Naujienos

2018 - 09 - 14

Sulaukėme europinių organizacijų ir Konkurencijos Tarybos reakcijos į politikų užmojus riboti nuosavo miško plotą

Pasipylus politikų užmojams per LR miškų įstatymo pakeitimus apriboti nuosavo miško plotą, kreipėmės į Lietuvos Konkurencijos Tarnybą [LMSA raštas čia...>>>] ir europines žemės ir miškų savininkus vienijančias organizacijas prašydami įvertinti, kiek tokie politikų įregistruoti įstatymų pakeitimo projektai atitinka ES teisę, ES ir Lietuvos konkurencijos įstatymus.  Šiomis dienomis sulaukėme pirmųjų vertinimų ir oficialių atsakymų.  Tiek įtakinga Europos žemės savininkų organizacija ELO , tiek ir Konkurencijos Taryba įvertino galimus įstatyminius apribojimus, kaip nepagrįstus, galimai prieštaraujaujančius ES teisei ir konkurencijos įstatymams.

2018-05-29 ir 2018-06-01 Seime buvo įregistruoti Miškų įstatymo 4 straipsnio pakeitimo projektai (Nr. XIIIP-2265 ir Nr. XIIIP-2288 [1]), kuriais siekiama privatiems asmenims nustatyti apribojimą nuosavybės teise valdyti didesnio, nei 1500 ar 1000 ha. ploto miškų ūkio paskirties žemės sklypus. Toks miško žemės sklypų dydžio ribojimas nėra taikomas valstybei ir valstybės kontroliuojamiems subjektams. Nėra žinoma apie tokius tiesioginius apribojimus nuosavo miško plotuinei vienoje kitoje ES šalyje. Todėl priėmus įstatymo pataisas  VĮ Valstybinė miškų urėdija ir toliau galės valdyti 1 089 000 ha miško paskirties žemės, tokiu būdu išlaikydama galimybę būti didžiausia prekybos mediena Lietuvoje rinkos dalyve. Savo ruožtu, privačių subjektų galimybė pasiekti bent kiek reikšmingesnę masto ekonomiją bus ribojama įstatymu. Apribojus miškų paskirties žemės valdymą iki 1500 ha, didžiausio rinkoje veikiančio miško savininko valdomas miško paskirties žemės plotas maksimaliai galėtų sudaryti tik 0,13% to, ką valdo VMU.

Valstybės nustatomi apribojimai privatiems rinkos dalyviams įtvirtintų praktiškai monopolinę VMU padėtį netgi tuo atveju, jeigu rinką apibrėžtume regioniniu pagrindu.

Europos žemės savininkų organizacija (ELO) oficialiu kreipimusi į LR Seimo Pirmininką Viktorą Pranckietį konkrečiai įvardino, kad siūlomų apribojimų valdomo privačioje nuosavybėje miškų ploto  įtvirtinimo LR miškų įstatyme atveju toks teisinis reguliavimas būtų diskriminuojantis privačių miškų savininkus valstybinio miškų valdytojo atžvilgiu, prieštarautų ES teisei ir ES konkurencijos įstatymams.

[Europos žemės savininkų organizacijos (ELO) oficialus raštas čia...>>>]

Reaguodama į LMSA kreipimąsi, Konkurencijos taryba 2018 m. rugsėjo 13 d. raštu Nr. (2.30 E-35) 6V -2281 ,,Del miškų įstatymo prcjektų nuostatų poveikio konkurencijai", kuriuo Lietuvos Respublikos Seimui ir Lietuvos Respublikos Vyriausybei pateiktas Projektq vertinimas.

[Konkurencijos tarybos oficialus raštas čia...>>>]