Naujienos
*Lietuvos medienos perdirbėjai savo produkciją plukdo į JAV
MEDIENĄ – PER ATLANTĄ
Rūta Stankevičiūtė, Verslo žinios
Lietuvos medienos perdirbėjai savo produkciją vis atkakliau plukdo į Jungtines Amerikos Valstijas – už Atlanto brangiau moka, o tradicines Europos rinkas šiemet smarkiai sujaukė Skandinavijoje medžius išvartęs uraganas. Įspėjantiesiems apie didelę riziką dėl nepastovių kainų Amerikos rinkoje atkaklūs lietuviai atkerta, kad rizikingi sumanymai verslui reikalingi kaip oras.
Prie Prienų įsikūrusi lentpjūvė "Kaminsko G. IĮ" išsiuntė pirmąją konstrukcinės medienos partiją į Ameriką ir tikisi ilgalaikio bendradarbiavimo.
"Kol kas prislopinome eksportą į Angliją, nes tiekdami produkciją amerikiečiams gausime apie 16% daugiau pajamų. Šiek tiek mažiau pastaruoju metu gabename ir į Daniją, kur kainas maždaug 7% nusmukdė gausi švediškos medienos pasiūla",- Dominykas Vizbaras, bendrovės komercijos direktorius, primena, kad švediškos medienos šiemet gausiai parūpino uraganas "Ervinas", Skandinavijoje išguldęs 90 mln. m3 spygliuočių.
Į JAV, anot jo, išsiųsta ketvirtadalis per mėnesį lentpjūvėje pagamintos produkcijos – 20 konteinerių su eglių ir pušų produkcija. Kiekviename konteineryje telpa apie 50 m3 statybinės medienos.
"Per 3-4 mėn. eksportą padvigubinsime, iki 2.000 m3 per mėnesį", – užsimojęs kas mėnesį į JAV išsiųsti po 40 konteinerių p. Vizbaras.
Būtini sprendimai
Lentpjūvės Prienų rajone savininkas Giedrius Kaminskas įsitikinęs, kad rizikingi sumanymai verslui būtini kaip oras. Juos reikia pastebėti anksčiau už konkurentus bei tinkamai pasirengti.
"Sėkmingiausios Vakarų bendrovės konkurentus kažkada paliko springti dulkėse būtent dėl to, kad sugebėjo laiku keisti kryptį, modernėti, pritraukti naujų pirkėjų. Imu pavyzdį iš senųjų demokratijų ir siekiu, kad mano verslas būtų panašus", - tikina didžiausios lietuviško kapitalo medienos perdirbimo bendrovės savininkas.
Pernai sparčiai auginęs eksporto apimtis į Daniją, Švediją bei Vokietiją Prienų verslininkas, palyginti su 2003 m., įmonės apyvartą padidino 35%, iki 30 mln. Lt. Šiemet, pasitelkus Amerikos rinką, planuojama augti 40%.
JAV – statybų bumas
"Šiuo metu JAV medieną naudoja gausiai, tikėtina, kad paklausa kurį laiką bus didžiulė", – žvelgdamas į statistiką sako Algis Gaižutis, Lietuvos miško savininkų asociacijos pirmininkas. Anot jo, statybinės medienos paklausos didėjimą lemia dvi svarbiausios priežastys: Jungtinių Valstijų ekonomika 2004 m. augo apie 4,2%, be to, pernai pradėta statyti beveik 2 mln. naujų namų.
"Wood Markets" duomenimis, daugiausia medienos gaminių JAV įsiveža iš kaimyninės Kanados – pernai kanadietiška spygliuočių produkcija sudarė 87% visos JAV importuotos medienos (apie 38,7 mln. m3).
Pastaraisiais metais Amerika sparčiai didino medienos importą iš užatlantinės: 2004 m. statybinė mediena ir kiti gaminiai iš Europos sudarė 13% visos importuotos produkcijos - pernai JAV nupirko 47,7% daugiau europietiškų medienos gaminių negu 2003 m., apie 3 mln. m3.
"Dolerio kursas nėra pats geriausias – per 5 m. euras jo atžvilgiu sustiprėjo 45%, tačiau Europos gamintojai gana noriai gabena produkciją, vadinasi, kainų lygis jiems priimtinas", – pabrėžia p. Gaižutis.
Arūnas Kuodys, "Ochoco Lumber" komercijos direktorius, įsitikinęs, kad ateityje į JAV daugiau medienos gabens Rytų Europos eksportuotojai, turintys logistikos pranašumų, žaliavos ir pigesnės, bet kokybiškos darbo jėgos.
"Rusija - labai perspektyvi, tačiau kol kas šiai rinkai trūksta kokybės, pastovumo - jei bulviakasis, tai rusai meta visus darbus ir eina į laukus, nepaisydami įsipareigojimų", – pasakoja p. Kuodys.
Verslininkas įsitikinęs, kad lyderės poziciją pagal eksportą užimanti Vokietija dėl didelių gabenimo išlaidų pradės riboti eksportą į JAV.
Rizika neišvengiama
Pasak p. Vizbaro, Amerikos rinka yra viena iš permainingiausių, sunkiausiai prognozuojamų.
"Šiandien kainos geros. Išsiuntėme produkciją, bet negalime būti tikri, kad jos tokios bus po mėnesio, kai laivai su kroviniu pasieks uostą", – G.Kaminsko firmos komercijos direktorius pabrėžia, kad per savaitę pjautinės medienos kainos gali svyruoti iki 25%.
Pavyzdžiui, šį sausį Amerikos Bostono uoste už 1 m3 statybinės medienos siūlyta apie 275 USD, o vasario pabaigoje – 309 USD. Kovą kainos šiek tiek krito – iki 303 USD/m3.
Europos rinka, anot jo, yra gerokai stabilesnė, net ir prasiautus uraganui. Tačiau "dirbti su JAV ir rizikuoti verta, nes kol kas, įskaičiavus ir pačias blogiausias dienas, už Atlanto pjautinės medienos kainos vidutiniškai yra 8% didesnės negu Senajame žemyne".
Europos medienos pramonė gali drąsiai prognozuoti pajamas vadovaudamasi sezoniškumu, kitais kiekvienam metų laikui būdingais veiksniais, o JAV - niekada, dalijasi patirtimi p. Vizbaras: prieš savaitę 1 m3 statybinės medienos Portlendo uoste kainavo 265 USD, o prieš metus tokiu pat metu – 230 USD.
Eksportuotojų teigimu, medieną tenka parduoti ir tuo atveju, jeigu nuplukdžius prekę siūlomos kainos nepalankios. "Vis tiek reikia parduoti, nes ten neturime sandėlių, negalime laikyti produkcijos laive – labai brangu", - pasakoja Prienų rajono lentpjūvės atstovas.
Smulkiųjų balsas menkas
Anot jo, su smulkiu tiekėju nelabai kas linkęs derėtis ar sudaryti išankstines sutartis, mažiau rizikinga tik gerokai stambesnėms lentpjūvms.
Prieniškiai, padvigubinę eksporto apimtis, turės pasitelkti visus pajėgumus.
Jam pritaria Romas Lėbus, UAB "Vigrima" direktorius, prieš kelerius metus bandęs eksportuoti medinius durų rėmus.
"Nelabai pasisekė - per pusmetį išsiuntėm 4 konteinerius produkcijos, pagamintos pagal specialų užsakymą, tačiau pradėjo kristi dolerio kursas, ir greit nustojome dirbti su JAV rinka", – pasakoja p. Lėbus.
Pasak jo, Amerikos medienos rinka - sudėtinga, banguojanti, kainos staiga kyla ar mažėja, tai lemia daugybė veiksnių, kurių net nepajėgi visų numatyti.
"Apsidrausti sudarant sutartis neįmanoma, negirdėjau, kad būtų sudaromos ilgalaikės sutartys su vidutinio dydžio ar smulkiais tiekėjais - kai tokia rinka, tai būtų neracionalu", – aiškina sostinės medienos perdirbimo įmonės vadovas.
Verslininkas džiaugiasi, kad, be JAV, buvo pradėjęs bendradarbiauti ir su japonais, kurių pasitikėjimą užsitikrinti, užmegzti ilgalaikius ryšius itin sudėtinga.
"Mums pavyko ir dabar mėgaujamės tokiu darbu. Tik išsiuntę produkciją jau galime tikrinti sąskaitas – japonai atsiskaito dar negavę krovinio", – sako p. Lėbus.
Ponas Gaižutis eksportuotojams į JAV pataria taikyti universalius versle rizikos mažinimo būdus: drausti sutartis, pasitelkti bankų garantijas, bendradarbiauti su patikimais vietos partneriais, prisiimančiais dalį prekybos rizikos.
Ponas Vizbaras kalba apie atsitiktinį, bet itin vertingą saugiklį – amerikiečiai perka lygiai tokią produkciją, kokią įmonė tiekia anglams. Vienoje rinkoje padidėjus kainoms, galima iškart kreipti srautus ten, neperorientuojant gamybos.
"Žengti į JAV dabar nesudėtinga – visas technologijas įvaldėme, kai pradėjome eksportuoti į Angliją. Skiriasi tik pakavimas", – sako p. Vizbaras.
Sutartys - ne garantas
Septynerius metus JAV užsakovams obliuotą medieną grindims ir apdailai tiekianti Kupiškio rajono UAB "Ochoco Lumber", kas mėnesį išsiųsdama apie 100 konteinerių gaminių, rizikuoja saikingai.
"Esame sudarę sutartis trejiems metams, kaina nustatoma išvedant metų vidurkį, tačiau susitarimas gali ir negalioti, jeigu pirkėjui kas nors pasiūlys daugiau tokios pat produkcijos ir pigiau. Bet tokia sutartis geriau negu nieko", – svarsto p. Kuodys.
Anot komercijos direktoriaus, įsipareigoję tiekti užsakovams produkciją pagal vidutinę kainą eksportuotojai apie pardavimus geriausia kaina gali tik pasvajoti.
"Žinoma, nemalonu matyti, kad kiti parduoda brangiau, bet mes dėl 10 dolerių nesivaikome naujų pirkėjų, kartais stabilumas, garantijos yra geriau, ypač svarbu išsaugoti tokį partnerį, kuris įsitikinęs, jog kreditas – bankų reikalas, o pardavėjas neturi laukti atsiskaitymo 2-3 mėnesius, kas įprasta Europoje", – lygina p. Kuodys.
Perspektyvia vadovas laiko ir Japonijos rinką, kur kas mėnesį išgabena po vieną ar du konteinerius produkcijos.
"Jei kinai nepakiš kojos, viskas bus gerai. Jie pastaruoju metu stengiasi užvaldyti Japonijos rinką užversdami pigia produkcija - šalia Sibiras, tad jie ten autobusais traukia su lagaminais pinigų", – atskleidžia verslo Rytuose specifiką p. Kuodys.