Naujienos

Seimas svarstys Prezidentės vetuoto Miškų įstatymo pataisas (stenograma)
Prezidentės veto pristatęs jos vyriausiasis patarėjas Nerijus Udrėnas pristatė šalies vadovės Dalios Grybauskaitės dekretą, kuriuo Seimui pakartotinai grąžintas svarstyti Miškų įstatymo 2, 4, 11, 13 ir 14 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIP-1649 GR. Jis teigė, kad Seimas anksčiau priimtame įstatyme pažeidžia viešąjį interesą ir sudaro galimybes užstatyti namais Lietuvos miškus. Taip pat jis tvirtino, kad miško žemės savininkai negali turėti teisėtų lūkesčių joje atstatyti sodybas, o pagal tokį įstatymą, kurį š.m. gegužės 17 d. priėmė Seimas, atveriamas kelias galimybei piktnaudžiauti, kad „tai būtų praturtėjimas tam tikros grupės žmonių“, o visuomenė nukentėtų.
Prezidentės patarėjas išgirdo kandžios parlamentarų kritikos dėl klaidingos dekrete pateiktos informacijos.
Vienintelė balsavusi prieš Prezidentės veto ir siūliusi įstatymą verčiau laikyti išvis nepriimtu D.Kuodytė ciniškais pavadino tokius N.Udrėno žodžius, primindama, kad buvusios sodybos mišku per laiką apaugo dėl sovietų represijų, melioracijos. „Žmonių kalba šnekant, buvusių sodybų negalės atstatyti tiesioginiai jų savininkų palikuonys. O kaip jos užaugo miškais? Tai buvo sovietinių represijų agresijos pasekmė. [...] Buvę tremtinių vaikai neteko teisėtų lūkesčių“, – neslėpė nusivylimo Prezidentės veto Seimo narė Dalia Kuodytė.
„Man atrodo mes tiek skaudinome ir įžeidinėjome žmones kalbėdami apie šį Miškų įstatymą ir toliau dar juos erziname, kad toliau svarstysime. Na, ką mes toliau svarstysime? Vis tiek nieko neleidžiame, o buvę tremtinių vaikai neturi jokių teisėtų lūkesčių, kam toliau įžeidinėti, laikykim, kad jis nepriimtas ir pamirškime visą šitą istoriją, kol ateis truputėlį sveiko proto ir racionalumo turintys žmonės“, - kalbėjo Seimo narė D.Kuodytė, siūlydama įstatymą iš vis atmesti, nes pasak jos, toliau svarstant įstatymą, užsitęstų žmonių „įžeidinėjimas ir erzinimas“.
„Jei praturtėjimas - 30 kvadratinių metrų namelis, tai jis praturtės. O gal tiesiog atvažiuos, kastuvą atsiveš ir viską prižiūrės? Jūs norite, kad Lietuvoje kuo daugiau kampelių būtų apleista“, - sakė „Tvarkos ir teisingumo“ parlamentaras Jonas Ramonas, kalbas, kad sodybų statytojai ims reikalauti specialių kelių, pavadinęs „absurdu“ ir „stebuklais“. J.Ramonas siūlė nepritarti Prezidentės veto, nes būtų pažeisti savininkų teisėti lūkesčiai, o dekrete yra pateikiama klaidinga informacija. Parlamentaras sakė, kad kad niekas miškuose masiškai nestatys trobų, tai bus vienetai.
Lietuvos miško savininkų asociacija (LMSA) tikime jos Ekscelencijos LR prezidentės Dalios Grybauskaitės padorumu, sąžiningumu. Didžioji dalis balsavome rinkdami į Lietuvos Prezidento postą būtent ją, kaip vienintelį geriausią pasirinkimą.
Todėl vienintelis paaiškinimas, kodėl D.Grybauskaitė vetuodama Miškų įstatymo pataisas pateikia su tiesa prasilenkiančius argumentus gali būti tik toks- Prezidentei pateikta šališka, klaidinanti informacija. O tai jau - skandalas, kompromituojantis Prezidentės komandą, o netiesiogiai- ir ją pačią. Išsamesnė Prezidentės dekreto vetuojant Miškų įstatymą analizė pateikiama 2011-06-08 straipsnyje "Miškų įstatymas: kas griauna žmonių pasitikėjimą valstybe?"...>>>
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS
VI (PAVASARIO) SESIJOS RYTINIO plenarinio posėdžio NR. 334
2011 m. birželio 9 d.
[...]
12.53 val.
Miškų įstatymo 2, 4, 11, 13 ir 14 straipsnių pakeitimo įstatymas Nr. XIP-1649GR (Respublikos Prezidento grąžintas Seimui pakartotinai svarstyti) (pateikimas)...>>>
Kviečiu vyriausiąjį Prezidentės patarėją Nerijų Udrėną į tribūną. (Balsai salėje) Tikrai neturiu jokio nusistatymo prieš jūsų frakciją. (Balsai salėje)
N. UDRĖNAS. Gerbiamieji Seimo nariai, gerbiamasis posėdžio pirmininke, šiandien esu įpareigotas jums pristatyti Respublikos Prezidentės dekretą, kuriuo grąžinamas pakartotinai svarstyti 2011 m. gegužės 17 d. priimtas Lietuvos Respublikos miškų įstatymo 2, 4, 11, 13 ir 14 straipsnių pakeitimo įstatymas.
Miškų įstatymo svarstymas ir priėmimas užtruko iš tiesų ilgą laiką, sukėlė daug aštrių diskusijų, nepaliko abejingų dėl Lietuvos miškų, o kartu ir pačios Lietuvos valstybės ateities. Tai tik dar kartą patvirtina, kad šis įstatymas ypatingai svarbus valstybei ir jos žmonėms. Buvo įdėta daug darbo siekiant geriausių būdų, kaip geriau reglamentuoti miškų tvarką. Ypač Jos Ekscelencija Respublikos Prezidentė vertina ir palaiko šiomis Miškų įstatymo pataisomis sudaromas realias galimybes įgyvendinti valstybei svarbius strateginius projektus, maksimaliai panaudojant Europos paramos lėšas. Tai visų pirma šalies energetiniam saugumui užtikrinti būtinų elektros tinklų jungčių NordBalt, LitPol Link projektai, Lietuvos tarptautinių transporto koridorių pralaidumo didinimo ir kiti projektai. Nuo to, kaip greitai turėsime teisinę bazę šių projektų įgyvendinimui, priklausys ir realios veiklos šia kryptimi galimybės, o kartu iš visos šalies gerovė.
Miškai – visos tautos turtas, todėl vertindama atskiras priimto Miškų įstatymo nuostatas Respublikos Prezidentė ragina nepamiršti ir vadovautis išimtinai tik tautos interesais, paisyti Konstitucinio Teismo išaiškinimų ir nesudaryti sąlygų veiklai, kurios griaunantį poveikį pajusime ne tik mes, bet ir mūsų vaikai, ateinančios kartos.
Todėl Respublikos Prezidentė, grąžindama jums, gerbiamieji Seimo nariai, Miškų įstatymą pakartotinai svarstyti, siūlo atsisakyti šių nuostatų, savo nesutikimą su jumis grįsdama tokiais pagrindiniais argumentais.
Pirma. Įstatymu įteisinamas visų be išimties privačių miško valdų arba privačiame ne miškų ūkio paskirties žemės sklype esančios miško žemės atidalijimas. Tai prieštarauja kitoms to paties įstatymo nuostatoms ir paneigia principinę taisyklę, įstatyminį imperatyvą, jog privačios miško valdos arba privačiame ne miškų ūkio paskirties žemės sklype esanti miško žemė neskaidoma į dalis, jeigu jos plotas yra arba tampa mažesnis kaip 5 hektarai. Kartu tokia nuostata neatitinka Konstitucinio Teismo išaiškinimų, kad draudimu skaidyti privačių miškų valdas į dalis, jei valda tampa arba yra mažesnė nei 5 hektarai (cituoju): „siekiama užtikrinti, kad miškuose neatsirastų labai daug mažų miško sklypų, priklausančių skirtingiems savininkams, nes taip, ypač atsižvelgiant į tokiais atvejais būtinus nustatyti servitutus, į miškų tvarkymo bei miškų ūkio veiklos organizavimo techninius reikalavimus inter alia su miško valdų atribojimu vienos nuo kitos ir kitų, galėtų būti sudarytos prielaidos pakeisti natūralų kraštovaizdį, atskirus miške esančius objektus, skurdinti, alinti mišką, natūralią gamtinę aplinką“ (2006 m. kovo 14 d. nutarimas).
Kartu noriu pažymėti, jog miško valdų skaidymas bus galimas įstatyme aiškiai apibrėžtais išimtiniais atvejais, t. y. kai sklypai buvo suformuoti atkuriant nuosavybės teises asmenims bendrosios nuosavybės teise, taip pat atidalijant žemės ūkio naudmenas, esančias privačioje miško valdoje, bei atidalijant žemę, kurioje yra teisėtai pastatytas gyvenamasis namas arba gyvenamasis namas kartu su jo priklausiniais.
Antra. Įstatymas nustato septynis atvejus, kuomet miško žemė gali būti paverčiama kitomis naudmenomis. Vienas iš jų – buvusioms sodyboms atstatyti privačioje miško žemėje, kai šių sodybų buvimo juridinis faktas nustatytas vadovaujantis Civilinio proceso kodeksu pagal archyvinius dokumentus. Ši nuostata yra ydinga keliais aspektais, kuriuos norėčiau paminėti.
Pirma. Pagal Miškų įstatymą miško žemė gali būti paverčiama kitomis naudmenomis tik, pabrėžiu, įstatyme nustatytais išimtiniais atvejais. Šis išimtinumo principas, ypač atsižvelgiant į miško, kaip išimtinę reikšmę turinčios nacionalinės vertybės ir ypatingą teisinį statusą, reiškia, kad miško žemės pavertimo kitomis naudmenomis atvejai turi būti itin reti, išimtiniai, susiję su viešuoju interesu, tai negali tapti paplitusiu reiškiniu. Vertybė yra miško išsaugojimas, gausinimas, o ne miško žemės pavertimas kitomis naudmenomis. Tai savo nutarimuose yra išsiaiškinęs ir Konstitucinis Teismas (2009 m. birželio 22 d. nutarimas).
Antra. Konstitucinis Teismas taip pat yra nedviprasmiškai nurodęs, kad, atsižvelgiant į miškų, kaip ypatingų nuosavybės teisės objektų, pobūdį, į jų ypatingą ekologinę, socialinę ir ekonominę reikšmę aplinkai, savininkų nuosavybės teisės ribojimai yra galimi ir konstituciškai pateisinami (2006 m. kovo 14 d. nutarimas).
Trečia. Svarbu taip pat aiškiai įvardyti ir neleisti spekuliuoti argumentais, esą buvusių sodybų atstatymas yra susijęs su teisėtų lūkesčių įgyvendinimu. Nei nuosavybės teisių atkūrimas, nei miško žemės įgijimas privačion nuosavybėn kokiu nors kitu teisiniu pagrindu automatiškai nesukūrė ir nesukuria jokio teisėto lūkesčio į šiose vietovėse buvusių sodybų atstatymą, nes bet koks teisėtas lūkestis gali atsirasti tik įstatymo pagrindu. Įstatymai tokių lūkesčių niekada ir niekam nesukūrė.
Ketvirta. Kyla pagrįstų abejonių dėl galimo piktnaudžiavimo praktikoje, kaip tai atsitiko su panašaus turinio Saugomų teritorijų įstatymo nuostatomis, nes pagal Civilinio proceso kodeksą, kuris turi pirmenybę jo nuostatų prieštaravimo kitiems įstatymams atveju, sodybos buvimo juridinis faktas teisme galės būti įrodinėjamas visomis teisinėmis įrodinėjimo priemonėmis, taip pat ir liudytojų parodymais, taigi neapsiribojant vien tiktai archyviniais dokumentais.
Apibendrindamas norėčiau dar kartą atkreipti dėmesį, kad vertinant šią įstatymo nuostatą konstitucinių nuostatų bei praktinio įgyvendinimo aspektais ji nėra niekaip susijusi su viešuoju interesu. Ja ne tik paneigiamas bendrasis miško žemės pavertimo kitomis naudmenomis išimtinumo principas, bet ir sukuriamos realios prielaidos visiškai neprognozuojamai ir stichiškai miškų urbanizacijai, miškų bei jų ekosistemų niokojimui, esminiam visuomenės prieinamumo prie miškų bei gamtos turtų ribojimui. Tokia nuostata, prisimenant, kokią žalą padarė nekilnojamojo turto pavertimas kilnojamuoju bei sudarytos sąlygos gražiausių gamtos kampelių aptvėrimui, taptų tik dar viena žmonių nepasitikėjimo savo valstybe ir teise prielaida.
Trečia. Įstatymas numato, kad privačios miško žemės savininkai, organizuojantys privačios miško žemės pavertimą kitomis naudmenomis, privalo Vyriausybės nustatyta tvarka nuosavybės teise priklausančioje žemėje įveisti mišką ne mažesniame plote negu kitomis naudmenomis paverčiamas miško žemės plotas, arba sumokėti į valstybės biudžetą piniginę kompensaciją. Tačiau kartu nustatyta, kad reikalavimai įveisti mišką arba sumokėti piniginę kompensaciją netaikomi už tą kitomis naudmenomis parverčiamos žemės dalį, kurioje formuojami atskirieji želdynai. Tokia įstatymo nuostata sukuria realias, teisiškai niekuo nepagrįstas prielaidas netaikyti įstatyme nustatyto kompensavimo mechanizmo už miško iškirtimą, taip bent iš dalies kompensuojant šio proceso metu aplinkai daromą žalą, o tai neišvengiamai neigiamai paveiks miškus ir pasitarnaus ne jų gausinimui, miškingumo gausinimui, bet prisidės prie miškų nykimo. Kartu norėčiau atkreipti dėmesį, kad Specialiųjų tyrimų tarnyba, atlikusi Miškų įstatymo pataisų antikorupcinį vertinimą, taip pat turėjo pastabų dėl mano minėtų įstatymo nuostatų.
Jos Ekscelencijos Respublikos Prezidentės dekreto pristatymą baigiau ir esu pasirengęs atsakyti į jums, gerbiamieji Seimo nariai, rūpimus klausimus. Labai ačiū.
PIRMININKAS. Klausia P. Gražulis. Nėra salėje. Klausia R. Žemaitaitis. Nėra salėje. Klausia D. Kuodytė.
D. KUODYTĖ (LSF). Yra, ir dar kaip yra. Gerbiamasis prelegente, žmonių kalba šnekant, Prezidentės veto reiškia, kad buvusių savininkų palikuoniai, tiesioginiai palikuoniai, atsiėmę sodybvietes, negalės atsistatyti tų sodybviečių ir jose įsikurti. Jeigu kas pamiršo, priminsiu, kokiu būdu tos sodybvietės sugriuvo, užaugo mišku, dabar tai vadinama miško žeme: turėtume kalbėti apie sovietinės represijų politikos rezultatą. Žmonės buvo išvežti į Sibirą, patys bėgo iš namų slapstydamiesi, išguiti, vykdant melioraciją. Ar nemanote, kad pirmųjų tremčių 70-mečio proga toks Prezidentės sprendimas yra, švelniai tariant, nekorektiškas ir ciniškas, kalbant būtent apie šiuos žmones.
N. UDRĖNAS. Labai ačiū už klausimą. Norėčiau priminti keletą aspektų, kas yra įdomu. Jau Lietuvos statutai ir valakų reformos nuostatos numatė, kad būtų kompensuojama už žemę, tarkim, lydimas buvo uždraustas iš viso, o buvo skatinamas atželdinimas. Miškingumas Lietuvoje mažėjo, ypač po Pirmojo pasaulinio karo miškingumas buvo sumažėjęs gana gerokai. Po Antrojo pasaulinio karo, net ir prieš jį, miškingumas buvo apie 17–20 %. Taigi didelė Lietuvos teritorija tuo metu buvo pievos, ariama žemė, o Lietuvos žmonės visą laiką suprato, kad miškas iš tiesų yra vertybė. Turime žiūrėti į ateitį, į mūsų vaikų ateities kartas. Svarstymo metu buvo kalbėta apie tiesioginius palikuonius, bet dabar šios nuostatos būtų atvėrusios kelią atstatyti sodybas žmonėms, kurie su ta vietove neturi tiesioginio ryšio. Tai tiesiog būtų praturtinimas tam tikros grupelės žmonių, paneigiant likusios bendruomenės, tautos interesą.
PIRMININKAS. Klausia A. Sysas.
A. SYSAS (LSDPF). Ačiū, posėdžio pirmininke. Kadangi aš pritariau ir pats kreipiausi į Prezidentę, kad būtų vetuojama, tai aš sveikinu šitą Prezidentės žingsnį. Mano klausimas būtų, kodėl, žinant išankstinę Prezidentės nuostatą ir Konstitucinio Teismo tam tikras nuostatas, kad miškas yra specifinis dalykas ir nereikėtų skaidyti į mažesnius, nes, kaip ir jūs priminėte mūsų istoriją, jeigu šeimoje būdavo keletas paveldėtojų, tai tik vienam atitekdavo miškas, niekas į gabaliukus neskirstydavo. Mano klausimas būtų, kodėl, žinant nuostatas, žinant Konstitucinio Teismo sprendimą, vis tiek eina tokie pasiūlymai?
N. UDRĖNAS. Tam tikrai daliai žmonių tai tikrai yra labai reikšmingas praturtėjimo šaltinis. Turbūt tai galėtų būti vienas variantas. Bet suprantamas noras palengvinti statybų procesą. Suprantamas noras tą mažiau biurokratizuoti, bet tam yra Teritorijų planavimo ir Statybos įstatymai, o ne Miškų įstatymas.
PIRMININKAS. Klausia J. Ramonas.
J. RAMONAS (KPF). Labai ačiū. Gerbiamasis patarėjau, ar jūs atsakingai prisiimate atsakomybę, kad iš tikrųjų, aš manau, pagal pateiktus argumentus jūs suklaidinote Prezidentę ir Prezidentė priėmė tokį sprendimą. Nėra tokių skaičių, kokiais jūs operuojate. Nėra tiek atkurta nuosavybė arba pretenduojančių į saugomas teritorijas. Tai yra vienetai, o ne šimtai tūkstančių. Tai vienas dalykas. Jūs dabar pristatydamas sakėte, kad tai nėra teisėti lūkesčiai. Kaip tai nėra? Jeigu priimtas Nuosavybės grąžinimo įstatymas ir 20 metų mes atkuriame žemę, ir tai nėra teisėtas lūkestis? Ir trečias dalykas, jūs argumentuojate, kad saujelė žmonių praturtės. Jeigu pasistatys 30 m2 namelį, jis praturtės, jis bus milijonierius? Jis atvažiuos ten, kastuvą pasidės, prižiūrės tą mišką ir puoselės. Jums labiau patinka, kai valstybiniuose miškuose apleistos visos vietos, yra brūzgynai ir nesutvarkyta. Jūs už tai pasisakote? Jūs klaidinate Prezidentę, ir ji priima tokius sprendimus. Aš manau, kad tai neteisinga ir t. t. Aš siūlyčiau jums pagalvoti.
N. UDRĖNAS. Labai ačiū už klausimą. Dar kartą pabrėšiu, kad Prezidentė įsigilinusi į šitą klausimą ir jinai nori užkirsti kelią galimiems piktnaudžiavimams, kas pažymėta ir STT pažymoje dėl antikorupcinio vertinimo, ir mūsų karti gyvenimo patirtis…
PIRMININKAS. Klausia K. Daukšys, bet jo nėra. Tada klausia E. Tamašauskas.
E. TAMAŠAUSKAS (LSF). Dėkoju, posėdžio pirmininke. Jūsų teikiamo Prezidento dekreto 1 straipsnio 5 dalyje yra teigiama: „Be to, ir 2006 m. birželio 15 d. Europos Komisijos komunikate Tarybai ir Europos Parlamentui dėl miškams skirto ES veiksmų plano, kuriuo nustatomi bendrijos ir valstybių narių su mišku susijusios veiklos pagrindiniai principai, iš esmės nepritariama nedidelių privačių valdų skaldymui į dar mažesnes.“ Štai aš turiu rankoje būtent šį komunikatą, kurio teiginiais atseit remiasi Prezidentė. Gal jūs galėtumėte nurodyti, kuriame iš veiksmų, jų yra 18, iš esmės nepritariama nedidelių privačių valdų skaldymui į dar mažesnes, nes aš tokio, beje, neradau, todėl abejoju ir visų kitų pateiktų Prezidentės argumentų ar interpretacijų patikimumu.
N. UDRĖNAS. Labai ačiū už klausimą. Galiu pabrėžti, kad vizito metu, bendraudamas su įvairiais įvairių šalių, ypač Skandinavijos, į kurią mes norime orientuotis, pareigūnais, labai domėjausi šituo klausimu, kaip yra reglamentuojama urbanizacija. Ten urbanizacija yra reglamentuojama gana griežtai. Ten, kur teritorijų planavimo dokumentai leidžia statyti, statybos procesas yra lengvas, aiškus ir nekelia problemų. Bet ten, kur yra gamtos objektai, statybos yra tik leidžiamos išimtiniais atvejais, ir tai yra bendra politika. O dėl konkrečių nuostatų šio komunikato mes galėsime jums atskirai pranešti.
PIRMININKAS. Klausia E. Pupinis.
E. PUPINIS (TS-LKDF). Ačiū. Gerbiamasis pranešėjau, iš tiesų Lietuvoje ne tik pušynai yra, bet ir III ar IV kategorijos miškai. Iš esmės norėčiau paklausti, ar iš tiesų apribojant tam tikras statybas, galbūt rekreacinių teritorijų plėtrą, nenuvertinama žemė tiek, kad tuo pasinaudos supirkėjai, kurie ir dabar naudojasi? Tokios miško žemės, kur daugiau krūmynai, o ne miškai, kaina apie 500 Lt dabar yra. Juos labai sėkmingai supirkinėja ne tik supirkėjai lietuviai, bet, kiek žinau, ir skandinavai kelia į šitą erdvę koją. Manyčiau… Čia jūs sakėte apie pasipelnymą. Atvirkščiai, ar nemanote, kad, taip nuvertinus, yra atimami pinigai iš žmonių? Vėlgi ar nemanote, kad iš tiesų tai galėtų būti tam tikra lengvesnė galimybė atkurti sodybas, plėtoti kaimo žmonėms tam tikrą verslą, turizmą ir t. t.? Ačiū.
N. UDRĖNAS. Tikrai palaikome iniciatyvą statyti ten, kur galima, bet tai turi būti reglamentuojama bendraisiais ir ten, kur reikia, detaliaisiais planais. O šitos nuostatos padaro tai, kad mes privatizuosime pelną, tai kažkam naudinga bus, o kaštai bus socializuojami – nauda mums, o kaštai visai likusiai tautai. Tikrai, net fizinę infrastruktūrą reikia sukurti, elektrą atvesti ir panašiai, tai yra visos tautos indėlis būtų į tos infrastruktūros palaikymą. Reikia subalansuotai žiūrėti per teritorijų planavimo dokumentų sutvarkymą, kad tai būtų aiškus, reglamentuotas procesas.
PIRMININKAS. Klausia K. Ramelis.
K. RAMELIS (MSG). Dėkoju, posėdžio pirmininke. Gerbiamasis pranešėjau, aš paskaičiau dekreto motyvus, kur cituojama Konstitucinio Teismo kovo 14 d. citata, ir manau, kad ji visiškai netinka įstatymo pataisai, kurią Seimas priėmė. Pažiūrėkime, kas ten rašoma. Rašoma, kad negalima skirstyti 5 hektarų į mažesnius. Šiuo konkrečiu atveju kalbama jau ne apie 5 hektarus, bet 9, faktiškai 10 hektarų. Nes, pavyzdžiui, 9 hektarus ir 9 dešimtąsias į du sklypus padalinti negalima. Vienas sklypas bus 5, o kitas jau truputį mažiau. Čia vienas neatitikimas.
Antras. Rašoma, kodėl negalima, pažiūrėkite. Rašoma dėl to, jūs skaitėte, kad tas sudarys sąlygas pakeisti natūralų kraštovaizdį, atskirus miške esančius objektus, skurdinti ir alinti mišką, natūralią gamtinę aplinką. Pagal tą projektą, kurį Prezidentė ginčijo, nieko panašaus nėra, nes numatyta galimybė atidalinti miško dalį, jau atskirtą natūraliomis ribomis. Ir dėl to nei vaizdas, nei padėtis, niekas nesikeičia. Jeigu sklypas kerta elektros liniją arba kvartalinę liniją, tai ji kaip tik nieko kito nekeičia. Tuo labiau kad 5 hektarų arba kitų negalima padalinti į daug sklypų, nes daugiausia gali būti viena riba arba dvi.
PIRMININKAS. Gerai. Prašom atsakyti. Tai buvo paskutinis klausimas.
N. UDRĖNAS. Labai ačiū už klausimą. Iš tiesų dėl atidalijimo net ir Napoleono laikų kodekse buvo pabrėžta, kad žemėvalda turi būti valdoma racionaliai. Tas principas, kad ir miškų ūkyje Lietuvoje ta konstitucinė doktrina dėl 5 hektarų būtų įtvirtinta, ir liudija, kad ūkininkauti miškuose galima, bet reikia stengtis išlaikyti kuo didesnę jų žemėvaldą, kad tas ūkininkavimas būtų racionalus. O tos nuostatos, kurios buvo minėtos dekrete, tikrai atveria kelią į galimybes piktnaudžiauti. Nes tada tos natūralios ribos gali padėti suformuoti atskiras namų valdas ar kaip kitaip sau palankiai taikyti tas nuostatas, kad leistų urbanizaciją. Ačiū.
PIRMININKAS. Dėkojame pranešėjui. Gerbiamieji Seimo nariai, po du galės kalbėti dėl sprendimo, kuris pagal Statutą turi būti pasirinktas toks: arba svarstyti grąžintą įstatymą iš naujo, arba laikyti nepriimtu. Taigi tie, kurie užsirašė už, suprantu, kad pasisako už tai, kad įstatymas būtų grąžintas svarstyti iš naujo, o tie, kurie užsirašė prieš, pasisako, kad įstatymo apskritai neliktų, t. y. kad jis būtų laikomas nepriimtas. Dabar pirmasis, kuris pasisako už, sąraše yra P. Gražulis, tačiau jo nėra. (Balsai salėje) Jis yra, bet buvo ne savo vietoje. Prašom. P. Gražulis.
P. GRAŽULIS (TTF). Aš norėčiau nuoširdžiai padėkoti gerbiamajai Prezidentei, kad ji sureagavo į dalies Seimo narių, kurie nebalsavo už šį įstatymą, ir į visuomenės prašymą ir vetavo šį įstatymą. Labai taikliai Prezidentė apibūdino žiniasklaidai, kad mes šiandien jau neprieiname prie ežerų, kad jie tapo privati valda, ir ruošiamės užtverti visus miškus. Todėl siūlau pritarti Prezidentės veto ir atmesti dabartinio įstatymo nuostatas, kurios leidžia, sudaro galimybes suskirstyti miškus į nedidelius sklypelius, o antras žingsnis bus ten vykdyti statybas.
PIRMININKAS. J. Ramonas yra užsirašęs kalbėti priešingai, tai yra už tai, kad įstatymas būtų laikomas nepriimtu. Prašom.
J. RAMONAS (KPF). Labai ačiū. Aš esu prieš tai, aš nepritariu Prezidentės veto, kad įstatymas būtų toks, koks buvo, ir bandysiu dar kartą argumentuoti. Kodėl? Aš jau sakiau, manau, kad patarėjų komanda yra suklaidinusi Prezidentę ir ji priėmė tokį sprendimą. Antras dalykas. Šiuo priimtu Miškų įstatymu visur kur nori ir kaip nori niekas nestatys. Yra atitinkamos grupės, apsaugos juostos ir t. t. Apie 60 % miškuose, kad ir priėmus, ir palikus taip, kai buvo, nieko negalės daryti.
Ir trečia. Mane stebina, kai kalbama apie teisėtus lūkesčius, kad tai nėra teisėti dalykai, nereikia į tai atsižvelgti. Manyčiau, kad tai yra nesąžininga ir negarbinga. Taigi negalima pritarti Prezidentės veto todėl, kad taip yra einama prieš „nusodybinimo“ politiką. Manyčiau, reikėtų palikti. Ir nebus jokių čia stebuklų, niekas miškuose tų trobų daug nestatys. Tai bus vienetai ir niekas nereikalaus, kaip argumentavo, infrastruktūros, elektros, kelių ir t. t. Jeigu žmogus pats nuspręs, tai dabar yra visokios alternatyvos, susitvarkys, kad būtų ir elektra, ir keliai. Bet jeigu jis neprivažiuos ir ateis į Seimą, į savivaldybę, prašys kelių, tai aš manau, kad tai yra absurdiška ir labai daug šnekama. Juo labiau kad paprastų kelių savivaldybės ir kelių fondas negali sutvarkyti, dabar čia kokiam Jonui ar Petrui į sodybą kelią atves. Aišku, visko pasitaiko. Bet manyčiau, kad reikėtų palikti taip, kaip yra, ir būtų šiek tiek pateisinami teisėti lūkesčiai, kurių laukia miško savininkai.
PIRMININKAS. J. Ramonas iš tikrųjų pasisakė už tai, kad įstatymas būtų grąžintas svarstyti iš naujo. Nes tik tokiu atveju galima palikti taip, kaip yra. Dabar aš… Kur dingo sąrašas? E. Tamašauskas turbūt už? Išsibraukėte jūs, taip? Kas pasisako už tai, kad įstatymas būtų laikomas nepriimtu? D. Kuodytė, taip? Prašom.
D. KUODYTĖ (LSF). Gerbiamieji kolegos, man atrodo, mes tiek skaudinome ir įžeidinėjome žmones, kalbėdami apie šį Miškų įstatymą, ir toliau dar juos erziname. Toliau svarstysime. Ką mes toliau svarstysime? Vis tiek nieko neleidžiame. Buvę tremtinių vaikai neturi jokių teisėtų lūkesčių. Kam toliau įžeidinėti? Laikykime, kad jis nepriimtas ir pamirškime visą šitą istoriją, kol ateis truputėlį sveiko proto ir racionalumo turintys žmonės.
PIRMININKAS. Dar galėtų vienas pasisakyti už tai, kad įstatymas būtų nepriimtas, bet turbūt jau tokių nėra. Tada reikia balsuoti ir balsavimu spręsti, kas balsuos už, tas balsuos už įstatymo svarstymą iš naujo. Jis bus svarstomas ir Seimas spręs, kokį įstatymą priimti po naujo svarstymo. Tas, kas balsuos prieš, balsuos už tai, kad įstatymas laikomas nepriimtu, ir tada galėtų būti rengiamas kitas įstatymas, tai jau būtų naujas procesas. Turbūt visiems aišku. Alternatyvus balsavimas. Balsavimas už yra už Prezidentės grąžinto įstatymo svarstymą iš naujo, balsavimas prieš reiškia už laikymą jo nepriimtu. Prašom balsuoti.
Už tai, kad įstatymas būtų svarstomas iš naujo, balsavo 102 Seimo nariai, už tai, kad jis būtų laikomas nepriimtu, tik 1. Taigi įstatymas bus svarstomas iš naujo ir pagal Statutą svarstymo data turi būti po savaitės, tai yra birželio 16 d.
[...]