bendrojo plano rengimo FORUME „Kryptys 2050: LR teritorijos bendrojo plano koncepcija“ šio projekto rengėjai paatviravo, kad LRBP sprendiniai rengiami remiantis daugiau vertybiniu požiūriu (suprask- ideologija), o ne konkrečiais paskaičiavimais. Kokia ta Aplinkos ministerijos kuruojamo proceso vyraujanti ideologija- nesunku suprasti perskaičius rengiamus dokumentus  [juos rasite čia...>>>]. Buvo užsiminta, kad tarpe rengėjų vertybių yra ir žmogus. Kokiu būdu - neaišku. Tačiau žemės savininkai buvo paminėti tik tame kontekste, kad turi parodyti pilietiškumą prisidėdami prie saugomų teritorijų plotų didinimo savo nuosavybėje. Istoriškai, jei tik pateisinti valdžios siūlomus sprendimus pasitekliama patriotizmo/pilietiškumo korta, galima įtart kažkur slepiamą apgaulę;

 Esminės LR teritorijos bendrojo plano koncepcijos projektui LMSA išsakytos pastabos ir pasiūlymai:

- Rengiant LRBP koncepcijos dokumentus yra neatsižvelgiama į tai, kad didžioji dalis ž.ū. naudmenų ir apie pusę miškų yra privačioje nuosavybėje, tad su privačių savininkų teisėmis ir interesais yra (ir bus) privalu skaitytis, kaip tai įtvirtinta LR Konstitucijoje  Manytume, tai yra NEPAKANKAMA. Būtina įvertinti rengiamų LRBP sprendinių kaštus, įvertinti, kaip bus užtikrinamos privačios nuosavybės teisės, o jei yra neišvengiama- tuomet įvertinti  dėl atsirasiančių nuosavybės teisių apribojimų ar nusavinimo būtinas išmokėti kompensacijų sumas ir kitus aspektus. Kitu atveju bereikalingai būtų kuriama nepriimtina teisinėje valstybėje teisinio netikrumo atmosfera.

- LRBP Koncepcijos projekto sprendiniais projektuojama nesubalansuota tolesnė saugomų teritorijų ekstensyvi plėtra šalyje (t.y. kuo didesniuose plotuose ir kuo labiau ribojant žmogaus ūkinę veiklą jose):

  • Saugomų teritorijų tolesnė plėtra programuojama neįvertinus realių poreikių bei valstybės finansinių galimybių 
  • Nepagrįstas reikalingumas pasiūlymų įvesti naujas saugomų teritorijų kategorijas
  • Ir toliau primygtinai remiamasi netikslia statistika apie Lietuvos saugomų teritorijų užimamą plotą
  • Visose saugomose teritorijose, nepriklausomai nuo jų statuso,  LRBP koncepcijos projekte ir toliau numatoma neproporcingai riboti galimybę žmonėms kurtis naujai nuosavoje žemėje, užmirštant kad būtent kaimiškose vietovėse gyvenantys ir savo valdas tinkamai prižiūrintys žmonės užtikrina sąlygas bioįvairovei bei patraukliam kraštovaizdžiui išsaugoti

- Didelių abejonių kelia ir pagrįstumas deklaruojamo siekio padidinti LR teritorijos bendrą miškingumą iki 38 - 42%. 

- Nesuprantama, kodėl LRBP Erdvinės ir funkcinės koncepcijos sprendiniuose ekstensyvus miškų ūkis numatomas ten, kur gausiausia miškų, o intensyvus- kur miškų maža.  Be to, miškininkavimo perspektyvos programuojamos išimtinai remiantis aplinkosaugine perspektyva, pamirštant darniam miškų ūkiui plėtoti būtinas socialinę bei ekonominę dedamąsias


 

Informuosime  apie tolimesnius LRBP rengimo etapus ir mūsų asociacijos poziciją dėl siūlomų sprendinių. Procesas dar laukia ilgas ir jį regai pristato patys rengėjai projekto paskyroje soc.tinkle Facebook: