Naujienos

2012 - 08 - 29

prof. A. Morkevičius. Medienos sektorius pirmoje 2012m. pusėje: užsienio prekyba

Turime akivaizdžiai teigiamą užsienio prekybos balansą. Kas ketvirtį eksportuojama produkcijos už ~2 mlrd. LT,  tuo tarpu žaliavinės medienos eksporto apimtys mažėja.Tikėtina, kad ši informacija padės šiek tiek numalšinti anksčiau buvusias vietinių medienos pirkėjų aistras, o rinkos balanso ateityje tikrai reikės siekti pirmiausia komercinės veiklos įrankiais,- pažymi prof. dr. Antanas Morkevičius, apžvelgdamas Lietuvos medienos ūkio sektoriaus prekybą pirmoje 2012m. pusėje.

lietuvosmiskai.lt komentaras: Savailaikė, patikima, kompetetingų specialistų parengta informacija apie medienos rinkų dalyvius yra reikalinga kasdien. Informacijos sprągą apie medienos rinkų tendencijas padeda užpildyti pripažintas medienos sektoriaus ekspertas prof. dr. Antanas Morkevičius, už ką esame tikrai dėkingi. Laukiame ir Jūsų, mieli bičiuliai,  straipsnių, nuomonių, pasisakymų apie miškų ir medienos rinkų aktualijas, tendencijas, perspektyvas.

Medienos prekių užsienio prekybos analizė ir toliau rodo palyginti gerus poslinkius.

 

Kad ir nežymiai, toliau didėja, per metų ketvirtį artėdamas prie 2 mlrd. LT,  šios produkcijos eksportas. Jis dar ženkliai viršija importą, todėl turime akivaizdžiai teigiamą užsienio prekybos balansą, kuris  neabejotinai gerina visos šalies užsienio prekybos rodiklius (1 grafikas).

 

 

Gerai ir tai, kad  dar paklausios užsienyje yra visų trijų Lietuvos pramonės šakų (medienos, popieriaus ir baldų) medienos prekės (2 grafikas). Eksporto augimo sparta ir toliau išlieka nevienoda. Per metus popieriaus prekių eksportas išaugo 24,2%, baldų-21,4%, o medienos- tik 2%.

Matyti ir tai, kad medienos užsienio prekybos stabilumo garantas yra didžiosios įmonės (1 lentelė) turinčios patikimus partnerius, pirmiausia dirbančios IKEA prekybos sistemai. Apie tolimesnio augimo planus vėl skelbiasi SBA koncernas ir Vakarų medienos grupė turinčios ir statančios naujas įmones užsienyje. Toliau ženkliai auga „Likmerės“, „Klaipėdos medienos“ . „Fredos“, „Germanikos“, „Juodelių“ ir kitų įmonių  eksportas.

  1 lentelė.  Kai kurių įmonių eksportas mln. lt               

 

2011

1-6mėn.

2012

1-6 mėn.

1.“Freda“

96,3

113,0

2.“Vilniaus baldai“

111,9

112,7

3.„Klaipėdos mediena“

85,7

106,9

4“Šilutės baldai“

43,3

45,8

5. „Klaipėdos kartonas“

46,7

45,7

6.“Sakuona“

35,5

37,7

7.“Likmerė

9,7

19,3

8.“Jūrės medis“

18,4

14,2

9.“Baldai Jums“

13,3

14,0

10.“Kauno baldai“

8,7

10,7

 

469,5

520

Lyginant pirmųjų dviejų šių metų ketvirčių eksportuojamų prekių sąrašus kokių nors esminių pasikeitimų kaip ir nematyti (2 lentelė). Daugiau didėja baldų, stalių dirbinių, popieriaus ir pjautinės medienos eksportas. Tuo pat metu II-jame ketvirtyje daugiau sumažėjo medienos žaliavų (padarinės apvaliosios medienos ir malkų) išvežimas.

2 lentelė. Medienos eksporto prekės

 

2012m. 1 ketv.

2012m. 2 ketv.

mln.LT

  %

mln.LT

%

Baldai

984,3

53,3

1024,6

52,9

Popieriaus produkcija

261,2

14,2

298,5

15,4

Stalių dirbiniai

150,7

8,2

155,5

8,0

Pjautinė mediena

102,4

5,6

120,0

6,2

Žaliavinė mediena

124,1

6,7

97,3

5,0

Dėžės ir padėklai

64,3

3,5

66,4

3,4

Kiti gaminiai

157,4

8,5

175,7

9,1

 

1844,4

100,0

1938,0

100,0

 

Detaliau patikrinus žaliavų eksporto sudėtį, pasirodė, kad apvaliosios padarinės medienos eksportas tolygiai mažėjo ištisus 2011 metus ir kad ši tendencija tęsiasi ir šiais metais (3 grafikas).

Tai neabejotinai geras poslinkis leisiantis greitai ir visiškai subalansuoti vietinę žaliavų rinką. Dar nėra jokio pagrindo teigti, kad taip išliks ir ateityje, kad šį procesą bus galima suvaldyti. Dėl anksčiau buvusio ir pernelyg didelio apvaliosios padarinės medienos eksporto, dėl jo suvaldymo būta daug aistrų ir diskusijų. Tikėtina, kad ši informacija padės šiek tiek numalšinti anksčiau buvusias vietinių medienos pirkėjų aistras, o rinkos balanso ateityje tikrai reikės siekti pirmiausia komercinės veiklos įrankiais.

3 lentelė. Medienos eksporto geografija

 

2012m. 1 ketv.

2012m. 2 ketv.

Mln.LT

%

Mln.LT

%


1.Vokietija

276,8

15,0

274,9

14,7

2.Rusija              

190,4

10,3

262,9

13,5

3.Švedija         

179,3

9,7

195,4

10,1

4.Norvegija               

148,3

8,0

140,5

7,1

5.Danija    

115,4

6,3

113,7

5,8

6.Jungtinė Karalystė  

192,8

10,5

106,6

5,5

7.Latvija

85,7

4,6

97,3

5,0

8.Prancūzija           

98,4

5,3

96,0

4,9

9.Lenkija              

90,7

4,9

87,5

4,5

10.Nyderlandai     

79,7

4,3

73,4

3,8

Kitos šalys

386,9

21,1

489,8

25,1

 

1844,4

100,0

1938,0

100,0

Didžioji dalis medienos produkcijos dabar eksportuojama į centrinės Europos šalis, Skandinaviją ir Rusiją. Mūsų eksporto partneriai yra dar stabiliai dirbančios ir ekonominių problemų mažiausiai turinčios šalys. Tai labai svarbus faktas, kai kalbama apie galimą ekonomikos krizę. Didžiausias eksporto geografijos šių metų pokytis yra sumažėjęs eksportas į Jungtinę Karalystę ir atitinkamai išaugęs į Rusiją. Pastaroji šalis taip pat priskirtina prie didesnio patikimumo ir mums geografiniu požiūriu artimų šalių.

Apžvalgai panaudota Lietuvos statistikos departamento ir asociacijos „Lietuvos mediena“ informacija.

 Prof. dr. Antanas Morkevičius
2012 m. rugpjūtis