Naujienos

2011 - 04 - 01

Prof.A.Morkevičius. Baldai-svarbiausia medienos produkcija

Šių metų kovo 31 d. - balandžio 3 d. Lietuvos parodų centre LITEXPO vyksta 17-oji tarptautinė specializuota baldų paroda BALDAI 2011. Ta proga prof.dr.Antanas Morkevičius parengė šalies baldų pramonės apžvalgą. Kviečiame susipažinti.

Daug metų svarbiausia Lietuvos eksporto prekė, miškų sektoriaus produkcija, buvo apvalioji mediena, vėliau įvairių rūšių lentos(pjautinė mediena), o dabar ją daugiausia garsina jau baldai. Turime per 1300 įvairaus dydžio bendrovių, individualių įmonių ir patentininkų gaminančių įvairios paskirties baldus arba jų komponentus, 20 tūkst. šios paskirties darbo vietų. Baldų gamyba, skaičiuojant palyginamomis 2005m, kainomis, per pastaruosius dešimtį metų išaugo keturis kartus(1 grafikas), o jos dalis visoje medienos produkcijoje  nuo 30 iki 45%.(grafikai 2 ir 3). Rekordiniai buvo  2008 m.(produkcija 2,44 mlrd. lt). Baldų gamybai palaipsniui persitvarkė anksčiau buvusios didelės Šilutės, Kauno, Kazlų Rūdos lentpjūvės,  Klaipėdos faneros fabrikas. Tai leido sėkmingai subalansuoti vietinę medienos žaliavų rinką, sumažėjo pjautinių rąstų paklausa: baldų gamybai naudojama vis daugiau medienos plokščių, plastikų, stiklo, metalo elementų.

1 grafikas

 

2 grafikas

 

Kasmet didėja ir gamybos koncentracija didelėse pramoninės(srautinės) gamybos įmonėse. Dabar jau pusę visos baldų produkcijos duoda 10 didžiųjų specializuotų įmonių(1 lentelė) penkios iš kurių priklauso  SBA įmonių grupei. Dauguma jų gerai įrengtos, nuolat modernizuojamos ir dirba IKEA prekybos centrams . Turime dar per dvidešimtį vidutinio dydžio(10-30 mln. lt metinė apyvarta)įmonių, kurios taip pat aktyviai dalyvauja eksporte, gamina baldus ne tik iš plokščių, bet ir iš įvairių rūšių natūralios medienos. Keletą nemažų ir sėkmingai dirbusių įmonių perklupdė krizė. Vienos iš jų jau likvidavosi, kitos („Narbutas ir Ko", „Dalios baldai", „Venta" ir kt.) atgimsta iš naujo. Daugumas baldų gamybos įmonių sėkmingai pergyveno krizę, toliau didina gamybą. Baldų gamybos koncentravimas didelėse įmonėse visai nekenkia mažųjų įmonių veiklai, kurios daugiau dirbti vietinei rinkai, gaminti baldus ar kitą buto įrangą pagal individualius gyventojų užsakymus. Lietuvos baldų gamintojai jau investuoja ir užsienyje. SBA koncernas  turi vieną nemažą baldų gamybos įmonę Rusijoje ir  jau   pasiskelbė apie kitos statybą Baltarusijoje(Mogiliovas). Ten pat Vakarų medienos grupė stato didelę plokščių ir faneros gamybos įmonę. Jau numatytos nemažos investicijos ir Lietuvoje. SBA koncernas  planuoja 36 mln. lt investicijas Šilutės rajone esančios „Germanika" įmonės modernizavimui ir plėtimui. Čia bus pastatyti įrengimai dar iki šiol nežinomai naujo tipo skydų apdailai(apvilkimui). Vakarų medienos grupė modernizuoja ir toliau plečia Plikiuose esančią baldų komponentų įmone „Sakuona" , didina  gamyba „Klaipėdos medienos" įmonėje. Pastaroji anksčiau daug metų gaminusi klijuotą fanera, pastaraisiais metais pertvarkyta tik baldų gamybai. „Sakuona", po rekonstrukcijos, vietoje dabar gaminamų lovų dugnų, gamins modernias eksportui skirtas kėdes. Tikėtina, kad jau artimiausiais metais „Germanika" ir „Sakuona" bus ne tik modernios, bet ir palyginti didelės ir neabejotinai naujos baldų gamybos įmonės.

3 grafikas

1 lentelė. Baldų gamybos lyderiai

Pavadinimas

2010m.

produkcija

mln. lt

1."Vilniaus baldai"

197,2

2.  „Klaipėdos mediena"

167,8

3. „Freda"

157,4

4. „Klaipėdos baldai"

151,1

5."Svedwood Kazlų Rūda"

139.0

6."Visagino linija"

(103.0)

7." Šilutės baldai"

  80,6

8." Germanika"

  64,0

9."Tido"

  42,0

10."Kauno baldai"

  22,7

             10 įmonių suma

1124,8

Visa baldų pramonė

2191,6

    Lyderių %

51,3

 

Galima pasidžiaugti ir gerais baldų  užsienio prekybos  rezultatais(4 grafikas). Kasmet ir beveik tolygiai didėja jų eksportas(5 grafikas). Tiesa, krizės metais jis buvo kiek smukęs, o 2010m. vėl atsigavo ir pasiekė rekordą,  priartėjo prie 3 mlrd. Lt . Baldų importas augo mažiau negu eksportas o pastaraisiais metais ir pastebimai sumažėjo. Užsienio  prekybos balansas yra akivaizdžiai teigiamas ir dar augantis. Todėl baldai neabejotinai yra viena iš nedaugelio Lietuvos eksporto prekių kuri teigiamai koreguoja visą šalies užsienio prekybos balansą. Įspūdingi  yra ne tik baldų gamybos ir eksporto augimo rezultatai.  Manau, kad dar daugiau reikia džiaugtis tuo kaip pasikeitė mūsų miškų sektoriaus galutinė produkcija ir jos realizavimo(pardavimo) geografija(2 lentelė). Jau minėjau, kad vietoje anksčiau gaminamos ir eksportuojamos pjautinės medienos dabar pagaminame ir eksportuojame daug baldų, parketo lentas(UAB „Boen Lietuva" ), ypač gerai vertinamas klijuotas medienos konstrukcija(UAB „Jūrės medis" ), surenkamus medinius namus. Keletą šimtmečių Lietuvos miškų sektoriaus produkcija (rąstai ir lentos) buvo žinoma tik tuometinėje Anglijoje ir Vokietijoje. Sovietmečiu, be lentų, pradėjome eksportuoti klijuotą fanerą, medienos plokštes ir baldus. Didžioji dalis baldų tada iš- keliaudavo į „broliškąsias" respublikas.

4 grafikas

5 grafikas

Dabar dauguma eksportuojamų baldų patenka į tas Europos šalis, kurios pačios daug jų gamina, turi kur kas didesnę gamybos ir eksporto patirtį negu Lietuva. Tai Vokietija, Švedija, JK, Prancūzija, Italija ir kt. Tai rodo mūsų miškų sektoriaus produkcijos konkurencingumo lygį. Lietuviški baldai dabar sėkmingai parduodami JAV ir Kanados prekybos centruose. Didėja jų eksportas į Rusiją, Italiją, Lenkiją, Norvegiją. Gerai keičiasi baldų užsienio prekybos balansas su Lenkija ir Italija. Būtina priminti ir tai, kad toks teigiamas baldų eksporto vyksmas prasidėjo ir vyksta sėkmingai toliau, pradėjus bendradarbiauti su didžiausia pasaulyje  IKEA baldų prekybos kompanija, kad jis prasidėjo be kieno nors pagalbos ar tarpininkavimo, o tik įmonių tiesioginio bendradarbiavimo tvarka. Tai rodo ir labai išaugusį mūsų baldų gamybos įmonių vadybinės kompetencijos lygį. IKEA su visais prekybos partneriais bendradarbiauja   pagal ganėtinai griežtą savo veiklos kodeksą, ne kiekviena įmonė gali jį įveikti.  Bendradarbiavimas su IKEA išmokė mūsų baldų gamybos įmones šiuolaikinės marketingo kultūros, gamybinės drausmės ir teisinės atsakomybės, dirbti ir veikti taip, kaip dirba ir veikia visi pasaulinės rinkos partneriai. Dėl to gali džiaugtis ne tik medienos produkciją gaminančios įmonės, bet ir visi miško sektoriaus dalyviai, valstybinės ir privačios miškininkystės įmonės, visi jų valdytojai matydami kokios yra tolimesnės jų veiklos  pasekmės.  

2 lentelė. Šalys baldų prekybos partnerės

     (eksportas ir importas mln. lt)    

šalis

   Eksportas

   Importas

2005

2010

2005

2010

Švedija

308

390

  28

   31

Vokietija

290

369

  49

   54

JK

248

241

    6

     2

Prancūzija

144

197

    9

     7

Danija

121

198

  24

  10

Norvegija

117

225

    1

     3

Latvija

  78

  55

  25

   38

Niderlandai

  67

165

    2

     4

 

Lenkija

  52

150

143

110

 

Rusija

  36

210

    8

    9

 

Kanada

  24

  12

    0

    1

 

Suomija

  20

  43

    7

    7

 

Italija

 10

115

  53

  61

Baltarusija

   4

  19

     3

    3

JAV

75

105

     5

    3

Kitos šalys

215

384

108

155

 

1809

2878

471

498

           

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Apžvalga parašyta pasinaudojus Statistikos departamento, asociacijos "Lietuvos mediena"ir atskirų įmonių informacija