Naujienos

2017 - 06 - 09

Siūloma miškų ūkinį valdymą ir kontrolę atskirti deleguojant Žemės ūkio ir Aplinkos ministerijoms

Seimo narys Viktoras Rinkevičius, Lietuvos valsteičių žaliųjų sąjungos pirmininko pavaduotojas, š.m. gegužės viduryje raštu kreipėsi į LR Prezidentę Dalią Grybauskaitę, LR Seimo pirmininką Viktorą Pranckietį ir LR Ministrą pirmininką Saulių Skvernelį kviesdamas priimti ryžtingus sprendimus dėl valstybinio miškų valdymo: atskirti miškų ūkinį valdymą ir aplinkosauginę kontrolę ir perduoti skirtingoms institucijoms (t.y. Žemės ūkio ir Aplinkos ministerijoms). Šiuo metu mūsų portalo žiniomis ministerijų tarnautojai jau pateikė atsakymus į šį siūlymą. Bent jau Aplinkos ministerijos pozicija -kad funkcijų perskirstymas yra netikslingas. Ar politiko V.Rinkevičiaus iškelta idėja išsivystys į platesnę diskusiją- parodys laikas. 

Siūlome susipažinti su politiko Viktoro Rinkevičiaus  kreipime į aukščiausius šalies pareigūnus išdėstytais argumentais:

Pastaruoju metu visuomenėje daug diskusijų vyksta dėl Lietuvos Respublikos Seime svarstomo Miškų įstatymo pakeitimo projekto. Iš tiesų keistinų dalykų valstybinių miškų valdyme yra nemažai, valstybė anaiptol negauna tiek pajamų iš savo turto – miškų, kiek galėtų ir turėtų gauti. Blogiausia tai, kad Lietuva yra medienos žaliavos, o ne aukštos pridėtinės vertės gaminių iš jos eksportuotoja. Pati sistema nesivysto ir 20 metų „stagnuoja“, atsilieka nuo kitų išsivysčiusių Europos Sąjungos šalių.

Daug miškų Lietuvoje yra peraugusių, daug pažeistų kanopinių žvėrių (kurių yra aiškiai per daug), todėl nemažoje dalyje miškų plotų auginame ne brangų mišką, o mažavertes malkas, tačiau dėl vidinių institucinių priežasčių apie tai yra nutylima. Metinis miškų prieaugis yra žymiai didesnis nei kertame. Medienos tūris Lietuvos miškuose didėja, tuo didžiuojamės, tačiau medis yra gyvas organizmas - jis užauga, pasensta ir miršta.  Todėl didelis klausimas - kokia to tūrio vertė, ar ji didėja?

Aišku, miškai neabejotinai turi didžiulę aplinkosauginę, rekreacinę reikšmę ir šią funkciją įgyvendiname gerai. Tačiau, manau nepamatuotai daug miškų paversta saugomomis teritorijomis, su dideliais ūkinės veiklos apribojimais.

Manau, kad pagrindinė mūsų miškų ūkio neefektyvaus valdymo problema yra tai, kad miško auginimas, gamyba, pardavimas ir kontrolė yra vienos ministerijos reguliavimo sferoje. Reikia atskirti ir išgryninti funkcijas. Miškų ūkio gamybos valdymo funkcijas pavesti pvz. Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijai, kontrolės funkcijas – Aplinkos ministerijai. Jei sujungsime visas miškų urėdijas į vieną įmonę, situacija labai smarkiai nepasikeis, reikia sisteminių pokyčių. Dabar miškų ūkio gamybos ir kontrolės funkcijos dažnai dubliuojamos pačios Aplinkos ministerijos padaliniuose, valdininkai daugelyje atvejų stengiasi ne aktualizuoti ir spręsti problemas, o jas pridengti, pateisinti, kad neišryškėtų pačios sistemos ydos. Be to, miškų urėdijoms priskiriamos kai kurios joms nebūdingos funkcijos, nesusijusios su jų tiesiogine veikla, net kai kurios privačių miškų kontrolės funkcijos, bet tai išliks ir po šiuo metu numatomos miškų valdymo reformos, jei tai ir toliau liks Aplinkos ministerijos valdymo žinioje.

Esame Europos Sąjungos nariai, išanalizavau situaciją kitose ES šalyse. 20 ES šalių miškininkystės valdymas priklauso žemės ūkio ar bendroms žemės ūkio ir aplinkos žinyboms. Belgijoje, Švedijoje, Graikijoje – bendroms energetikos ir aplinkos apsaugos žinyboms. Tik Lietuvoje ir Estijoje miškininkystės valdymas išskirtinai priskirtas tik aplinkos ministerijoms. Bendra tendencija ES: Maltoje, Nyderlanduose, kur miškingumas labai mažas ir miškai atlieka tik aplinkosaugines funkcijas, miškininkystė priskiriama su aplinkos apsauga susijusioms žinyboms. Kitose šalyse, kur miškų ūkis turi didelę ūkinę reikšmę, - žemės ūkio, energetikos žinyboms. Suomijoje, kurią dažnai pateikiame kaip gerą pavyzdį, miškų valdymas priklauso Žemės ūkio ir miškų ministerijai. Galbūt logiškiausia būtų viską, kas auga ant žemės ir naudojama ūkinėms reikmėms, priskirti Žemės ūkio ministerijai.

Aišku, kad sprendimas perduoti miškų valdymą ir kontrolę skirtingoms institucijoms, būtų sutiktas nevienareikšmiškai, tačiau norint iš tiesų racionaliai ir skaidriai valdyti miškininkystę, reikia daryti ryžtingus sprendimus.

Labai gaila, kad valstybės ir ES lėšos, skirtos įvairių Lietuvoje vykdomų projektų, taip pat valstybės institucijų veiklos viešinimui, dėl siaurų žinybinių interesų kartais panaudojamos net ne valstybės naudai, o neskaidriai veiklai apginti.

Lietuvos Respublikos Seimo narys Viktoras Rinkevičius

2017-05-16


Papildoma informacija:

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Informacijos ir komunikacijos departamento tyrimų skyriaus parengta informacija „Europos Sąjungos valstybių narių institucijos, atsakingos už miškininkystės veiklos valdymą“.

pateikiama informacija apie miškininkystės administravimą vykdančias institucijas, jų pavaldumą ES valstybėse narėse (1 lentelė). Miškininkystės klausimų administravimas, kaip taisyklė, dažniausiai priskiriamas žemės ūkio, kiek rečiau – aplinkos ministerijų kompetencijai; gana dažnai ministerijos pavadinimas apima ir miškų/miškininkystės (angl. forestry) sąvoką. Kai kuriais atvejais (Belgija, Vokietija) šios srities administravimas yra itin decentralizuotas, į šį procesą įtraukiant žemesnio (regioninio) lygmens institucijas; kai kuriais atvejais (Jungtinė Karalystė, Švedija) šioje srityje nemažai įgaliojimų perduodama nevalstybinio sektoriaus (nevyriausybinėms) organizacijoms. 

1 lentelė. ES valstybių narių institucijos, atsakingos už miškininkystės reikalų viešąjį administravimą

Eil. nr.

Valstybė

Ministerija, departamentas, agentūra, etc.

Institucijos pavadinimas anglų kalba;

interneto adresas

1.

Airija

Žemės ūkio, maisto ir jūrininkystės reikalų departamentas (Miškų tarnyba)

Department of Agriculture, Food and the Marine

https://www.agriculture.gov.ie/forestservice/

 

 

2.

Austrija

Žemės ūkio, miškų, aplinkos ir vandens ministerija

Ministry of Agriculture, Forestry, Environment and Water Management

https://www.bmlfuw.gv.at/english/

 

3.

Belgija

Energetikos, aplinkos ir tvarios plėtros ministerija

Ministry of Energy, Environment and Sustainable Development

http://www.federal-government.be/en

https://www.belgium.be/en/about_belgium/government/regions

 

4.

Bulgarija

Žemės ūkio ir maisto ministerija

Ministry of Agriculture and Food

http://www.mzh.government.bg/mzh/Ministry.aspx

 

5.

Čekija

Žemės ūkio ministerija

Ministry of Agriculture

http://eagri.cz/public/web/en/mze/

 

6.

Danija

Aplinkos ir maisto ministerija

(Gamtos agentūra)

Ministry of Environment and Food (Nature Agency)

http://en.mfvm.dk/

http://eng.naturstyrelsen.dk/

 

7.

Estija

Aplinkos ministerija

Ministry of Environment

http://www.envir.ee/en

http://www.envir.ee/en/forestry

 

8.

Graikija

Aplinkos ir energetikos ministerija

Ministry of Environment and Energy

http://www.ypeka.gr/Default.aspx?tabid=227&language=en-US

 

9.

Ispanija

Žemės ūkio, maisto ir aplinkos ministerija

Ministry of Agriculture, Food and Environment

Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente

http://www.mapama.gob.es/es/

http://www.mapama.gob.es/en/ministerio/funciones-estructura/default.aspx

 

10.

Italija

Žemės ūkio, maisto ir miškų politikos ministerija

 (Valstybinė miškų tarnyba)

Ministry of Agricultural, Food and Forestry Policies

Ministero delle Politiche Agricole Alimentari e Forestali (Corpo Forestale dello Stato)

https://www.politicheagricole.it/flex/cm/pages/ServeBLOB.php/L/IT/IDPagina/202

 

11.

Jungtinė Karalystė

Aplinkos, maisto ir kaimo reikalų ministerija

(Miškininkystės komisija)

Department for Environment, Food and Rural Affairs (Forestry Commission)

https://www.gov.uk/government/organisations/department-for-environment-food-rural-affairs

https://www.gov.uk/search?q=forestry

https://www.forestry.gov.uk/

 

12.

Kipras

Žemės ūkio, gamtinių išteklių ir aplinkos ministerija

Ministry of Agriculture, Natural Resources and Environment

http://www.moa.gov.cy/moa/fd/fd.nsf/DMLindex_en/DMLindex_en?OpenDocument

 

13.

Kroatija

Žemės ūkio ministerija

Ministry of Agriculture

http://www.mps.hr/default.aspx?id=5340

http://www.mps.hr/

 

14.

Latvija

Žemės ūkio ministerija

Ministry of Agriculture

https://www.zm.gov.lv/en/valsts-meza-dienests/e-pakalpojumi/

https://www.zm.gov.lv/en/valsts-meza-dienests/#jump

15.

Lenkija

Žemės ūkio ir kaimo plėtros ministerija

Ministry of Agriculture and Rural Development

http://www.minrol.gov.pl/eng/Ministry/Departments-and-offices

 

16.

Lietuva

Aplinkos ministrija

(Valstybinė miškų tarnyba)

(Generalinė miškų urėdija)

 

Aplinkos ministrija

http://www.am.lt/VI/index.php

Lithuanian State Forest Service

http://www.amvmt.lt/index.php/34-aps/903-paskelbta-2016-metu-valstybiniu-mis

http://www.amvmt.lt/index.php/en/

Generalinė miškų urėdija

http://www.gmu.lt/

 

17.

Liuksemburgas

Žemės ūkio, vynuogininkystės ir vartotojų teisių gynimo ministerija

Ministry of Agriculture, Viticulture, and Consumer Protection

http://www.luxembourg.public.lu/en/le-grand-duche-se-presente/systeme-politique/institutions-politiques/gouvernement/index.html

http://www.ma.public.lu/

 

18.

Malta

Tvarios plėtros, aplinkos ir klimato kaitos

Ministry for Sustainable Development, the Environment and Climate Change

https://www.gov.mt/en/Government/Government%20of%20Malta/Ministries%20and%20Entities/Pages/sus-dev,-env-and-climate-change-portfolio.aspx

 

19.

Nyderlandai

Infrastruktūros ir aplinkos ministerija

Ministry of Infrastructure and the Environment

https://www.government.nl/ministries/ministry-of-infrastructure-and-the-environment

 

20.

Portugalija

Žemės ūkio, miškų ir kaimo plėtros ministerija

Ministry of Agriculture, Forestry and Rural Development

https://www.dgrm.mm.gov.pt/xportal/xmain?xpid=dgrm&xpgid=homeV2&xlang=en

http://www.portugal.gov.pt/en/the-government.aspx

 

21.

Prancūzija

Žemės ūkio, maisto ir miškų ministerija

Ministry of Agriculture, Agrifood and Forestry

http://www.gouvernement.fr/en/composition-of-the-government

 

22.

Rumunija

Vandenų ir miškų ministerija

Ministry of Waters and Forests

http://www.mmediu.ro/categorie/minister/6

http://gov.ro/en/government/the-cabinet-of-ministers

 

23.

Slovakija

Žemės ūkio ir kaimo plėtros ministerija

Ministry of Agriculture and Rural Development

http://www.mpsr.sk/en/index.php?navID=3

 

24.

Slovėnija

Žemės ūkio, miškų ir maisto ministerija

Ministry of Agriculture, Forestry and Food

http://www.mkgp.gov.si/en/

 

25.

Suomija

Žemės ūkio ir miškų ministerija

Ministry of Agriculture and Forestry

http://mmm.fi/en/frontpage

 

26.

Švedija

Aplinkos ir  energetikos ministerija

(Švedijos miškų agentūra)

 

Ministry of the Environment and Energy

http://www.government.se/government-of-sweden/ministry-of-the-environment/

Swedish Forest Agency

http://www.government.se/government-agencies/swedish-forest-agency/

 

27.

Vengrija

Žemės ūkio ministerija

Ministry of Agriculture

http://www.kormany.hu/en/ministry-of-agriculture

 

28.

Vokietija

Maisto ir žemės ūkio ministerija

Federal Ministry of Food and Agriculture

http://www.bmel.de/EN/Forests-Fisheries/forests-fisheries_node.html

 

 

2 lentelė. Europos Sąjungos šalių miškingumas

Europos Sąjungos šalių miškingumas (proc.)
Šalis  Šalies miškingumas %
Austrija 46.9
Belgija 22.6
Bulgarija 35.2
Kroatija 34.3
Kipras 18.7
Čekija 34.5
Danija 14.4
Estija 49.3
Suomija 73.1
Prancūzija 31
Vokietija 32.8
Graikija 30.3
Vengrija 22.2
Airija 10.9
Italija 31.6
Latvija 54
Lietuva 34.8
Liuksemburgas 33.5
Malta 1.1
Nyderlandai 11.1
Lenkija 30.8
Portugalija 35.3
Rumunija 29.8
Slovakija 40.3
Slovėnija 62
Ispanija 36.9
Švedija 68.4
Jungtinė Karalystė 13
   
Šaltinis: FOREST EUROPE/UNECE/FAO