Naujienos

Siūloma miškų ūkinį valdymą ir kontrolę atskirti deleguojant Žemės ūkio ir Aplinkos ministerijoms
Seimo narys Viktoras Rinkevičius, Lietuvos valsteičių žaliųjų sąjungos pirmininko pavaduotojas, š.m. gegužės viduryje raštu kreipėsi į LR Prezidentę Dalią Grybauskaitę, LR Seimo pirmininką Viktorą Pranckietį ir LR Ministrą pirmininką Saulių Skvernelį kviesdamas priimti ryžtingus sprendimus dėl valstybinio miškų valdymo: atskirti miškų ūkinį valdymą ir aplinkosauginę kontrolę ir perduoti skirtingoms institucijoms (t.y. Žemės ūkio ir Aplinkos ministerijoms). Šiuo metu mūsų portalo žiniomis ministerijų tarnautojai jau pateikė atsakymus į šį siūlymą. Bent jau Aplinkos ministerijos pozicija -kad funkcijų perskirstymas yra netikslingas. Ar politiko V.Rinkevičiaus iškelta idėja išsivystys į platesnę diskusiją- parodys laikas.
Siūlome susipažinti su politiko Viktoro Rinkevičiaus kreipime į aukščiausius šalies pareigūnus išdėstytais argumentais:
Pastaruoju metu visuomenėje daug diskusijų vyksta dėl Lietuvos Respublikos Seime svarstomo Miškų įstatymo pakeitimo projekto. Iš tiesų keistinų dalykų valstybinių miškų valdyme yra nemažai, valstybė anaiptol negauna tiek pajamų iš savo turto – miškų, kiek galėtų ir turėtų gauti. Blogiausia tai, kad Lietuva yra medienos žaliavos, o ne aukštos pridėtinės vertės gaminių iš jos eksportuotoja. Pati sistema nesivysto ir 20 metų „stagnuoja“, atsilieka nuo kitų išsivysčiusių Europos Sąjungos šalių.
Daug miškų Lietuvoje yra peraugusių, daug pažeistų kanopinių žvėrių (kurių yra aiškiai per daug), todėl nemažoje dalyje miškų plotų auginame ne brangų mišką, o mažavertes malkas, tačiau dėl vidinių institucinių priežasčių apie tai yra nutylima. Metinis miškų prieaugis yra žymiai didesnis nei kertame. Medienos tūris Lietuvos miškuose didėja, tuo didžiuojamės, tačiau medis yra gyvas organizmas - jis užauga, pasensta ir miršta. Todėl didelis klausimas - kokia to tūrio vertė, ar ji didėja?
Aišku, miškai neabejotinai turi didžiulę aplinkosauginę, rekreacinę reikšmę ir šią funkciją įgyvendiname gerai. Tačiau, manau nepamatuotai daug miškų paversta saugomomis teritorijomis, su dideliais ūkinės veiklos apribojimais.
Manau, kad pagrindinė mūsų miškų ūkio neefektyvaus valdymo problema yra tai, kad miško auginimas, gamyba, pardavimas ir kontrolė yra vienos ministerijos reguliavimo sferoje. Reikia atskirti ir išgryninti funkcijas. Miškų ūkio gamybos valdymo funkcijas pavesti pvz. Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijai, kontrolės funkcijas – Aplinkos ministerijai. Jei sujungsime visas miškų urėdijas į vieną įmonę, situacija labai smarkiai nepasikeis, reikia sisteminių pokyčių. Dabar miškų ūkio gamybos ir kontrolės funkcijos dažnai dubliuojamos pačios Aplinkos ministerijos padaliniuose, valdininkai daugelyje atvejų stengiasi ne aktualizuoti ir spręsti problemas, o jas pridengti, pateisinti, kad neišryškėtų pačios sistemos ydos. Be to, miškų urėdijoms priskiriamos kai kurios joms nebūdingos funkcijos, nesusijusios su jų tiesiogine veikla, net kai kurios privačių miškų kontrolės funkcijos, bet tai išliks ir po šiuo metu numatomos miškų valdymo reformos, jei tai ir toliau liks Aplinkos ministerijos valdymo žinioje.
Esame Europos Sąjungos nariai, išanalizavau situaciją kitose ES šalyse. 20 ES šalių miškininkystės valdymas priklauso žemės ūkio ar bendroms žemės ūkio ir aplinkos žinyboms. Belgijoje, Švedijoje, Graikijoje – bendroms energetikos ir aplinkos apsaugos žinyboms. Tik Lietuvoje ir Estijoje miškininkystės valdymas išskirtinai priskirtas tik aplinkos ministerijoms. Bendra tendencija ES: Maltoje, Nyderlanduose, kur miškingumas labai mažas ir miškai atlieka tik aplinkosaugines funkcijas, miškininkystė priskiriama su aplinkos apsauga susijusioms žinyboms. Kitose šalyse, kur miškų ūkis turi didelę ūkinę reikšmę, - žemės ūkio, energetikos žinyboms. Suomijoje, kurią dažnai pateikiame kaip gerą pavyzdį, miškų valdymas priklauso Žemės ūkio ir miškų ministerijai. Galbūt logiškiausia būtų viską, kas auga ant žemės ir naudojama ūkinėms reikmėms, priskirti Žemės ūkio ministerijai.
Aišku, kad sprendimas perduoti miškų valdymą ir kontrolę skirtingoms institucijoms, būtų sutiktas nevienareikšmiškai, tačiau norint iš tiesų racionaliai ir skaidriai valdyti miškininkystę, reikia daryti ryžtingus sprendimus.
Labai gaila, kad valstybės ir ES lėšos, skirtos įvairių Lietuvoje vykdomų projektų, taip pat valstybės institucijų veiklos viešinimui, dėl siaurų žinybinių interesų kartais panaudojamos net ne valstybės naudai, o neskaidriai veiklai apginti.
Lietuvos Respublikos Seimo narys Viktoras Rinkevičius
2017-05-16
Papildoma informacija:
Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Informacijos ir komunikacijos departamento tyrimų skyriaus parengta informacija „Europos Sąjungos valstybių narių institucijos, atsakingos už miškininkystės veiklos valdymą“.
pateikiama informacija apie miškininkystės administravimą vykdančias institucijas, jų pavaldumą ES valstybėse narėse (1 lentelė). Miškininkystės klausimų administravimas, kaip taisyklė, dažniausiai priskiriamas žemės ūkio, kiek rečiau – aplinkos ministerijų kompetencijai; gana dažnai ministerijos pavadinimas apima ir miškų/miškininkystės (angl. forestry) sąvoką. Kai kuriais atvejais (Belgija, Vokietija) šios srities administravimas yra itin decentralizuotas, į šį procesą įtraukiant žemesnio (regioninio) lygmens institucijas; kai kuriais atvejais (Jungtinė Karalystė, Švedija) šioje srityje nemažai įgaliojimų perduodama nevalstybinio sektoriaus (nevyriausybinėms) organizacijoms.
1 lentelė. ES valstybių narių institucijos, atsakingos už miškininkystės reikalų viešąjį administravimą
Eil. nr. |
Valstybė |
Ministerija, departamentas, agentūra, etc. |
Institucijos pavadinimas anglų kalba; interneto adresas |
1. |
Airija |
Žemės ūkio, maisto ir jūrininkystės reikalų departamentas (Miškų tarnyba) |
Department of Agriculture, Food and the Marine https://www.agriculture.gov.ie/forestservice/
|
2. |
Austrija |
Žemės ūkio, miškų, aplinkos ir vandens ministerija |
Ministry of Agriculture, Forestry, Environment and Water Management https://www.bmlfuw.gv.at/english/
|
3. |
Belgija |
Energetikos, aplinkos ir tvarios plėtros ministerija |
Ministry of Energy, Environment and Sustainable Development http://www.federal-government.be/en https://www.belgium.be/en/about_belgium/government/regions
|
4. |
Bulgarija |
Žemės ūkio ir maisto ministerija |
Ministry of Agriculture and Food http://www.mzh.government.bg/mzh/Ministry.aspx
|
5. |
Čekija |
Žemės ūkio ministerija |
Ministry of Agriculture http://eagri.cz/public/web/en/mze/
|
6. |
Danija |
Aplinkos ir maisto ministerija (Gamtos agentūra) |
Ministry of Environment and Food (Nature Agency)
|
7. |
Estija |
Aplinkos ministerija |
Ministry of Environment http://www.envir.ee/en/forestry
|
8. |
Graikija |
Aplinkos ir energetikos ministerija |
Ministry of Environment and Energy http://www.ypeka.gr/Default.aspx?tabid=227&language=en-US
|
9. |
Ispanija |
Žemės ūkio, maisto ir aplinkos ministerija |
Ministry of Agriculture, Food and Environment Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente http://www.mapama.gob.es/en/ministerio/funciones-estructura/default.aspx
|
10. |
Italija |
Žemės ūkio, maisto ir miškų politikos ministerija (Valstybinė miškų tarnyba) |
Ministry of Agricultural, Food and Forestry Policies Ministero delle Politiche Agricole Alimentari e Forestali (Corpo Forestale dello Stato) https://www.politicheagricole.it/flex/cm/pages/ServeBLOB.php/L/IT/IDPagina/202
|
11. |
Jungtinė Karalystė |
Aplinkos, maisto ir kaimo reikalų ministerija (Miškininkystės komisija) |
Department for Environment, Food and Rural Affairs (Forestry Commission) https://www.gov.uk/government/organisations/department-for-environment-food-rural-affairs https://www.gov.uk/search?q=forestry
|
12. |
Kipras |
Žemės ūkio, gamtinių išteklių ir aplinkos ministerija |
Ministry of Agriculture, Natural Resources and Environment http://www.moa.gov.cy/moa/fd/fd.nsf/DMLindex_en/DMLindex_en?OpenDocument
|
13. |
Kroatija |
Žemės ūkio ministerija |
Ministry of Agriculture http://www.mps.hr/default.aspx?id=5340
|
14. |
Latvija |
Žemės ūkio ministerija |
Ministry of Agriculture https://www.zm.gov.lv/en/valsts-meza-dienests/e-pakalpojumi/ |
15. |
Lenkija |
Žemės ūkio ir kaimo plėtros ministerija |
Ministry of Agriculture and Rural Development http://www.minrol.gov.pl/eng/Ministry/Departments-and-offices
|
16. |
Lietuva |
Aplinkos ministrija (Valstybinė miškų tarnyba) (Generalinė miškų urėdija)
|
Aplinkos ministrija Lithuanian State Forest Service http://www.amvmt.lt/index.php/34-aps/903-paskelbta-2016-metu-valstybiniu-mis http://www.amvmt.lt/index.php/en/ Generalinė miškų urėdija
|
17. |
Liuksemburgas |
Žemės ūkio, vynuogininkystės ir vartotojų teisių gynimo ministerija |
Ministry of Agriculture, Viticulture, and Consumer Protection
|
18. |
Malta |
Tvarios plėtros, aplinkos ir klimato kaitos |
Ministry for Sustainable Development, the Environment and Climate Change
|
19. |
Nyderlandai |
Infrastruktūros ir aplinkos ministerija |
Ministry of Infrastructure and the Environment https://www.government.nl/ministries/ministry-of-infrastructure-and-the-environment
|
20. |
Portugalija |
Žemės ūkio, miškų ir kaimo plėtros ministerija |
Ministry of Agriculture, Forestry and Rural Development https://www.dgrm.mm.gov.pt/xportal/xmain?xpid=dgrm&xpgid=homeV2&xlang=en http://www.portugal.gov.pt/en/the-government.aspx
|
21. |
Prancūzija |
Žemės ūkio, maisto ir miškų ministerija |
Ministry of Agriculture, Agrifood and Forestry http://www.gouvernement.fr/en/composition-of-the-government
|
22. |
Rumunija |
Vandenų ir miškų ministerija |
Ministry of Waters and Forests http://www.mmediu.ro/categorie/minister/6 http://gov.ro/en/government/the-cabinet-of-ministers
|
23. |
Slovakija |
Žemės ūkio ir kaimo plėtros ministerija |
Ministry of Agriculture and Rural Development http://www.mpsr.sk/en/index.php?navID=3
|
24. |
Slovėnija |
Žemės ūkio, miškų ir maisto ministerija |
Ministry of Agriculture, Forestry and Food
|
25. |
Suomija |
Žemės ūkio ir miškų ministerija |
Ministry of Agriculture and Forestry
|
26. |
Švedija |
Aplinkos ir energetikos ministerija (Švedijos miškų agentūra)
|
Ministry of the Environment and Energy http://www.government.se/government-of-sweden/ministry-of-the-environment/ Swedish Forest Agency http://www.government.se/government-agencies/swedish-forest-agency/
|
27. |
Vengrija |
Žemės ūkio ministerija |
Ministry of Agriculture http://www.kormany.hu/en/ministry-of-agriculture
|
28. |
Vokietija |
Maisto ir žemės ūkio ministerija |
Federal Ministry of Food and Agriculture http://www.bmel.de/EN/Forests-Fisheries/forests-fisheries_node.html
|
2 lentelė. Europos Sąjungos šalių miškingumas
Europos Sąjungos šalių miškingumas (proc.) | |
Šalis | Šalies miškingumas % |
Austrija | 46.9 |
Belgija | 22.6 |
Bulgarija | 35.2 |
Kroatija | 34.3 |
Kipras | 18.7 |
Čekija | 34.5 |
Danija | 14.4 |
Estija | 49.3 |
Suomija | 73.1 |
Prancūzija | 31 |
Vokietija | 32.8 |
Graikija | 30.3 |
Vengrija | 22.2 |
Airija | 10.9 |
Italija | 31.6 |
Latvija | 54 |
Lietuva | 34.8 |
Liuksemburgas | 33.5 |
Malta | 1.1 |
Nyderlandai | 11.1 |
Lenkija | 30.8 |
Portugalija | 35.3 |
Rumunija | 29.8 |
Slovakija | 40.3 |
Slovėnija | 62 |
Ispanija | 36.9 |
Švedija | 68.4 |
Jungtinė Karalystė | 13 |
Šaltinis: FOREST EUROPE/UNECE/FAO |