Naujienos
Seimas taiso Saugomų teritorijų įstatymą
Seimas 2016-09-13 po svarstymo pritarė Saugomų teritorijų įstatymo pataisų projektui Nr. XIIP-3923(2), kuriuo siekiama tobulinti veiklos saugomose teritorijose painų reglamentavimą ir jų apsaugos ir tvarkymo valdymą. Liko dar vienas balsavimas, kad teikiamos pataisos būtų galutinai priimtos. Didžiausias pasipriešinimas ir nepritarimas dėl kažkiek paprastesnio reglamentavimo saugomose teritorijose - iš Seimo Aplinkos apsaugos komiteto narių: tvirtai nusistačiusios, kad „saugomose teritorijose režimas gali tik griežtėti" buvusios Kuršių nerijos NP direktorės ir konservatorės, o dabar drąsietės Aurelijos Stancikienės ir jai antrinančio Pauliaus Saudargo (vieno iš konservatorių kandidato į aplinkos ministrus), įžvelgiančio įstatyme nemažai pavojų, susijusių su statybomis bei pakrančių aptvėrimu.
Svarstomomis pataisomis siekiama sumažinti veiklą saugomose teritorijose reglamentuojančių dokumentų skaičių, sudaryti teisines prielaidas ekosistemų ir natūralių buveinių atkūrimui gamtiniuose rezervatuose, geriau apibrėžti reikalavimus veiklai draustiniuose, valstybiniuose parkuose ir paviršinių vandens telkinių apsaugos zonose, ypač statinių statybą sodybose ir buvusių sodybų vietose, tiksliau apibrėžti Saugomų teritorijų valstybės kadastre registruojamus objektus, patikslinti saugomų teritorijų apsaugą ir tvarkymą organizuojančių institucijų funkcijas, įtraukti vietos bendruomenes ir kitus asmenis, turinčius interesų saugomoje teritorijoje, į jos valdymą, patikslinti saugomų teritorijų kontrolės turinį, sukonkretinti žemės savininkų informavimo apie steigiamas saugomas teritorijas, keičiamas jų ribas ar apribojimus tvarką, tiksliau apibrėžti asmenų, kuriems turi būti išmokamos kompensacijos už saugomose teritorijose nustatytus veiklos apribojimus, ratą, atvejus, periodiškumą ir lėšų šaltinius.
Klausimo svarstymo stenograma [Seimo rytinio posėdžio Nr.375 (2016-09-13) video įrašą galite žiūrėti /nuo 0:12:00/ čia...>>> ]
Saugomų teritorijų įstatymo Nr. I-301 1, 2, 5, 7, 9, 11, 13, 16, 18, 20, 23, 241, 25, 27, 29, 30, 32 straipsnių ir priedo pakeitimo, Įstatymo papildymo 321 straipsniu įstatymo projektas Nr. XIIP-3923(2)ES (svarstymas)
PIRMININKAS. Gerbiami kolegos, darbotvarkės 1-2a klausimas – Saugomų teritorijų įstatymo Nr. I-301 1, 2, 5, 7, 9, 11, 13, 16, 18, 20, 23, 241, 25, 27, 29, 30, 32 straipsnių ir priedo pakeitimo, įstatymo papildymo 321 straipsniu įstatymo projektas Nr. XIIP-3923. Pranešėjas – gerbiamas A. Salamakinas, Aplinkos apsaugos komiteto pirmininkas. Devynis straipsnius aptarėme, priėmėme Seimo sprendimą.
Dabar yra 10 straipsnis, yra Seimo nario A. Salamakino siūlymas. Prašom, gerbiamas kolega. Labai atsiprašau. Prašom. Viskas, mikrofonas veikia.
A. SALAMAKINAS (LSDPF). Yra siūloma papildyti 10 straipsnį, nes mes kituose straipsniuose kalbame apie saugomų teritorijų rūšis, bet nenumatome, kuri institucija vykdys kontrolę. Čia yra pataisoma, kad būtų nuosekliai, ir numatoma, kad Vyriausybė tvirtina saugomų teritorijų planus. Komitetas pritarė bendru sutarimu.
PIRMININKAS. Dėkoju. Ar yra 10 palaikančiųjų šitą siūlymą? Pakelkite rankas, kas galite palaikyti? Reikia 10 narių dėl pasiūlymo. Ačiū. Yra. Ar galime pritarti komiteto nuomonei pritarti šiam pasiūlymui bendru sutarimu? Pritarta bendru sutarimu.
Dabar 10 straipsnis. Taip pat Seimo nario A. Salamakino siūlymas. Prašom, Algimantai.
A. SALAMAKINAS (LSDPF). Tai aš jau pristačiau jį.
PIRMININKAS. Labai atsiprašau, Algimantai. Kadangi ne aš pirmininkavau, kai vyko šitie svarstymai, tai aš… Tuoj, sekundę! Dėl 10 straipsnio viskas yra jau apsvarstyta.
Dabar žiūriu į 11 straipsnį. Dėl 11 straipsnio nėra pasiūlymų. Dėl 12 straipsnio taip pat jokių pasiūlymų nėra.
Dėl 13 straipsnio yra Seimo narės A. Stancikienės pasiūlymas. Gerbiama Aurelija, gal pristatykite savo siūlymą.
A. STANCIKIENĖ (MSNG). Mano pasiūlymo esmė labai aiškiai nusakyti, ką daro Valstybinė saugomų teritorijų tarnyba prie Aplinkos ministerijos rezervatuose, kad ji steigia rezervatus, valstybinius parkus ir biosferos rezervatų direkcijas, bet ne tik steigia, o ir kontroliuoja jų veiklą užtikrindama, kad būtų laikomasi nustatyto apsaugos ir naudojimo režimo. Dabar, kaip mes žinome, direkcijų pristeigė ir nelabai aišku, kas už ką atsako. Mane tenkina komiteto redakcija, nes iš esmės jie paliko faktiškai tą patį, tik literatūriškai sutvarkė mano pasiūlymą. Mane tenkina.
PIRMININKAS. Jūs nepritariate komiteto nuomonei pritarti iš dalies?
A. STANCIKIENĖ (MSNG). Pritariu, pritariu.
PIRMININKAS. Pritariate?
A. STANCIKIENĖ (MSNG). Taip.
PIRMININKAS. Supratau. Gerai. Algimantai, jūs.
A. SALAMAKINAS (LSDPF). Kolegė Aurelija pasakė viską. Mes iš esmės priėmėme tai, ką ji siūlė, tiktai redakciją sutvarkėme, todėl negalima rašyti, kad visiškai pritarta, o tik iš dalies, bet esmės nekeičia, ką siūlė kolegė A. Stancikienė.
PIRMININKAS. Gerbiami kolegos, ar galime pritarti bendru sutarimu komiteto nuomonei? (Balsai salėje) Balsuojame? Gerai. Suprantu, norite aktyviai dalyvauti.
Balsuojame. Kas už tai, kad pritartume komiteto nuomonei dėl šio pasiūlymo, balsuojate už, kas manote kitaip, balsuojate prieš arba susilaikote.
Balsavimo rezultatai: už – 66, prieš – 13, susilaikė 13. Taigi šiam pasiūlymui yra pritarta.
Toliau. Dėl 13 straipsnio taip pat yra dar vienas Seimo narės A. Stancikienės pasiūlymas. Prašom jus, Aurelija, pakomentuoti savo siūlymą.
A. STANCIKIENĖ (MSNG). Neįjungtas mikrofonas. Noriu pasakyti, kad čia yra visiškai analogiškas pasiūlymas, čia tiesiog tiktai prirašyta tas prie saugomų teritorijų funkcijų.
PIRMININKAS. Ačiū. Pirmininke.
A. SALAMAKINAS (LSDPF). Jeigu pritarė Seimas anam siūlymui, tai tam irgi reikia pritarti.
PIRMININKAS. Gerai. Ačiū. Ar galime pritarti bendru sutarimu šitam pasiūlymui ir komiteto nuomonei? Ačiū. Pritarta bendru sutarimu.
Toliau. Seimo narės A.Stancikienės siūlymas dėl to paties straipsnio. Prašom, kolege.
A. STANCIKIENĖ (MSNG). Šitas mano siūlymas atsirado po tų triukšmų, kuriuos čia mes visi matėme Verkių ir Pavilnių regioniniuose parkuose. Aš manau, kad jeigu savivaldybių tarybos įsteigia kokį nors regioninį parką, kaip šiuo atveju tai yra savivaldybės steigti parkai, tai jos tada turi ir atsakyti už šitame parke vykdomą veiklą, vykdydamos to parko apsaugą ir tvarkymą. Jos turėtų, ne valstybė. Dabar išeina taip, kad savivaldybė įsteigia, valstybė skiria lėšas, o ne savivaldybė, bet (mes komitete susidūrėme) valstybė negali kontroliuoti, kas ten vyksta, nes tai yra neva savivaldybės steigtas parkas. Žodžiu, tokia nesąmonė. Valstybė lėšas skiria, bet kontrolės pati vykdyti kaip ir nelabai gali. Aš manau, būtų logiška iš savivaldybės tada pareikalauti, kad ji vykdytų ir apsaugą, ir tvarkymą, bet komitetas nepritarė. Iš esmės aš dėl to nesikausiu, gali būti nepritarimas.
PIRMININKAS. Jūs atsiimate savo pasiūlymą?
A. STANCIKIENĖ (MSNG). Taip.
PIRMININKAS. Labai ačiū. Atsiimate, taigi nesvarstome šito pasiūlymo.
Toliau. Dėl 13 straipsnio yra Seimo nario A.Salamakino siūlymas.
A. SALAMAKINAS (LSDPF). Galiu, pirmininke?
PIRMININKAS. Taip.
A. SALAMAKINAS (LSDPF). Čia apibrėžiamos saugomų teritorijų direkcijų funkcijos, todėl pagal kompetenciją įgyvendina saugomų teritorijų planavimo dokumentus. Pagal kompetenciją, nes yra ir privačios žemės, ir valstybinės. Todėl pagal kompetenciją būtina papildyti. Komitetas pritarė bendru sutarimu.
PIRMININKAS. Ačiū. Gerbiami kolegos, dėl visų A. Salamakino pasiūlymų ar yra 10 balsų? Pakelkite rankas, kas palaikote siūlymus. Matau, yra. Ačiū. Ar galime pritarti pirmam pasiūlymui dėl 13 straipsnio, kuriam komitetas pritarė? Bendru sutarimu galime pritarti? Pritarta bendru sutarimu.
Dabar kitas pasiūlymas taip pat A. Salamakino dėl to paties straipsnio.
A. SALAMAKINAS (LSDPF). Jeigu galiu. Čia yra parašytas žodis „administracijų“, tačiau žinant, kad šiuo metu merai renkami tiesiogiai, tai tarsi eliminuojami merai iš tų sprendimų priėmimo. Todėl vietoje žodžių „savivaldybės administracijų“ įrašome „institucijų“, kad galėtų dalyvauti ir meras priimant sprendimus.
PIRMININKAS. Komitetas pritaria bendru sutarimu. Galime pritarti bendru sutarimu šitam pasiūlymui, komiteto nuomonei? Ačiū. Pritarta bendru sutarimu.
14 straipsnis. Taip pat Seimo nario A. Salamakino siūlymas.
A. SALAMAKINAS (LSDPF). Tas straipsnis yra naujas. Kadangi dabar yra, sakysime, lankomos saugomos teritorijos, turi nusipirkti bilietą, tie surinkti pinigai turi būti administruojami. Čia trūko žodelių „ir administruoti“. Mes suteikiame saugomoms teritorijoms administruoti šitas lėšas, kurios surenkamos iš lankytojų, kurie lanko saugomas arba nacionalinių parkų teritorijas.
PIRMININKAS. Dėkoju. Ar galime pritarti gerbiamojo A. Salamakino siūlymui, kuriam komitetas pritarė? Galime pritarti bendru sutarimu? Pritarta bendru sutarimu.
Dėl 15 straipsnio taip pat yra Seimo nario A. Salamakino siūlymas. Prašom, kolega.
A. SALAMAKINAS (LSDPF). Čia yra platesnis siūlymas, tačiau komitete mes radome spragą, kad nėra numatyta (pasakysiu pavyzdį), kai, sakykime yra laisvas žemės sklypas, bet yra miškas, kad būtų galima, jeigu yra leidžiama pagal teritorijų planavimo dokumentus statyti namą, jį statyti toje laukymėje, ir taip toliau. Komiteto siūlymas, kad būtų aiškiau ir lengviau gyventi saugomose teritorijose. Komitetas pritarė bendru sutarimu.
PIRMININKAS. Dėkoju. Mes taip pat galime bendru sutarimu komiteto nuomonei pritarti? Taip, pritarta bendru sutarimu. (Balsai salėje) Prieš yra. (Balsai salėje) Gerai, balsuojame. (Balsai salėje) Prieš, tai aš sakau, prašome kalbėti.
A. STANCIKIENĖ (MSNG). Gerbiamieji kolegos, aš noriu atkreipti dėmesį – šitas straipsnis ir šita dalis yra taikoma ne tik valstybiniuose parkuose ir valstybiniuose draustiniuose, bet ir biosferos rezervatuose, poligonuose ir valstybinių gamtinių rezervatų buferinės apsaugos zonose. Tai reiškia, kad iš esmės ten, kur mes jau ir taip numatėme, kad jokia ūkinė veikla negalima, dabar pagal šitą punktą atsiranda galimybė, pavyzdžiui, atstatyti buvusią sodybą, atskirti žemės sklypą. Tam, ką pasakė gerbiamasis A. Salamakinas, aš tikrai pritariu, problema egzistuoja ir tikrai ją reikėtų spręsti. Bet jeigu komiteto pirmininkas priėmimo metu sutiktų dar šiek tiek patvarkyti numatant, kad rezervatuose ir rezervatų buferinės apsaugos zonose mes neleisime tų sodybų atstatyti, tada aš sutikčiau.
PIRMININKAS. Kadangi nuomonės išsiskiria, balsuojame. Kas už tai, kad pritartume komiteto nuomonei, pritartume šiam A. Salamakino siūlymui, balsuoja už, kas kitaip mano, balsuoja prieš arba susilaiko.
Balsavimo rezultatai: už – 46, prieš – 1, susilaikė 25. Pritarta siūlymui.
16 straipsnis. Nėra pasiūlymų. Dėl 17 straipsnio jokių pasiūlymų nėra. Dėl 18 straipsnio taip pat nėra. Dėl 19 straipsnio yra du gerbiamojo A. Salamakino pasiūlymai. Gerbiamasis pirmininke, prašom pristatykite.
A. SALAMAKINAS (LSDPF). Čia yra kaip ir papildymas įgyvendinant Europos Sąjungos teisės aktus – mes 19 straipsnio 3 dalyje darome nuorodą, todėl turime papildyti žodžiais „jų nuostatos perkeliamos į Saugomų teritorijų nuostatus“, kad būtų aiškumas, kaip tas procesas turi vykti.
PIRMININKAS. Dėkoju. Gerbiamieji kolegos, kadangi komitetas pritaria, ar mes galime bendru sutarimu pritarti šiam pasiūlymui? Pritarta bendru sutarimu.
Antras pasiūlymas, gerbiamasis…
A. SALAMAKINAS (LSDPF). Čia faktiškai taip pat patikslinama, kaip toliau vyks procesas, nes Europos Sąjungos teisės aktai bus įgyvendinti ir… taikyti šį įstatymą. Laikoma, kad iki įstatymo įsigaliojimo Seimo, Vyriausybės ir jos įgaliotų institucijų teritorijų planavimo dokumentai… Komitetas pritarė bendru sutarimu.
PIRMININKAS. Ar mes galime pritarti komiteto nuomonei šiam pasiūlymui pritarti bendru sutarimu? Pritarta bendru sutarimu.
Aplinkos apsaugos komitetas taip pat teikia siūlymą. Čia yra vienas žodis.
A. SALAMAKINAS (LSDPF). Taip, vietoj „funkcijų“ įrašome „ribų“, taip yra įstatymo (…).
PIRMININKAS. Ar galime bendru sutarimu pritarti komiteto nuomonei?
A. SALAMAKINAS (LSDPF). Pritarta bendru sutarimu. Dėl šio įstatymo projekto daugiau siūlymų nėra. Mes juos visus apsvarstėme, priėmėme sprendimą. Dabar po svarstymo norinčių kalbėti už, prieš įstatymo projektą? Už – K. Grybauskas. Prašom, kolega.
K. GRYBAUSKAS (LSDPF). Gerbiamieji Seimo nariai, iš tikrųjų šis įstatymo projektas sprendžia labai nemažai klausimų, susijusių su saugomomis teritorijomis, ypač jos veiklos reglamentavimą, vandens telkinių pakrančių naudojimą, bet, siūlydamas pritarti šiam įstatymui, vis dėlto turiu vieną prašymą komitetui, kad iki priėmimo panagrinėtų šį įstatymą klimato kaitos arba atšilimo problemų požiūriu. Jeigu mes pasieksime tą kritinę ribą ir temperatūra pakils dviem laipsniais, tai mokslininkai prognozuoja, kad 20–30 % dabar augančių augalų ir medžių mūsų planetoje išnyks. Iš esmės keičiasi požiūris į aplinkosaugą. Bet kokie draudimai, ypač vandens telkinių pakrančių zonose tvarkytis arba mažinti, sakykim, galimybę, kad liktų mažiau medienos, kuri iškrinta ir kuri netvarkoma, taip pat jų priežiūra, miškų sutvarkymas, kad juose būtų kuo mažiau sausuolių arba tie sausuoliai būtų paimami ir sukūrenami pečiuje, arba panaudojami kaip biokuras, verčia iš esmės pažiūrėti visiškai kitaip į aplinkosaugą. Aš kviečiu Seimo narius pritarti šiam įstatymui ir pagalvoti apie tai, kokią įtaką mums daro klimato kaita.
PIRMININKAS. P. Saudargas – nuomonė prieš.
P. SAUDARGAS (TS-LKDF). Dėkoju, pirmininke. Gerbiamieji kolegos, iš tiesų įstatymas ilgas, su daug pataisų, šiandien jos buvo daugiau redakcinės, mes joms pritarėme. Tačiau siūlomoje redakcijoje yra keletas kontroversijų, kurioms aš nepritariu ir į kurias aš norėčiau atkreipti kolegų dėmesį. Pirma susijusi su statybomis. Argi nepagrindinis dalykas visada yra statybos, legalios, nelegalios, pusiau legalios statybos, saugomose teritorijose? Pasižiūrėkite, kiek mes turime problemų Verkių ir Pavilnių regioniniame parke, kur dalinami leidimai. Valdininkai išduoda leidimus, paskui žiūrime, kad tie leidimai ne visai teisėtai išduoti arba ne visai teisėtai statybininkai elgiasi ir panašiai. Jeigu mes sušvelniname įstatymą šioje vietoje, mes atveriame Pandoros skrynią.
Pagal dabar siūlomą redakciją skamba taip: leisti statyti naujus statinius, sodybas, jeigu tai numatyta draustinio tvarkymo planuose arba savivaldybių bendruosiuose planuose. Tai vėlgi, kolegos, kad ir kaip piktintųsi žmonės Seimu, bet jeigu jau yra įstatymas, tai yra aiškus įstatymo laikymasis arba nesilaikymas. Jeigu mes leidžiame sprendimą priimti valdininkams, visada atsiras valdininkų vienoje ar kitoje savivaldybėje, kurie priims vystytojams reikalingus sprendimus, ir tos statybos nežabotai plėsis. Man atrodo, kad su šia įstatymo norma mes atveriame Pandoros skrynią būtent draustiniuose, nacionaliniuose parkuose, mūsų saugomose teritorijose, kurios tikrai yra aktualios visuomenei. Atveriame Pandoros skrynią statyti ką nori ir kur nori. Tai aš manyčiau, kad reikėtų grįžti į komitetą ir svarstyti dar kartą šias pataisas.
Kitas dalykas, dėl žmonių prieigos prie vandenų. Mes žinome, kad upės ir ežerai yra visų nacionalinis turtas ir visi turėtų galimybę prieiti. Dabar, deja, tvoros bus užtvertos…
PIRMININKAS. Kolega, laikas!
P. SAUDARGAS (TS-LKDF). …savininkai turės galimybė neprileisti. Siūlau grįžti svarstyti į komitetą.
PIRMININKAS. Dėkoju. Buvo išsakytos nuomonės už, prieš. Kviečiu visus balsuoti. Kas už tai, kad po svarstymo pritartume įstatymo projektui Nr. XIIP-3923, balsuoja už, kas kitaip mano, balsuoja prieš arba susilaiko. (Balsai salėje)
Balsavimo rezultatai: už – 48, prieš – 7, susilaikė 29. Po svarstymo įstatymo projektui pritarta.
Replika po balsavimo. Prašom, A. Stancikienė.
A. STANCIKIENĖ (MSNG). Gerbiamieji kolegos, iš tikro labai tikiuosi, žiūriu į komiteto pirmininką, kad jis ištesės žodį, duotą iš tribūnos, ir priėmimo stadijoje peržiūrės galimybę uždrausti statyti rezervatuose ir draustiniuose, ką pasakė ir Paulius.
Kitas dalykas, vis dėlto aš labai tikiuosi, kad Seimas turės valios priėmimo stadijoje ir išdrįs uždrausti K. Grybausko buvusią pataisą, kad galima tvenkti Lietuvoje visas upes. Lietuvoje nebelieka upių, kurių negalima tvenkti. Tai yra labai skandalinga pataisa ir mes turėtume kokiu nors būdu surasti valios, ryžto ir tą pataisą ryžtingai atmesti. Ačiū.
[...]