Naujienos

Seimas aplinkosaugos srityje keičia visuomenines organizacijas į "suinteresuotąją visuomenę"
Seimas 2010-05-28 (penktadienį) priėmė Aplinkos apsaugos įstatymo pataisas, kurios leis suinteresuotiems asmenims kreiptis į teismą ginant viešąjį interesą ne vien aplinkosaugos, bet ir aplinkos klausimais. Aplinkos apsaugos komiteto narės Aurelijos Stancikienės pasiūlymu "visuomeninės organizacijos" sąvoka įstatyme pakeista į "suinteresuota visuomenė" ir ženkliai praplėstos galimybės inicijuoti teisminius procesus bet kokiu aplinką liečiančiu klausimu.
Suinteresuota visuomenė įstatymu apibrėžiama kaip „vienas arba daugiau fizinių ar juridinių asmenų, kuriems daro arba gali daryti poveikį sprendimai, veiksmai ar neveikimas aplinkos ir jos apsaugos bei gamtos išteklių naudojimo srityje arba kurie yra suinteresuoti šių sprendimų procesu".
Įstatymu numatyta, kad suinteresuota visuomenė turi teisę įstatymų nustatyta tvarka kreiptis į teismą dėl viešojo intereso gynimo užginčijant sprendimų, veiksmų ar neveikimo aplinkos ir jos apsaugos bei gamtos išteklių naudojimo srityje materialinį ar procesinį teisėtumą.
Pagal šią apibrėžtį asociacijos ir kiti privačių asmenų įsteigti viešieji juridiniai asmenys, kurie įsteigti teisės aktų nustatyta tvarka ir skatina aplinkos apsaugą, visais atvejais laikomi suinteresuotais asmenimis.
[Komentaras: lietuvosmiskai.lt kalbintų ekspertų nuomone priimtos įstatymo pataisos, prisidengiant kilniu visuomenės dalyvavimo aplinkosaugos sprendimų priėmime pretekstu, atveria neribotas galimybes piktavaliams terorizuoti bet kokį plėtros projektą, kadangi bet kuris net ir pavienis asmuo neva dėl viešo intereso gynimo nuo šiol galės stabdyti darbus per teismus.
Kas galėtų paneigti, kad taip įstatymu užtikrinamos prielaidos "poveikio aplinkai ekspertizes", "poveikio aplinkai studijas" ir pan. teikiančių suinteresuotų asmenų klestėjimui. Juk nėra nieko paprasčiau, kaip pareikalauti teismo stabdyti bet kokį svarbesnį projektą neva dėl abejonių dėl jogalimo poveikio aplinkai, o jei projekto vykdytojai išsiperka iš su "aktyvu visuomeninku" susijusios įmonės ar asmens poveikio aplinkai studiją (ar panašią "indulgenciją") -tuomet abejonės neva išsklaidomos ir ieškiniai iš teismo atsiimami. Panaši praktika kaimyninėse šalyse jau senai žinoma...
Tad, ar vėl nebus taip, kaip porinama žinomoje patarlėje: "Gerais ketinimais kelias į pragarą grįstas"]
Ištrauka iš Seimo posėdžio NR. 216 stenogramos:
[<...> 9.09 val. Aplinkos apsaugos įstatymo 1, 7, 8, 9 straipsnių, II skyriaus pavadinimo ir priedo pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas Nr. XIP-1433(2)ES (svarstymas ir priėmimas)
Darbotvarkės klausimas 1-2 - Aplinkos apsaugos įstatymo 1, 7, 8, 9 straipsnių, II skyriaus pavadinimo ir priedo pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas. Pranešėja - A. Stancikienė, Aplinkos apsaugos komitetas. Svarstymo stadija. Kviečiu komiteto atstovę.
A. STANCIKIENĖ (TS-LKDF). Gerbiamieji kolegos, komitetas apsvarstė įstatymo projektą, kuris yra susijęs su Taršos integruotos prevencijos direktyvos perkėlimu į nacionalinės teisės aktus. Ir perkeliant į nacionalinės teisės aktus tiesiog buvo padaryta klaida ir „suinteresuotos visuomenės" sąvoka buvo perkelta neteisingai. Todėl yra pradėta Europos Sąjungos teisės pažeidimo procedūra prieš Lietuvos Respubliką.
Buvo gauta Teisės departamento nemažai pastabų. Visos jos išanalizuotos. Daliai iš jų yra pritarta, kai kurioms ne, bet Teisės departamentas sutiko su komiteto pozicija ir prieita prie bendro sutarimo.
Po svarstymo komitete buvo gautos dar dvi papildomos Teisės departamento išvados. Viena yra grynai techninė, kad buvo praleistas straipsnio numeris, tai išvadai pritarta. Kita išvada yra susijusi su suinteresuotos visuomenės apibrėžimu. Teisės departamentas atkreipė dėmesį, kad privataus asmens sąvokos nėra Civiliniame kodekse. Mes, pritardami Teisės departamentui, ištaisėme sąvoką, ir šiuo metu viskas yra sutvarkyta.
Dar papildomai buvo gautos dvi mano pastabos. Vienai faktiškai 90 % nepritarta, pritarta tik vienai mažai dalelytei, t. y. pritarta iš dalies. Kitai yra pritarta, bet ji iš esmės yra techninė, gramatinė pastaba.
PIRMININKAS. Gerbiamoji kolege, ar jus, kaip pataisos autorę, tenkina komiteto sprendimas pritarti iš dalies? Tenkina. Dėkoju. Ačiū už komiteto išvadų teikimą.
Gerbiamieji kolegos, nėra užsirašiusių kalbėti diskusijoje, galėtume pereiti prie motyvų. Užsirašiusių kalbėti dėl motyvų taip pat nėra. Ar galime bendru sutarimu pritarti? Dėkoju, gerbiamieji kolegos, pritarta bendru sutarimu.
Noriu paklausti, ar siūloma ypatingos skubos tvarka?
Č. V. STANKEVIČIUS (TS-LKDF). Taip, siūlau Seimui priimti ypatingos skubos tvarka ir šį įstatymą.
PIRMININKAS. Gerbiamieji kolegos, ar galime pritarti siūlymui - ypatingai skubai? Dėkoju. Priėmimo stadijoje užsirašiusių kalbėti nėra. Priimsime pastraipsniui.
1 straipsnis. Priimta. 2 straipsnis. Priimta. 3 straipsnis. Priimta. 4 straipsnis. Priimta. 5 straipsnis. Priimta. 6 straipsnis. Priimta.
Dėl viso įstatymo projekto nėra užsirašiusių kalbėti. Gerbiamieji kolegos, balsuojame. Kas pritaria Aplinkos apsaugos įstatymo kai kurių straipsnių, II skyriaus pavadinimo ir priedo pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui?
Šio įstatymo priėmimas
Balsavo 92 Seimo nariai: už - 86, prieš nėra, susilaikė 6. Įstatymo projektas priimtas.
<...>]
lietuvosmiskai.lt inf.