Naujienos

2012 - 02 - 07

prof.A.Morkevičius: Lietuvos medienos sektoriaus apžvalga 2011m. (I dalis-Gamyba)

Apžvelgdamas 2011m. Lietuvos medienos sektoriaus rezultatus prof.dr.Antanas Morkevičius reziumuoja, kad valstybės turtas privalo tarnauti ne reklamai, įvaizdžiui, o jos gerovei.

 

Kaip ir kiekvieni  ankstesni praėję, 2011m. į Lietuvos medienos sektorių atnešė nemažai naujo, paliko pėdsaką šalies istorijoje. Kūrėsi naujos įmonės, kitos sunyko, tobulėjo gamyba, jos valdymas, produkcijos pardavimo  ryšiai. Matant praėjusių metų gamybinės veiklos rezultatus  neabejotinai galima  teigti, kad jau įveikta eilinė krizė,  kad ją sėkmingai pergyveno dauguma įmonių. Tuo pat metu matyti, kad medienos produkciją gaminančių įmonių skaičius ir toliau mažėja (1 lentelė).

Manau, kad tai normali sektoriaus raidos tendencija. Turėjome ir dar turime pernelyg daug mažų ir primityviai įrengtų, mažo rentabilumo pirminio medienos perdirbimo įmonių. Vakarų Europos ir Skandinavijos šalių, kur ši pramonė toliau pažengusi, patirtis rodo, kad pjautinės medienos, faneros ir plokščių gamyba rentabili tik didesnėse įmonėse,  būtinai mechanizavus visą žaliavų ir produkcijos apyvartos procesą, esant kompiuterizuotai   technologinio proceso veiklos kontrolei. Tokiai gamybai reikia ir atitinkamų investicijų.

Per 2011 m. sunyko 20 baldus gaminusių bendrovių ir tiek pat individualių įmonių.  Manau, kad tai taip pat dėsninga šios gamybos organizavimo pasekmė, kad čia įmonės likviduojasi dėl akivaizdžiai nepakankamos veiklos kvalifikacijos. Praktika rodo. kad dauguma naujai  įsteigtų baldų gamybos įmonių nesugeba pasiūlyti originalaus dizaino ir geros kokybės gaminių  dalyvauti didmeninės užsienio prekybos veikloje.

1 lentelė. Medienos produkciją gaminančių įmonių skaičius (metų pradžioje)

 

2008

2009

2010

2011

2012

Bendrovės :

1571

1647

1625

1628

1578

    medienos

  938

  946

  915

  911

885

   popieriaus

   76

   76

   77

   83

  79

    baldų

 

  557

 625

  633

  634

614

 Individualios

683

625

537

490

389

    medienos

496

430

361

330

270

    popieriaus

  20

  19

  15

  11

    9

    baldų

167

176

161

149

110

Medienos produkcijos gamyba  per 2011m. išaugo penktadalių ir jau aplenkė prieš krizę(2007-2008m.) buvusį lygį(1 diagrama). Daugiau augo baldų ir ypač popieriaus produkcijos gamyba. Veiklą praėjo dvi naujos popieriaus pramonės įmonės, buvo pertvarkytą „Grigiškių" grupės įmonių specializacija.  Atkurtas „Kauno popieriaus" fabrikas, anksčiau buvęs, sovietmečių daug kartų modernizuotas ir labai išplėstas , o privatizavimo metu visai sunaikintas „Petrašiūnų popieriaus fabrikas" . Daug metu jis, turėdamas keletą mašinų, gamino aukštos kokybės ir didelę paklausą turėjusį enciklopedinį popierių. Fabriko likvidatoriai buvo išpardavę daugumą jo technologinės įrangos. Dabar įmonė, iš makulatūros, gamina ir sėkmingai eksportuoja pakavimo popierių, tikisi jau šiemet pasiekti  30 mln. lt apyvartą. Klaipėdoje įsteigta ir jau veikia antrinių žaliavų (makulatūros) surinkimo ir supirkimo įmonė UAB "Klaipėda Recycling"  . „Grigiškių: grupė iš motininės įmonės į „Baltwood" perkėlė plaušo plokščių gamybą, o pati specializuosis  tik higieninio popieriaus gamybai. Klaipėdoje bus sutelkta pakavimo popieriaus ir kartono gamyba. Laukiama, kad po tokio pertvarkymo "Baltwood" produkcijos pardavimai išaugs nuo 23,4 mln. Lt pernai iki 99 mln. Lt šiemet.  Visa "Grigiškių" įmonių grupė 2011m. pasiekė 308 mln. Lt pardavimo apyvartą. Šiemet grupė prognozuoja jau 322 mln. Lt pardavimus bei 15 mln. Lt  pelną. „Klaipėdos kartonas" ir „Kauno Popierius" planuoja artimiausiu metu įsigyti naujos technologinės įrangos, didinti gamybą

1 grafikas. Metinė medienos produkcijos gamyba Lietuvoje 2005-2011 m., mln.Lt

             2 lentelė. Svarbiausi medienos gaminiai

 

2007

2008

2009

2010

2011

 

Langai  ir jų staktos, tūkst. vnt.

195,3

170,8

119,3

109,6

111,3

Durys ir jų staktos, tūkst. vnt.

551,1

668,2

393,4

444,1

601,7

Klijuota fanera, tūkst. mᶾ

64,0

  43,5

47,1

56,3

56,4

Smulkinių plokštės, tūkst. mᶾ

624,7

652,1

498,8

551,1

647,5

Plaušų plokštės, mln. m2

37,1

  31,3

20,7

28,2

25,1

Popierius ir kartonas, tūkst. t

125,0

119,7

86,4

113,1

144,2

Gofruotas kartonas ir  tara, tūkst. t

  70,3

  61,9

55,9

  78,1

81,2

Baldai, mln. lt,  2005m. kainomis

2188

2442

1894

2072

2771

Baldai, mln. lt, tų metų kainomis

2263

2573

1996

2192

2972

Gera yra ir struktūrinė gamybos kaita: sparčiau didėja vertingesnės medienos produkcijos (baldų ir popieriaus) gamyba (2 lentelė). Keletas didžiųjų įmonių ėmėsi esminio energetikos ūkio ir gamybos valdymo  modernizavimo. Po technologinės modernizacijos ir nemažų 2011m. investicijų naujos produkcijos gamybos imasi „Sakuona" ir „Germanika". Pastaroji planuoja ypač ženkliai padidinti  gamybą ir eksportą. Galima pasidžiaugti, kad nemažai įmonių, sėkmingai pergyvenusių krizę, toliau didina gamybą (3 lentelė), kad jau keturios iš jų  peržengė 200 mln. Lt metinę apyvartą, kad ypač išaugo "Freda". Tikėtina, kad toliau augs ir didės „Likmėrė". Ji ,turėdama tik 80 dirbančiųjų,  per pastaruosius metus pardavimus padidino nuo 27 iki 47  mln. Lt ir dabar jau yra pats didžiausias Lietuvoje beržo medienos vartotojas. „Lat­vi­jas Fi­nie­ris"  čia jau in­ves­ta­vo 74,2 mln. Lt, o  pagal 2011m. veiklos rezultatus „Likmėrė" pripažinta kaip spar­čiau­siai au­gusi ir di­džiau­sius mo­kes­čius  į Lie­tu­vos biu­dže­tą mo­kėjusi Latvijos įmo­nė.

 3 lentelė.  Kai kurių įmonių produkcija, mln. lt               

 

2007

2008

2009

2010

2011

1. „Swedspan girių bizonas"

194,2

247,9

211,3

198,4

259,8

2."Vilniaus baldai"

151,5

137,5

149,0

197,2

238,4

3. „Boen Lietuva"

192,0

187,0

152,0

189,6

235,9

4. „Freda"

113,3

112,6

105,4

157,4

234,7

5. „Klaipėdos baldai"

154,3

185,3

170,0

151,1

188,8

6  „Klaipėdos mediena"

113,2

144,1

153,5

167,8

186,1

7. „Grigiškės"(įmonė)

134,1

135,5

109,7

129,7

159,0

8. „Stora Enso Timber"

88,0

59,6

  59,0

  92,1

105,8

9..„Sakuona"

40,5

37,7

  49,2

  67,9

76,9

10."Jūrės medis"

23,9

19,1

32,8

34,5

39,4

             Iš viso 12 įmonių

1205,0

1266,3

1191,9

1385,7

1724,8

Visa medienos produkcija

5507

5624

4334

5023

6297

10 įmonių dalis %

21,9

22,5

27,5

27,6

27,4

Labai vertingą produkciją gaminantis „Jūrės medis" toliau ieško naujų eksporto rinkų, 2011m.pasiekė  39,4 mln. Lt apyvartą.  Pasitvirtino spėjimai, kad kai kurias krizės sunaikintas, anksčiau buvusias ir jau didelę patirtį turėjusias, įmones pavyks vėl atgaivinti.  

Antai sumažinusios gamybą ir kiek pakeitusios pavadinimus vėl dirba „Narbutas ir Ko" ,  „Venta". Ir kt.  Petro Narbuto bendrovę dabar atstovauja dvi naujos įmonės: Ukmergėje esanti ir baldus gaminanti „Narbutas Furniture Company" ir Vilniuje registruota pirmosios produkciją parduodanti. „Narbutas".  Šių abiejų įmonių konsoliduotos pajamos 2011m. buvo 30mln. o šiemet turėtų siekti jau 40-45 mln. Lt. Naujoji „Venta Lt" toliau gamina daugiausia eksportui skirtas natūralios  medienos kėdes. Būtina dar priminti, kad  jos pirmtakė "Venta" buvo  pirmoji Lietuvos įmonė pradėjusi eksportuoti baldus į Vakarų Europą.

Gerais 2011m. veiklos rezultatais džiaugiasi ir medienos padėklus gaminančios įmonės. Antai, „Juodeliai",  pasiekusi 40mln.Lt. apyvartą, per metus išaugo  33%. 2011 metams pasibaigus susumuoti rezultatai parodė, kad UAB „Juodeliai" pasiekė tikslus, iškeltus metų pradžioje. Medienos perdirbėjo apyvarta išaugo iki 40 mln. litų, tai yra maždaug 33 proc. daugiau nei 2010 metais. Produkcijos (pvz. padėklų ruošinių) gamybos apimtys išaugo apie 15 proc., praėjusiais metais ji siekė 68500 m3.

Neabejoju, kad dar pakankamai gerą 2011m. medienos produkcijos augimą, be kitų faktorių, bus nulėmusi,  ir galiausiai Vyriausybės inicijuota,  kiek išaugusi  vietinė medienos žaliavų pasiūla. Daug metų buvome girdėję apie valstybės miškuose didėjančius medienos išteklius, kol galiausiai imtasi skaičiuoti ir  miškininkų pajamas. Tikėtina, kad augantis medienos prieaugis duos didėjančiais pajamas ir ateityje, kad galiausiai baigsis kalbos apie valstybės miškų sunaikinimo grėsmę.  Valstybės turtas privalo tarnauti ne reklamai, įvaizdžiui, o jos gerovei.

Prof.dr.Antanas Morkevičius
2012 m. vasario mėn.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Ši apžvalga parašyta pasinaudojus Lietuvos statistikos departamento, Asociacijos „Lietuvos mediena" ir atskirų įmonių informacija.