Naujienos
Valdančiųjų sprendimu nuo 2015 m. įvestas papildomas 5% mokestis miškų savininkams renkamas, o dėl panaudojimo- diskusijos
"Verslo žinių" portalas vz.lt 2016-03-17 kelia temą dėl lėšų iš 5 proc. apyvartos mokesčio privačių miškų savininkams panaudojimo. Nors mokestis renkamas jau nuo 2015 m. pradžios, tačiau iki šiol vyksta tik parengiamieji darbai miško kelių tvarkymui, o jau pats kelių tvarkymas miškuose žadama, kad prasidės pasibaigus pavasariniam polaidžiui. Pilną žurnalisto Daliaus Simėno straipsnio versiją vz.lt skaitykite čia...>>>
Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) duomenimis, pirmaisiais 5% mokesčio galiojimo metais privatūs miško savininkai 2015 m. įsipareigojo sumokėti 2,69 mln. Eur nuo 53,8 mln. Eur gautų pajamų. Miškų urėdijos pernai gavo 144,2 mln. Eur pajamų, nuo kurių sumokėjo 21,6 mln. Eur, arba 15% mokesčių nuo parduotos medienos vertės. VMI nepaskaičiavo, kiek iš viso sumoka privačių miškų savininkai į biudžetą, nes fiziniai asmenys dar moka 15% gyventojų pajamų mokesčio (GPM), o įmonės – 15% pelno ir kitus mokesčius.
Kaip nurodo VMI Aplinkos ministerijai siųstoje pažymoje [susipažinti galima čia...>>>], š. m. sausį privatininkai buvo sumokėję 1,99 mln. Eur 5% mokesčio.
„Tarp tų skaičių didžiausias skirtumas yra fizinių asmenų atveju, nes jų mokestinis laikotarpis yra pusės metų (juridinių asmenų, įskaitant miškų urėdijas, mokestinis laikotarpis – mėnuo), todėl už antrąjį pusmetį deklaravę dar galėjo sumokėti ir vėliau (prisisumuos prie 2016 m. mokesčių)“, – niuansus paaiškina Nerijus Kupstaitis, Aplinkos ministerijos Miškų ūkio plėtros skyriaus vedėjas.
Kaip rašo "Verslo žinios", surinkti mokesčiai nukreipiami 8,7 mln. Eur vertės Bendrųjų miškų ūkio finansavimo programai finansuoti, iš jų tik 870.000 Eur skirta keliams tvarkyti, o, pavyzdžiui, dar 912.000 Eur numatyta Generalinei miškų urėdijai (GMU). Didžiausia suma – 3,4 mln. Eur – skiriama Valstybinei miškų tarnybai (VMT).
Aplinkos ministerija tvirtina, kad 2015 m. iš Bendrųjų miškų ūkio finansavimo programos lėšų likučio iš viso skirta 4,04 mln. Eur miško keliams remontuoti. Tie pinigai skirti tik metų pabaigoje, todėl realiai miško keliai už tuos pinigus pradedami tvarkyti dabar, t. y. 2016 m. O 870.000 Eur yra papildomos lėšos, kurios bus paskirstytos antrojoje 2016 m. pusėje. [...]
VMI buvo įpareigota iki 2015 m. spalio AM ir Vyriausybei išanalizuoti ir pateikti informaciją dėl mokesčio surinkimo ir jo tikslingumo, tačiau VMI specialistų parengtoje išvadoje tenurodoma, kad naujai įvesta papildomo privačių miškų savininkų apmokestinimo sistema veikia „pakankamai gerai, esminių spragų, leidžiančių masiškai išvengti mokesčio mokėjimo nenustatyta“. Vyriausybės vadovas Algirdas Butkevičius interviu žurnalui "Miškai" irgi teigė [interviu rasite čia...>>>], esą kalbėti apie visišką mokesčio atšaukimą nėra pagrindo, o sulaukus rezultatų ir įvertinus ne tik surenkamas lėšas, bet ir jų panaudojimo bendrosioms miškų ūkio reikmėms efektyvumą atseit bus galima pradėti diskusijas dėl mokesčio tobulinimo.******
Kadangi straipsnyje pateikti tik keli fragmentai iš straipsnį rengiančiam žurnalistui teikto LMSA pirmininko dr.Algio Gaižučio komentaro, tai pateikiame pilną teksto versiją:
"VMI duomenys rodo, kad Lietuvos privačių miškų savininkai yra įstatymus gerbiantys ir juos vykdantys, kad ir kiek nepalankūs priimti įstatymai bebūtų privačių miškų atžvilgiu.
LMSA pirmininkas dr.Algis Gaižutis |
Bet per per 2015 metus trečdaliu sumažėję darbų apimtys privačiuose miškuose rodo, kad žmonės renkasi kitą alternatyvą – stabdyti suplanuotus darbus.
Nei viena kita Europos Sąjungos šalis netaiko privačių miškų savininkams analogiško apyvartos pobūdžio mokesčio nuo pardavimo pajamų. Palyginant, pavyzdžiui, Latvijoje, kad paskatinti medienos pasiūlą stipriai išplėtotai medienos pramonei iš privačių miškų, ilgą laiką privačių miškų savininkai buvo iš vis atleisti nuo pajamų mokesčio ir tik paskutiniuoju laikotarpiu jiems nustatytas 10% gyventojų pajamų mokestis, tačiau jie be visų įprastinių išlaidų dar gali atimti būsimas miškų atkūrimo išlaidas, tad realiai sumoka tik ~5-7% pajamų mokestį.
Vertiname Seimo sprendimą neproporcingai apmokestinti privačių miškų valdytojus, kaip netoliaregišką, labai apsunkinantį privataus miško ūkio veiklą Lietuvoje. Tai panašėja į sąmoningas pastangas išguiti privatininkus iš miškų ūkio, sudarant ekonomiškai nepatrauklias sąlygas gamybinei-komercinei veiklai privačiuose miškuose ir taip proteguoti išimtinai valstybinius miškus. Akivaizdu, kad įsigaliojus papildomam apmokestinimui valstybinėms įmonėms miškų urėdijoms tapo paprasčiau susitarti su darbus miškuose atliekančiais rangovais dėl įkainių, o sumažėjus medienos pasiūlai iš privačių miškų daugiau kaip 30 %– urėdijoms lengviau realizuoti medieną. Tokių nelygiaverčių konkurencinių sąlygų miškų ūkyje sudarymas neduoda naudos visam šalies ūkiui. Patirtis rodo, kad perteklinis reglamentavimas bei apmokestinimas verčia legalų verslą trauktis į šešėlį arba iš viso nutraukti veiklą. Realus dirbančiųjų skaičius miškų ūkyje nuolat mažėja, kadangi vis naujų ribojimų bei draudimų našta ženkliai didina veiklos kaštus, mažina legaliai dirbančiųjų pelningumą ir verčia atsisakyti darbo miškų ūkyje. Verslas neinvestuoja į naujus planuotus gamybinius medienos pramonės pajėgumus Lietuvoje, nes nėra užtikrintumo dėl stabilaus apsirūpinimo žaliavine mediena.
Tai, kad nei VMI nei AM neapskaito šiame kontekste miškų savininkų sumokamo Gyventojų pajamų mokesčio (15 proc)- daugiau nei stebina. Ar tai ne mokestinė našta ? Ar nepatenka pinigai į biudžetą?"
Paskutinis Lietuvos miško savininkų asociacijos (LMSA) kreipimasis į Valstybinę mokesčių inspekciją, Finansų ir Aplinkos ministerijas dėl 5 proc. mokesčio, kurį padarėme nesenai- pridedamas čia...>>>