Naujienos

Miškų įstatymo svarstymo Seime oficialioji pusė ir užkulsiai
Svarstymo metu Seimas nepritarė siūlymui tikslinti miško sąvoką ir nustatyti, kad miškas būtų laikomas nemažesnis kaip 0,5 ha žemės plotas. Galiojančiame įstatyme yra nustatyta, kad miškas – ne mažesnis kaip 0,1 hektaro žemės plotas, apaugęs medžiais, kurių aukštis natūralioje augavietėje brandos amžiuje siekia ne mažiau kaip 5 metrus, kita miško augalija, taip pat išretėjęs ar dėl žmogaus veiklos ir gamtinių veiksnių netekęs augalijos (kirtavietės, degavietės, aikštės).
Pagal įstatymo projektą ir svarstymo metu pritartas pataisas privati miško valda ar privačiame ne miškų ūkio paskirties žemės sklype esanti miško žemė negalės būti skaidomos į dalis, jeigu šiame sklype esančios miško žemės plotas bus arba taps mažesnis kaip 5 ha. Įstatymo pataisomis siūloma nustatyti, kada šis draudimas negaliotų:
1) kai padalijama bendraturčių valdoma privati miško valda ar privačiame ne miškų ūkio paskirties žemės sklype esanti miško žemė, jeigu šie sklypai buvo suformuoti atkuriant nuosavybės teises asmenims bendrosios nuosavybės teise pagal įstatymus, reglamentuojančius piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimą. Šiuo atveju privati miško valda ar privačiame ne miškų ūkio paskirties žemės sklype esanti miško žemė galėtų būti padalyta ne į daugiau dalių negu nurodyta sprendime dėl nuosavybės teisių atkūrimo šiame sklype.
2) kai padalijama privati miško valda, kurioje yra žemės ūkio naudmenos, atidalijant šias žemės ūkio naudmenas. Šiuo atveju būtų formuojami du – miškų ūkio paskirties ir žemės ūkio paskirties – žemės sklypai, o suformuoto miškų ūkio paskirties žemės sklypo plotas negalėtų būti mažesnis negu iki atidalijimo buvusios miško žemės plotas.
3) kai padalijama privati miško valda ar privačiame ne miškų ūkio paskirties žemės sklype esanti miško žemė, kurioje yra iki 1995 m. sausio 1 d. pastatytas gyvenamasis namas arba gyvenamasis namas kartu su jo priklausiniais, Nekilnojamojo turto registre įregistruotas atskiru nekilnojamojo turto objektu (pagrindiniu daiktu), formuojant atskirus žemės sklypus – miškų ūkio paskirties žemės sklypą ir kitos paskirties žemės sklypą, kuris formuojamas gyvenamajam namui ir jo priklausiniams, Nekilnojamojo turto registre įregistruotam atskiru nekilnojamojo turto objektu (pagrindiniu daiktu), eksploatuoti.
Įgyvendinant Konstitucinio Teismo nutarimą, įstatymo projekte siūloma reglamentuoti išimtinius atvejus, kai miško žemė galėtų būti paverčiama kitomis naudmenomis, t. y.: valstybinės svarbos objektams įrengti; inžinerinės infrastruktūros teritorijoms, apimančioms komunikacinius koridorius, inžinerinius tinklus, susisiekimo komunikacijas ir aptarnavimo objektus, formuoti; visuomeninės paskirties ir bendrojo viešojo naudojimo teritorijoms formuoti; naudingųjų iškasenų eksploatavimo teritorijoms formuoti, kai toje pačioje savivaldybėje nėra galimybės eksploatuoti šias iškasenas ne miško žemėje, Vyriausybės nustatyta tvarka; krašto apsaugos teritorijoms, skirtoms valstybės sienos apsaugai ir specialiems krašto apsaugos tikslams, formuoti; atliekų saugojimo, rūšiavimo ir utilizavimo teritorijoms, formuoti kai nėra galimybės formuoti tokias teritorijas ne miško žemėje. Pagal svarstymo metu priimtas pataisas buvusias sodybas atstatyti privačioje miško žemėje nekeičiant pagrindinės tikslinės žemės paskirties galėtų tik neišlikusio nekilnojamojo turto buvę tikrieji savininkai arba jų tiesioginiai palikuonys. Teisė į buvusios sodybos atstatymą būtų netaikoma asmenims tiesioginiais giminystės ryšiais nesusijusiems su buvusios nugriautos ar sunykusios sodybos savininkais, t. y. asmenims nusipirkusiems ar kitaip įsigijusiems nuosavybės teisių atkūrimo dokumentus.
Šiuo metu galiojančio Miškų įstatymo nuostatos reglamentuoja, kad privačių miškų valdos neskaidomos į dalis, jei valda yra arba tampa mažesnė kaip 5 hektarų ir nenumato galimybės miško valdose atidalinti žemės ūkio naudmenas ar formuoti sklypą Nekilnojamojo turto registre įregistruotiems gyvenamajam namui ir jo priklausiniams eksploatuoti. Miškų įstatyme šiuo metu taip pat nereglamentuojami atvejai ir sąlygos, kuomet miško žemė gali būti paverčiama kitomis naudmenomis. Šie atvejai ir sąlygos yra apibrėžti Vyriausybės 2002 m. gegužės 5 d. nutarimu Nr. 641 patvirtintoje Miško žemės pavertimo kitomis naudmenomis tvarkoje. Konstitucinio Teismo 2009 m. birželio 22 d. nutarime nurodoma, jog šie atvejai privalo būti reglamentuojami Miškų įstatymo nuostatomis. Kompensacinės priemonės už miško žemės pavertimą kitomis naudmenomis, leisiančios kompensuoti šio proceso metu aplinkai daromą žalą, šiuo metu jokiuose teisės aktuose nėra įteisintos.
Seimo posėdžio akimirkos:
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS VI (PAVASARIO) SESIJOS RYTINIO plenarinio posėdžio NR. 306 STENOGRAMA
2011 m. kovo 31 d.
<...>
11.37 val.
Miškų įstatymo 2, 4, 11, 13 ir 14 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIP-1649(2) (svarstymo tęsinys)
Dabar grįžtame prie svarstymo tęsinio. Miškų įstatymo 2, 4, 11, 13 ir 14 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas. Kviečiu J. Šimėną į tribūną. Kviečiu visus: dėmesio, nes iš tikrųjų toliau labai sudėtinga, nes komiteto nuomonės keitėsi kaip oras Lietuvoje. Iš tiesų tik Seimas galės padaryti galutinį apsisprendimą. Gerbiamasis komiteto pirmininke, gal tada abudu atsiverčiame ten, kur sustojome, ir toliau yra Miškų įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalies redakcija. Seimo narių D. Kuodytės ir E. Pupinio pasiūlymas.
J. ŠIMĖNAS (TS-LKDF). Dėl šitos dalies yra trys E. Pupinio ir D. Kuodytės pasiūlymai. Pirmas - kaip yra, kada neskaidoma ir kada skaidoma žemė. Seimas jau balsavo dėl šitos nuostatos, todėl...
PIRMININKĖ. Atsiprašau, jūs ne apie tai kalbate. Ne apie tai. Dar kartą sakau, nes aiškiai pas mus parašyta, kur mes sustojome.
J. ŠIMĖNAS (TS-LKDF). Tai yra dėl...
PIRMININKĖ. Čia yra tiktai sodybai arba gyvenamajam namui. Čia yra papildymai. Ir yra vienas išbraukimas - „ir jos nėra priskirtos valstybinių parkų ar valstybinių draustinių teritorijoms".
J. ŠIMĖNAS (TS-LKDF). Taip. Komitetas pirmai nuostatai pritarė, kur yra išbraukiama „ne valstybinių parkų ar valstybinių draustinių teritorijoje esanti privati žemė" ir t. t. Šitai nuostatai komitetas pritarė. O nuostatai, kad būtų papildyta „sodyba arba..." komitetas nepritarė. Ir visą šitą dalyką komitetas yra išdėstęs pritardamas darbo grupės parengto projekto 11 straipsnio redakcijai. Šiuo atveju aš noriu pasakyti, kad vienai daliai yra pritarta komiteto, kitai nepritarta, bet iš esmės suredaguota 11 straipsnio visa redakcija. Todėl norėčiau, kad teikusieji pataisą pritartų komiteto pozicijai.
PIRMININKĖ. Dabar noriu paklausti D. Kuodytės, ar su viskuo jūs sutinkate kaip autorė?
D. KUODYTĖ (LSF). Taip, tenkina komiteto nutarimas.
PIRMININKĖ. Aš Seimo klausiu, ar pritariame D. Kuodytės, E. Pupinio pasiūlymui, dėl kurio komitetas pritarė iš dalies, ir cituoju: „Komitetas pritaria, kad reikia išbraukti 1 dalyje „ir jos nėra priskirtos valstybinių parkų ir valstybinių draustinių teritorijoms", o antra dalis, kur papildymas „sodyba arba" ir komiteto pirmininkas nepasakė, išbraukiama data „iki 1995 sausio 1 d.", šitam komitetas nepritarė. Tai dabar ar balsuojame dėl abiejų iš karto, ar imame visumą? Aš siūlyčiau dėl dviejų pastraipų, nes taip atskirsime, ir bus geriau. Žinau, kad jau dabar yra abejonių. Todėl ar galime bendru sutarimu pritarti komiteto pritarimui dėl D. Kuodytės ir E. Pupinio pasiūlymo dėl sakinio „ir jos nėra priskirtos valstybinių parkų ar valstybinių draustinių teritorijoms" išbraukimo? Balsuojame. Kas pritariate... (Balsai salėje) Kaip? Motyvai? Yra norinčių ir kalbėti. Iki šiol nebuvo. Prašom. A. Stancikienė prieš šį pasiūlymą.
A. STANCIKIENĖ (TS-LKDF). Gerbiamieji kolegos, aš noriu pasakyti, kad komitetas iš esmės integravo daugumą šito pasiūlymo nuostatų į visiškai kitą savo darbo grupės parengtą projektą. Jūs įsivaizduokite, kaip dabar bus, jeigu mes svarstysime šiuos konkrečius pasiūlymus, tai negi mes darbo grupės pasiūlytą projektą keisime? Tai yra pirma. Todėl aš manau, kad svarstyti atskirų pataisų, ypač jei Dalia pritaria, mes negalime, nes dar labiau sujauksime.
O antras dalykas, norėčiau kalbėti dėl „valstybinių parkų ir valstybinių draustinių teritorijų" išbraukimo. Įsivaizduokite, mes valstybiniuose draustiniuose leisime miško sklypus skaidyti į mažesnius sklypus nei 5 hektarai, o paskui valstybė ieškos lėšų, kaip tuose draustiniuose tuos sklypus valstybei išpirkti ir susigrąžinti atgal, nes jie jau yra draustiniai, juose nieko daryti negalima. Ir tas išpirkimo procesas šiuo metu jau vyksta. Nežinau, kur čia valstybės logika ir kur valstybinis požiūris į valstybės interesus?
PIRMININKĖ. Prašom. Dėl vedimo tvarkos.
A. ENDZINAS (LSF). Ačiū, gerbiamoji Pirmininke. Kaip supratau, iniciatyvų autorė pritarė komiteto pasiūlymui, taigi šiuo atveju kompleksiniam pasiūlymui komitetas pritarė, nežinau, kodėl mes tuos pasiūlymus skaidome. Tiesiog mes turėtume balsuoti, ar pritarėme komiteto pozicijai, ar ne. Autorė sutiko ir nekeliame reikalavimo balsuoti dėl kitų klausimų. Labai ačiū. Gal aš ko nors nesupratau.
PIRMININKĖ. Gerbiamasis kolega, Statute taip parašyta, aš viską darau pagal Statutą. Jeigu nors vienas salėje prieštarauja, aš privalau teikti balsuoti. Nesvarbu, kad autorė su komiteto nuomone sutinka. Tai yra tik autorės ir komiteto nuomonė, bet ne Seimo nuomonė.
Už pasiūlymą - S. Pečeliūnas.
S. PEČELIŪNAS (TS-LKDF). Ačiū, gerbiamoji Pirmininke. Aš pritariu komiteto nuomonei ir nesutinku su tuo, ką sakė ponia A. Stancikienė, dviem aspektais. Pirmas, dėl statutinių reikalavimų, į tai jau Pirmininkė jums atsakė labai konkrečiai.
Antras dalykas, dėl tų abejonių, gąsdinimų ir nuogąstavimų, kuriuos jūs išsakėte. Tai yra visiška netiesa. Jau 20 metų siekiu, kad mes turėtume vieną labai konkretų Servitutų įstatymą. Dabar tai yra išbarstyta keliuose įstatymuose po gabaliuką, tai leidžia pareigūnams kartais žaisti - vieną įstatymą paskaito, o kito ne. Jeigu tai yra tikrai negalima vieta ką nors daryti, tai suteikdami nuosavybę įrašykite labai konkretų apribojimą - servituto pagalba - ir tai bus kaip įstatymas. Ir už kiekvieną tokį pažeidimą labai griežtai bauskime. Bet negrąžinti nuosavybės, neleisti ja disponuoti, tai nieko bendra su saugoma teritorija, kaip jūs įsivaizduojate, ir nieko bendra su servitutu neturi. Tai visai kiti dalykai. Nereikia mūsų klaidinti, suplakti visko į vieną krūvą ir tuo manipuliuojant sakyti, kad čia jau tokia šventa vieta, kad jokios nuosavybės ten negali būti. Tai yra mažų mažiausiai netiesa. Todėl aš pritariu komiteto siūlymui, jis yra logiškas, juridiškai argumentuotas ir praktiškai įgyvendinamas. Ačiū.
PIRMININKĖ. Balsuojame. Kas pritariate D. Kuodytės, E. Pupinio ir komiteto nuomonei pagal minėtą redakciją išbraukti „ir jos nėra priskirtos valstybinių parkų ar valstybinių draustinių teritorijoms", balsuojate už, kas turite kitą nuomonę, balsuojate prieš arba susilaikote.
Balsavo 75. Už - 34, prieš - 11, susilaikė 30. Redakcija ir pataisa tokia, kokią teikė D. Kuodytė, E. Pupinis ir komitetas.
Dabar antra dalis tai yra... (Balsai salėje) Ką? Atsiprašau. Nepritarta pataisai ir komiteto išvadai, nes užsiregistravo 76. Už - 34, prieš - 11, susilaikė 30. (Balsai salėje) Kaip? Kaip sakote? Prašom. J. Razma kažką nori.
J. RAZMA (TS-LKDF). Jeigu čia yra nesusivokimo, ar teisingai balsuota, gal galiu frakcijos vardu paprašyti pakartoti balsavimą? (Triukšmas salėje) Prašau tą padaryti. Jeigu ir Pirmininkė nebesuprato, kaip čia vyksta.
PIRMININKĖ. Aš supratau, tik mano kompiuteris per greitai užgeso. Iš tiesų, jeigu tik dėl to, kad aš ne taip pasakiau, jūs reikalaujate perbalsuoti, tai aš pasitaisau, kad aš tikrai suklydau. Bet jeigu jūs reikalaujate perbalsuoti, tai mes turėsime perbalsuoti. Jeigu argumentas tik aš, tai aš tikrai suklydau, nes mano kompiuteris per greitai užgeso. (Triukšmas salėje)
Einame toliau. S. Pečeliūnas. Prašom.
S. PEČELIŪNAS (TS-LKDF). Ačiū, mielieji kolegos. Dar kartą primenu tai, ką ką tik sakiau. Aš labai prašyčiau šį likusį tekstą po šito balsavimo patikrinti, ar jis atitinka Lietuvos Respublikos Konstituciją. Jeigu reikia, prie jo... viso įstatymo šiandien gal net nepriiminėti, jeigu jį ir baigtume, o iki galutinio balsavimo...
PIRMININKĖ. Svarstymas, čia ne priėmimas. Svarstymas!
S. PEČELIŪNAS (TS-LKDF). Tada iki priėmimo gauti tą atsakymą, nes aš bijau, kad taip pasilikus po to turėsime ieškinių Konstituciniame Teisme, turėsime daug bėdų. Turime gauti labai konkretų atsakymą: bus bėdų ar nebus.
A. ENDZINAS (LSF). Pirmininke, ar galėčiau?
PIRMININKĖ. Prašom.
A. ENDZINAS (LSF). Mes frakcijos vardu palaikome kolegos pasiūlymą dėl perbalsavimo. Iš tikrųjų gana sudėtingas klausimas ir galbūt...
PIRMININKĖ. Kokiu pagrindu?
A. ENDZINAS (LSF). Nespėjome įsigilinti į tekstą. (Balsai salėje: „Oi oi oi! Net patį juokas ima!"). Ačiū.
PIRMININKĖ. Na, bet yra reikalavimas jau dviejų frakcijų, aš turiu.
E. KLUMBYS (TTF). Baikime, gerbiamoji Pirmininke!
PIRMININKĖ. Bet aš privalau, ar jūs suprantate?!
E. KLUMBYS (TTF). Kokiu pagrindu? Tai turi būti motyvuota!
PIRMININKĖ. Jie neįsigilino.
E. KLUMBYS (TTF). Palaukite, aš pradėsiu reikalauti, kad nuo pradžių, nes aš neįsigilinau.
PIRMININKĖ. Na, D. Kuodytė gal pasakys.
D. KUODYTĖ (LSF). Gal galėčiau pagrindą pasakyti? Iš tiesų Seimas buvo suklaidintas. Pasakymas, kad draustiniuose nieko negalima daryti, yra klaidinantis. Nieko negalima daryti tik rezervatuose. O draustiniuose ir parkuose kai ką galima ir man atrodo, čia visai logiška pataisa išbraukiant. Iš tiesų prisidedu prie prašymo perbalsuoti.
PIRMININKĖ. Gerai, balsuojame, nustojame ginčytis ir aš būsiu dėmesingesnė. Dar kartą formuluoju balsavimą. Kas pritariate D. Kuodytės, E. Pupinio ir komiteto pasiūlymui (cituoju) išbraukti „ir jos nėra priskirtos valstybinių parkų ar valstybinių draustinių teritorijoms", balsuojate už, kas turite kitą nuomonę, balsuojate prieš arba susilaikote. Balsuojame!
Balsavo 75: už - 35, prieš - 13, susilaikė 27. Nepritarta. (Balsai salėje) Klausykite, baigėme. Nebejuokaujame! K. Daukšys.
K. DAUKŠYS (DPF). Ačiū, Pirmininke. Aš iš tikrųjų konstruktyviai noriu paklausti. Jeigu dabar mes, pavyzdžiui, su J. Oleku frakcijų vardu kiekvieną kartą prašysime perbalsuoti, net jeigu rezultatas bus 71:0, darysime tai ar kaip bus? Ar vėlgi, kaip aš sakiau, kas turi valdžią, tas yra aukštesnė klasė, o kurie neturi, tie prastesni?
PIRMININKĖ. Ne, ne, ne. Gerbiamasis Kęstuti, niekada taip nebuvo. Statute aiškiai parašyta, kad jeigu frakcijos vardu yra prašoma pertraukos, kiekvienas posėdžio pirmininkas privalo teikti balsuoti. Jūs balsavote, dabar turime aiškų rezultatą ir dirbame toliau. Viskas. Koks reikalas? (Balsai salėje) Kadangi E. Klumbys dar nori mane pataisyti, aš tada cituoju 121 straipsnį: „Sprendimą pakartoti balsavimą priima posėdžio pirmininkas." Aš ir priėmiau tokį sprendimą. Ir priimu visada vienodai lygiai tiek dėl valdančiosios koalicijos, tiek dėl opozicijos atstovų. Ką nori pasakyti J. Olekas? Prašom.
J. OLEKAS (LSDPF). Ačiū, gerbiamoji Pirmininke. Aš linkiu jums sėkmingai toliau pirmininkauti, bet buvo susiklosčiusi tokia tradicija, kad jeigu pagal balsavimo rezultatą akivaizdžiai buvo nors ir vieno balso persvara, niekados nebuvo, kad frakcija galėtų pakviesti ir dar kartą perbalsuoti. Jau buvo toks svarstymas, man atrodo, Etikos ir procedūrų komisijoje. Mano kolega Č. Juršėnas, man atrodo, vieną kartą buvo jos šiek tiek nuskriaustas ir po to buvo graži tradicija. Aš kviečiu tos tradicijos laikytis ir mes tikrai nepiktnaudžiausime tokiais prašymais, kuriais, man atrodo, šį kartą piktnaudžiavo mūsų kolegos iš valdančiosios daugumos frakcijų.
PIRMININKĖ. Ačiū už gerą pasiūlymą. Aš tikiuosi, kad niekas daugiau nepiktnaudžiaus. Ar galime dirbti toliau? Ar D. Kuodytė kažką pasakys? Prašom.
D. KUODYTĖ (LSF). Aš tik vieną pastabą. Man atrodo, nei kairėje, nei dešinėje nėra nė vieno kolegos, kuris nėra gavęs krūvos laiškų iš saugomose teritorijose gyvenančių žmonių. Ši pataisa buvo susijusi su tų žmonių problemomis. Linkiu sėkmės važiuojant pas rinkėjus ir žiūrint į akis tiems žmonėms, nes dabar turėsime problemų su Saugomų teritorijų įstatymu. (Balsai salėje)
PIRMININKĖ. Gerbiamieji kolegos, turite galimybę prieš priėmimą po svarstymo registruoti pataisas ir priėmimo metu vėl iš naujo svarstysime. Aš nesupratau, kokia čia problema? E. Klumbys.
E. KLUMBYS (TTF). Gerbiamoji Seimo Pirmininke, vis dėlto turbūt nebūtų korektiška jums taip ištraukti vieną sakinį, kad dėl balsavimo pakartojimo sprendimą pakartoti balsavimą priima posėdžio pirmininkas (aš su tuo sutinku). Bet yra parašyta labai aiški sąlyga, kada jūs tai galite daryti: jeigu kilo abejonių dėl balsų skaičiavimo tikslumo ir jeigu to reikalauja Seimo Pirmininkas, posėdžio pirmininkas arba ne mažiau kaip 5 posėdyje dalyvaujantys Seimo nariai. Ar buvo čia kokia problema dėl balsų skaičiavimo? Nebuvo jokios. Nereikia tuo piktnaudžiauti.
PIRMININKĖ. Gerbiamasis kolega, mes galime su jumis čia kiek norime ginčytis, bet esmė buvo, kad net daugiau negu 5 Seimo nariai buvo nepatenkinti ir prašė perbalsuoti. Ir aš tai padariau, bet... (Balsai salėje) Man atrodo, dirbkime toliau. Čia galime ginčytis dėl procedūrų. Tam yra Etikos ir procedūrų komisija. Jeigu dar yra kokių neaiškumų, prašom tada, ten išspręs.
Dabar to paties straipsnio 2 dalis. Yra pasiūlymas įrašyti žodžius „sodyba arba" ir tai, ko nepasakė komiteto pirmininkas, aš pasakysiu - išbraukti „iki 1995 m. sausio 1 dienos". Yra tokia korekcija. Taigi...
J. ŠIMĖNAS (TS-LKDF). Pirmininke, yra dar vienas dalykas. Dabar po šio balsavimo atsiranda dar viena nuostata - nevalstybinių parkų ar valstybinių draustinių teritorijoje esantį padalijimą, nes kai komitetas integravo visą, tą buvo pasiūlę priimti ir jos neliko. Dabar ji vėl atsirado, tiktai jau šiuo atveju nebe 2 dalyje, o 3 dalyje. Čia yra skirtingi dalykai. 2 dalis buvo, kai atskiriant žemės sklypus, o 3 dalis, t. y. kai formuojami žemės sklypai... tai nuostatai, kol įsigaliojo dabar galiojantis Miškų įstatymas. Todėl reikėtų balsuoti dėl visos D. Kuodytės ir E. Pupinio pataisos. Tai yra išbraukti „padalijimą, nevalstybinių parkų ir valstybinių draustinių teritorijoje esantį". Toliau atsiranda nauja nuostata „sodyba arba". Ir „iki 1995 m. sausio 1 dienos". Yra nuostata, nuo kada pradėjo galioti dabartinė Miškų įstatymo redakcija.
PIRMININKĖ. Gerbiamasis kolega, dabar jau visiškai supainiojote. Todėl, kad mes jau balsavome ir Seimas pritarė, kad lieka nuostatos, kurias siūlėte 1 dalyje išbraukti. Dabar lieka nuostatos „ir jos nėra priskirtos valstybinių parkų ar valstybinių draustinių teritorijoms." Šios nuostatos lieka. Dabar mes kalbame apie 2 ir 3 dalį 2 straipsnio. Vėl buvo išbraukta „nevalstybinių parkų ar valstybinių draustinių teritorijoje". Tos nuostatos lieka ir mums visai nereikia balsuoti dėl D. Kuodytės ir E. Pupinio pasiūlymo, nes mes dėl to jau apsisprendėme. 3 punkte irgi dėl to apsisprendėme ir to išbraukti nereikės. Tačiau mums reikia apsispręsti dėl autorių pasiūlymo „sodyba arba" ir datos išbraukimo. Štai tik dėl ko mes dabar turime balsuoti. Dabar turime balsuoti dėl 2 straipsnio 3 punkto. Iš tikrųjų siūlyčiau visiems atsiversti tekstą. Čia viskas labai aiškiai surašyta. Yra visas konsoliduotas tekstas, duotas iš Aplinkos apsaugos komiteto pataisius. S. Pečeliūnas palaiko.
S. PEČELIŪNAS (TS-LKDF). Nežinau, ką čia dabar mes turime palaikyti, nes dėl sodybų mes jau kalbėjome.
PIRMININKĖ. Nekalbėjome.
S. PEČELIŪNAS (TS-LKDF). Primenu, praeitą kartą. Sakėme, kad ta nuostata turi būti kituose įstatymuose. Tiesiog primenu. Dėl datų vėlgi kyla tas pats konstitucinis klausimas, ar mes galime riboti disponavimą nuosavybe susieję su kokiomis nors datomis netgi atgaline data? Konkretus neatsakytas klausimas. Prieš tai balsuodami vėlgi, aš manau, susikirtome su Konstitucija. Atsakymo, ar tikrai aš teisus, dar neturime ir važiuojame toliau remdamiesi tuo, kas galbūt nedera su Konstitucija. Galime taip važiuoti. Aš labai bijau, kad po Teisės departamento paaiškinimo ar išaiškinimo, ar išvados dėl to, ko prašiau, ką prieš tai balsavome, ar visas mūsų šis darbas nepaliks niekuo ir reikės grįžti ir pradėti iš pradžių?
Mieloji Pirmininke, ar nebūtų logiškiausia (aišku, ilgai mes gaištame prie šio įstatymo) pirma gauti tą išvadą ir tada jau užtikrintai toliau dėlioti taip, kaip mes čia įsivaizduojame? To prašau vienu tikslu - kad mes nepadarytume klaidos, nepažeistume Konstitucijos.
Antras dalykas. Jeigu taip jau atsitiko, galėtume pataisyti ir negaištume dabar laiko, nes reikės vėl iš naujo tą patį daryti.
PIRMININKĖ. Pirmiausia, gerbiamasis kolega, jūs esate neteisus, kad mes apsisprendėme, kad dėl to, kas yra įrašyta, nereikia balsuoti. Ten buvo visai kitas kontekstas. Ten buvo apibrėžimas. Čia yra visai kas kita. Dėl to, ką jūs sakote, vienaip ar kitaip Teisės departamentas visą įstatymą, kai mes čia peržiūrėsime, turės peržiūrėti ir suredaguoti. Dabar yra konsoliduotas tekstas iš Aplinkos apsaugos komiteto po pateikimo ir svarstymo komitete. Mes Seime turime jį sutvarkyti su visais pasiūlymais. Tada grįš, tik tada Teisės departamentas sutvarkys ir vėl pateiks konsoliduotą tekstą. Taigi dabar viskas vyksta teisingai.
A. Stancikienė - prieš pataisą.
A. STANCIKIENĖ (TS-LKDF). Pirmininke, visų pirma norėčiau nuraminti kolegą S. Pečeliūną. Pati atstovavau Seimui Konstituciniame Teisme ir galiu pasakyti, kad viską padarėme gerai. Buvome įpareigoti numatyti išimtis, o ne masinius reiškinius, kai galima arba dalinti miškus, arba keisti miškų paskirtį į kitokią.
Dėl D. Kuodytės pataisos. Iš tikro mes, išbraukdami iš visų straipsnių „ne valstybinių parkų ar valstybinių draustinių", dabar nuskriausime ir tuos žmones, kurie pasistatė sodybą arba gyvenamąjį namą iki 1995 metų - iki Miškų įstatymo priėmimo. Jie negali atsidalinti namų valdos, todėl komiteto pasiūlymas ne tik kitose teritorijose, bet ir valstybiniuose parkuose, ir valstybiniuose draustiniuose, kai statyti namai iki Miškų įstatymo priėmimo datos 1995 m., leisti formuoti namų valdą buvo teisingas. Aš manau, čia reikėtų tikrai palaikyti tiek komitetą, tiek Dalią. Aš tik nepalaikyčiau dėl sodybos, nes sodyba ar gyvenamasis namas yra tas pats, jeigu ne vasarnamis. Manau, šitai pataisai mes turėtume iš esmės pritarti, tai yra pritarti komiteto nuomonei, o ne D. Kuodytės pataisai. Jeigu ji išbraukė „iki 1995 m.", tada visos sodybos bus įteisinamos.
PIRMININKĖ. Gerbiamoji kolege, ar jūs galite pasakyti formuluotę, nes dabar...
A. STANCIKIENĖ (TS-LKDF). Taip, kaip buvo komitete...
PIRMININKĖ. Palaukite. Jūs pati sakote, kad jūs pritariate komitetui ir D. Kuodytei, tai D. Kuodytė siūlo išbraukti datą, o jūs dabar siūlote palikti datą.
A. STANCIKIENĖ (TS-LKDF). Komiteto siūlymas buvo pritarti iš dalies. Komitetas siūlė išbraukti „ne valstybinių parkų ar valstybinių draustinių" ir palikti iki 1995 m. statytus... Tada iš esmės mes...
PIRMININKĖ. Kur taip parašyta? Kur tokia komiteto nuomonė?
A. STANCIKIENĖ (TS-LKDF). Komitetas integravo į...
PIRMININKĖ. Palaukite, kur tai parašyta? Aš klausiu, kur tai parašyta? Todėl vėl bus skandalas, kad vienaip buvo tekste, kitaip atsirado galutiniame variante. Komiteto pirmininko klausiu: kokia yra komiteto galutinė nuomonė? Ar lieka data - 1995 m. sausio 1 d., ar nelieka?
J. ŠIMĖNAS (TS-LKDF). Kolegos, gal aš palengvinsiu klausimą. Iš tikrųjų komitetas siūlo palikti, nes tą nuostatą reikėtų palikti taip, kaip buvo tvarkomasi iki Miškų įstatymo įsigaliojimo. Komitetas suformulavo bendrą nuostatą dėl šitų D. Kuodytės ir E. Pupinio visų pasiūlymų, tai yra suformuluota įstatymo antrojo projekto vienuoliktajame skirsnyje.
Noriu paskaityti. Mielieji kolegos, dėmesio! Komiteto buvo toks pasiūlymas. Kada galima padalinti? „Padalijama (trečiasis atvejis) privati miško valda ar privačiame ne miškų ūkio paskirties žemės sklype esanti miško žemė, kurioje iki 1995 m. sausio 1 d. pastatytas gyvenamasis namas arba gyvenamasis namas kartu su jo priklausiniais", išbraukiami žodžiai - „arba kitos paskirties pastatas ar statinys", toliau - „Nekilnojamojo turo registre įregistruotas atskiru nekilnojamojo turto objektu, pagrindiniu daiktu, formuojant atskirus žemės sklypus, miškų ūkio paskirties žemės sklypą ir kitos paskirties žemės sklypą, kuris formuojamas gyvenamajam namui ir jo priklausiniams." Toliau išbraukiama „arba kitos paskirties pastatui ir statiniui, Nekilnojamojo turto registre įregistruotam atskiru nekilnojamojo turto objektu, pagrindiniu daiktu eksploatuoti." Viskas. Jeigu šitai nuostatai pritariame, tada toliau kiti pasiūlymai bus iš esmės redaguojami pagal šitą nuostatą. Taigi šitą siūlo komitetas, tą siūlo kolegė A. Stancikienė. Reikėtų šiai nuostatai pritarti.
PIRMININKĖ. Ačiū. Dabar aišku. Vis tiek tada turime balsuoti. Kas pritariate D. Kuodytės, E. Pupinio pasiūlymui, balsuojate už, kas pritariate iš esmės komiteto pasiūlymui, balsuojate prieš arba susilaikote. (Balsai salėje) Gerbiamieji kolegos, ką tik komiteto pirmininkas ir A. Stancikienė išsakė savo nuomonę, o mes balsuojame dėl Seimo narių pasiūlymų. Komiteto nuomonė šiuo atveju yra kitokia, negu siūloma Seimo narių D. Kuodytės ir E. Pupinio, dėl to aš formuluoju tokį klausimą. Kas pritariate E. Pupinio ir D. Kuodytės pasiūlymui, balsuojate už, kas pritariate, palaikote komiteto nuomonę, kad lieka 1995 m. sausio 1 d. data ir nėra žodžio „sodyba", balsuojate prieš. Ar dabar aišku? Gerai. Balsuojame.
Balsavo 77 Seimo nariai: už - 9, prieš - 39, susilaikė 29. Taigi D. Kuodytės pataisai dėl 2 straipsnio 3 dalies nepritarta.
J. ŠIMĖNAS (TS-LKDF). Pritarta komiteto nuomonei.
PIRMININKĖ. Dabar E. Klumbys.
E. KLUMBYS (TTF). Gerbiamoji Seimo Pirmininke, aš prašyčiau jūsų nutraukti (...) diskusijas dėl konstitucingumo atskiro straipsnio ar dalies, kadangi tai yra svarstymo procedūra, o tik registracijos stadijoje gali būti Teisės departamento išvada. Kaip jūs sakėte, kai bus baigta svarstymo procedūra, bus Teisės departamento išvada, tada bus sudėti taškai. O tas kalbėjimas yra visiškai beprasmis.
PIRMININKĖ. L.Sabutis. (Balsai salėje)
L. SABUTIS (TS-LKDF). Kolegos, aš labai atsiprašau. Iš tikrųjų mes suinteresuoti, kad formuluotės raštu būtų tikslios. Aš stebiu visą tą tekstą, kurį turime ekrane. Daugelis, matau, net neatsivertę. Yra nepasitikėjimas dėl kai kurių siūlymų. Jeigu komitetas... mūsų Statute yra tokia spraga: lengva ranka įrašoma „pritarti iš dalies." Dažnai pats jaučiu nuoskaudą, kai yra arba nepritarta, arba pritarta iš dalies, neaišku, iš kokios dalies ir kelintos dalies. Argi sunku įrašyti „iš dalies" ir kokie žodžiai yra priimtini komitetui, kokie nepriimtini komitetui? Mes vis dėlto labiausiai pasitikime pranešėjo ir komiteto išvada.
Aš nežinau, kiek ateityje bus skirta laiko, bet visiškai nesunku šiame įstatyme tai padaryti.
PIRMININKĖ. Labai teisinga L. Sabučio pataisa, nes mažiau čia turbūt visi diskutuotume ir ginčytumės, jeigu būtų labai aiškiai raštu suformuluota, kam komitetas pritaria, kam nepritaria.
Dabar dirbame toliau. Dėl 2 straipsnio pasiūlymas - A. Stancikienė, J. Veselka, J. Stanevičius, Barkauskas... D. A. Barakauskas... (čia taip parašyta) ir K. Uoka.
J. ŠIMĖNAS (TS-LKDF). Komitetas šiai nuostatai pritarė.
PIRMININKĖ. Galime bendru... (Balsai salėje) Kaip sakote? Barakauskas... Čia iš tikrųjų vėl pastaba Aplinkos apsaugos komiteto biurui. Na, bent Seimo narių vardus ir pavardes rašykite teisingai. Ar galime bendru sutarimu pritarti? Negalime? Tada balsuojame. Dėmesio! Ar girdite?
Balsuojame. Kas pritariate A. Stancikienės, J. Veselkos, J. Stanevičiaus, D. Barakausko, K. Uokos pasiūlymui, kuriam pritarė komitetas, dėl 2 straipsnio 3 dalies, balsuojate už, kas turite kitą nuomonę, balsuojate prieš arba susilaikote.
Balsavo 74 Seimo nariai. Už - 62, prieš - 2, susilaikė 10. Pataisai dėl 2 straipsnio 3 dalies pritarta.
Dabar 4 straipsnio 3 dalį papildyti nauju 4 punktu siūlo Seimo narys K. Ramelis. Prašau, komiteto pirmininkas.
J. ŠIMĖNAS (TS-LKDF). Gerbiamieji kolegos, šiai K. Ramelio pataisai vieną kartą buvo pritarta, kitą kartą nepritarta. Iš tikrųjų trečią kartą vakar dar posėdyje išsiaiškinome, kokia galutinė komiteto pozicija. Vis dėlto komitetas nepritarė galutinės redakcijos K. Ramelio pasiūlytai pataisai, nes jinai yra ginčytina dėl pačios redakcijos. Kalbama, kad padalijama privati valda... miško valda ar privačiame miško ūkio paskirties žemės sklype esanti žemė, kuri padalijama natūraliomis ribomis ir keliais, grioviais, elektros linijomis. Elektros linijos nėra natūralios ribos, todėl iš esmės buvo nepritarta K. Ramelio pataisai.
PIRMININKĖ. Gerbiamasis Konstantai Rameli, prašau pristatyti savo siūlymą.
K. RAMELIS (MSG). Dėkoju, gerbiamoji Pirmininke. Aš čia klausau diskusijų ir negaliu atsistebėti, kiek daug skleidžiama baimės, kad jeigu sklypas bus padalintas, tai tuoj pat jis bus iškirstas. Tai tuos labai įsibaiminusius Seimo narius kviečiu nuvažiuoti į miškus ir pasižiūrėti, kaip šiandien jie atrodo nepadalinti. Aš kalbu apie tai, kad yra natūralios ribos. Dabar dar atkreipkite dėmesį.
Visi kalba apie 5 ha. Iš tikrųjų ši nuostata aptaria ne 5 ha, o 10 ha - 9,99 ha. Jeigu yra ne visi 10 ha, jų padalinti negalima, nes mažesnė dalis lieka mažiau kaip 5 ha, bet kodėl, jeigu eina per mišką platus melioracijos griovys arba eina platus kelias 10-12 metrų, kodėl žmogus jo negali atidalinti, juo labiau kad ta miško dalis atsidurs kito savininko, kurio irgi ribojasi su mišku. Ir tokių atvejų daug yra, tai atvirkščiai išeina - netgi miškų konsolidacija. Bet šiandien kažkodėl įsibaimino, kad jeigu padalinsime...
Aš žinau, kai buvo priimamas 4 straipsnis, ten buvo sakoma, kad mažesnių kaip 5 ha sklypų nedalinti dėl to, kad padalinus reikia kirsti spindžius ir tuo būdu mažėja miškingumas. Taigi čia jokių spindžių nereikia, jis jau yra padalintas, eina melioracijos griovys, eina kelias, eina elektros linija, na, nenatūrali, prikibo prie žodžio, tai jinai eina ir eis ir negreitai ten miškas bus. Aš manyčiau, kad reikia vis dėlto pasižiūrėti protingai, logiškai, ir čia miškams žalos nedaroma. Ir tuo miškų neapsaugosi, jeigu aš norėsiu, tai ir 20 ha atiduoda...
PIRMININKĖ. Laikas!
K. RAMELIS (MSG). ...iškerta juos ir lieka tik kalneliai. Ačiū.
PIRMININKĖ. Ar yra norinčių kalbėti? Nėra. Balsuojame. Kas pritariate K. Ramelio siūlymui, balsuojate už, kas turite kitą nuomonę, balsuojate prieš. Aplinkos apsaugos komitetas siūlymui nepritarė.
Balsavo 70 Seimo nariai. Už - 35, prieš - 5, susilaikė 30. Lygu.
Perbalsuojam. Perbalsuojam! Dar kartą formuluoju balsavimą. Nieko nepadarysi. Kas pritariate K. Ramelio siūlymui, balsuojate už, kas turite kitą nuomonę, balsuojate prieš arba susilaikote.
Balsavo 71 Seimo nariai. Už - 31, prieš - 6, susilaikė 34. Pataisai nepritarta.
Dabar Miškų įstatymo projekto 3 straipsnio pakeitimas. Seimo narių D. Kuodytės ir E. Pupinio siūlymas. Aš noriu paprašyti komiteto pirmininko labai tiksliai kalbėti, nes jūsų komite­