Naujienos

LMSA 2012 Generalinės Asamblėjos rezoliucija
Lietuvos miško savininkų asociacijos 2012 m. balandžio 20d. Trakuose vykusios LMSA ataskaitinės - rinkiminės Generalinės Asamblėjos delegatai vieningai priėmė rezoliuciją dėl aktualių privačių miškų ūkį liečiančių klausimų.Lietuvos miško savininkų asociacijos (LMSA) Generalinės Asamblėjos
REZOLIUCIJA
2012 m. balandžio 20 d.
Trakai
Generalinės Asamblėjos dalyviai, išklausę LMSA 2011-2012 m. veiklos ataskaitinį pranešimą bei delegatų ir svečių pasisakymus apie miško savininkų problemas, konstatuoja:
- Lietuvoje susiformavo smulkus (su fragmenkiškai išsidėsčiusiomis valdomis, kurių vidutinis plotas – 3,3 ha) privataus miškų ūkio sektorius: privačių miškų plotas – 810 tūkst. ha, savininkų 248 tūkstančiai; kasmet paruošiama apie 2,5 mln. m³ medienos, gaunama apie 200 mln. Lt metinių pajamų. Privačiuose miškuose yra dideli nepanaudojamo biokuro ištekliai. Lietuvos privatus miškų ūkis gali turėti didelį poveikį kaimo plėtrai (įdarbinimas, pajamos, verslumo didinimas, infrastruktūros plėtra, gamtinės aplinkos gerinimas).
- Tokio masto sektoriui jau reikalinga efektyvi valdymo (tiek valstybinio, tiek savivaldos) sistema. Jos pagrindiniai strateginiai tikslai: įtakoti su privačiu miškų ūkiu susijusių teisės aktų rengimą ir tobulinimą; sukurti ūkininkavimo privačiuose miškuose žinių teikimo sistemą; įtakoti medienos pardavimo ir paslaugų teikimo privačių miškų savininkams palankiausiomis sąlygomis sistemą; užtikrinti privataus miškų ūkio darnią plėtrą; plėtoti savivaldą, kooperaciją bei ryšius; sudaryti kuo palankesnes sąlygas savininkams pasinaudoti ES fondų parama; siekti privačių miškų valdų konsolidavimo. Dabartinės institucinės bei finansinės priemonės neužtikrina šių tikslų pakankamo įgyvendinimo.
- LMSA ne kartą teikė šalies valstybinės valdžios ir valdymo institucijoms rezoliucijas bei įvairius siūlymus svarbiais privataus miškų ūkio plėtros klausimais. Kai kurie iš jų: „Dėl specialaus fondo privataus miškų ūkio bendrųjų reikmių programoms finansuoti įkūrimo“; „Dėl organizacinių privataus miškų ūkio struktūrų“; „Dėl privačių miškų savininkų kooperacijos“; „Dėl privačių miškų savininkų švietimo, mokymo ir konsultavimo programos“; „Dėl kompensacijų mokėjimo už ūkinės veiklos ribojimus saugomų teritorijų miškuose“; „Dėl disponavimo medžioklės plotais“; „Dėl miško kirtimo taisyklių“; „Dėl sodybų atkūrimo“.
- Tačiau daugelis įsisenėjusių, ne kartą akcentuotų privataus miškų ūkio problemų, iš esmės nesprendžiamos. Negana to, nevykdomi netgi valstybės institucijų prisiimti įsipareigojimai dėl privataus miškų ūkio. 2002 m. rugsėjo 17 d. Aplinkos ministro įsakymu buvo patvirtinta „Lietuvos miškų ūkio politika ir jos įgyvendinimo strategija” laikotarpiui iki 2015 m. Liko 2 metai, tačiau daugelis su privačiu miškų ūkiu susijusių tikslų dar neįgyvendinti (numeracija pagal strategiją 2002 m.):
2.3. Nedidelio ploto valstybinių miškų, įsiterpusių privačių miško valdų masyvuose ir atvirkščiai, taip pat neracionalių ribų tarp valstybinio ir privataus sektoriaus miškų koregavimas naudojant ekvivalentinius miško valdų mainus.
2.5. Teisinių ir ekonominių prielaidų sudarymas, skatinantis smulkių miško valdų jungimą, miško savininkų asocijavimąsi bei kooperavimąsi.
8.1. Miškų ūkio valstybinio reguliavimo sistemos optimizavimas, parengiant ir įgyvendinant optimalios miškų ūkio valstybinio reguliavimo sistemos modelį, paremtą Lietuvos miškų ūkio tradicijomis, Europos Sąjungos reikalavimais, taip pat Lietuvos ir užsienio šalių miškų ūkio valdymo sistemų teisinės ir ekonominės situacijos analize.
8.4. Mokesčių sistemos tobulinimas miškų ūkio sektoriuje, atsižvelgiant į rinkos ekonomikos sąlygas.
8.9. Kompensacijų sistemos miškų savininkams įvedimas už jų patiriamus ekonominius nuostolius dėl ūkinės veiklos ribojimo steigiamose saugomose teritorijose.
9.1. Moksliškai pagrįstų normatyvinių pasiūlymų parengimas dėl ekologinių, ekonominių ir socialinių klausimų suderinimo, steigiant saugomas teritorijas, peržiūrint esamų ribas bei nustatant atitinkamą ūkinį režimą jų miškuose.
11.1. Lankymosi miškuose reglamentavimo suderinimas, atsižvelgiant į miškų savininkų ir visuomenės poreikius.
12.1. Naujų darbo vietų miškų ūkio sektoriuje kūrimas, plėtojant įvairius miško verslus, ekonominis šių verslų plėtros skatinimas (subsidijų, lengvatinių kreditų, mokesčių lengvatų ir kt. suteikimas) kaimo plėtros kontekste.
12.2. Rekreacinių, medžioklės ir kitų paslaugų visuomenei teikimo bei nemedieninių miško produktų gamybos plėtros skatinimas privačiame ir valstybiniame miškų ūkio sektoriuje.
12.4. Privataus miškų ūkio plėtros integracija į bendrąsias kaimo plėtros programas, derinant veiklą su kaimo savivaldos institucijomis.
Todėl LMSA Generalinė Asamblėja kreipiamės į:
Lietuvos Respublikos Prezidentę Jos Ekscelenciją Dalią Grybauskaitę,
Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininkę Ireną Degutienę,
Lietuvos Respublikos Seimo Aplinkos apsaugos komiteto pirmininką Joną Šimėną,
Lietuvos Respublikos Seimo Kaimo reikalų komiteto pirmininką Edmundą Pupinį,
Vyriausybės Ministrą pirmininką Andrių Kubilių,
Lietuvos Respublikos Aplinkos ministrą Gediminą Kazlauską,
Lietuvos Respublikos Žemės ūkio ministrą Kazį Starkevičių,
prašydami priimti Jūsų kompetencijoje esančius sprendimus, skirtus neatidėliotinai spręsti svarbias privataus miškų ūkio plėtrą stabdančias problemas:
- Užtikrinti privataus miškų ūkio bendrųjų reikmių finansavimą Bendrųjų miškų ūkio reikmių finansavimo programoje, lėšas skiriant privataus miškų ūkio infrasruktūrai, apsaugai ir priežiūrai, savivaldos struktūroms, informavimui, švietimui bei konsultavimui ir pan. finansuoti.
- ES paramos kaimo plėtrai srityje : būsimuoju 2014-2020 KPP finansavimo laikotarpiu užtikrinti tokį pat (ar didesnį) finansavimo lygį miškininkystės priemonėms, kaip KPP 2007-2013 - ~10proc.
- Kad užtikrinti Lietuvos miškingumo didinimo programoje numatytus tikslus ir skatinti miškų įveisimą pirmiausiai ne žemės ūkio paskirties ir apleistose žemės ūkio paskirties žemėse, siūlome pagal priemonę „Pirmas ne žemės ūkio paskirties ir apleistos žemės ūkio paskirties žemės apželdinimas mišku“ 2012 m. pavasarinio šaukimo metu pateiktoms paraiškoms netaikyti projektų prioritetų vertinimo, o reikiamas papildomai lėšas skirti iš ateinantiems metams numatytos paramos arba perskirstant iš kitų Lietuvos kaimo plėtros 2007-2013 metų programos II krypties miškų ūkiui skirtų priemonių
- Siekiant užtikrinti palankias teisines, ekonomines ir organizacines prielaidas kooperacijai privačiame miškų ūkyje ir efektyviai panaudoti ES struktūrinių fondų lėšas, LR Vyriausybės ir Žemės ūkio ministerijos poįstatyminiuose aktuose praktiškai realizuoti galiojančią LR Miškų įstatymo 5 straipsnio 5 dalies nuostatą: „Miško savininkų kooperatyvams taikomas žemės ūkio kooperatyvų statusas“.
- Įgyvendinant LR Konstitucinio Teismo doktrinoje nurodytus žemės ir miškų savininkų nuosavybės teisių užtikrinimo reikalavimus ir vadovaujantis Seimo patvirtintos 15-sios LR Vyriausybės veiklos programos 525 punktu, keisti jau 7 metai pripažintas antikonstitucinėmis LR medžioklės įstatymo dalis ir užtikrinti žemės ir miškų savininkų teises sutartiniais pagrindais nustatyti jų nuosavybėje esančių medžioklės plotų naudotojus.
Patvirtinta vienbalsiai
Pirmininkaujantys: dr.(HP) Stasys Mizaras, Algirdas Antanas Brukas, dr.Algis Gaižutis
Sekretoriatas: Neringa Šidlauskaitė, Odeta Labanauskaitė