Naujienos

2005 - 02 - 04

* Konkurencijos taryba draudžia asociacijose derinti kainas, dalintis teritorijas ir kurti dirbtinį deficitą

Pasak Rimanto Stanikūno, Konkurencijos tarybos vadovo, Konkurencijos įstatymas įvardija tris draudžiamus dalykus - kainų kartelį, regioninius kartelius, kai kartelio dalyviai pasidalija teritoriją į kelias dalis ir atsiranda regiono monopolininkas, ir iš anksto susitartą gamybos apribojimą sudarant dirbtinį deficitą bei prielaidas augti kainoms.


Asociacijos – kartelių lizdas

VŽ,
 
Rima Rutkauskaitė, 2005 vasario 4d.
Verslo įmones jungiančių asociacijų narių pasisakymai apie prielaidas kilti kainoms gali būti įvertinti kaip signalas karteliniam susitarimui. Už viešus pasvarstymus apie būtinybę kelti kainas jau nukentėjo Taksi paslaugų teikėjų asociacijai priklausančios įmonės. Rimantas Stanikūnas, Konkurencijos tarybos vadovas, asociacijas vadina "kartelių buveine".

"Kartais netgi asociacijos narių pasikeitimas informacija apie didinamas kainas gali būti vertinamas kaip kartelinis susitarimas",- vakar komentuodamas tyrimą dėl draudžiamo taksi palaugų bendrovių susitarimo pažymėjo p. Stanikūnas.
Vilniaus taksi bendrovės, 2004 m. rudenį padidinusios paslaugų tarifus, už neleistiną susitarimą nubaustos 100.000 Lt bauda. Kainų kėlimo iniciatorė "Martono taksi" nubausta 50.000 Lt bauda (per 2 % metinės apyvartos). Kitoms 10 taksi įmonių paskirtos po 5.000 Lt siekiančios baudos. Taksi paslaugų teikėjų asociacija, kuri neva koordinavo kainų didinimą, dėl menkos apyvartos baudos išvengė.
"Asociacijos paprastai yra kartelių buveinės",- sako p. Stanikūnas.
Konkurencijos tarybos pirmininkas užsimena, jog karteliniu susitarimu buvo įtariama ir dar viena asociacija, bet po įspėjimo ji nutraukė veiksmų koordinavimą.
Pono Stanikūno žodžiais, asociacijos negali aptarinėti ne tik kainų. Konkurencijos įstatymas įvardija tris draudžiamus dalykus - kainų kartelį, regioninius kartelius, kai kartelio dalyviai pasidalija teritoriją į kelias dalis ir atsiranda regiono monopolininkas, ir iš anksto susitartą gamybos apribojimą sudarant dirbtinį deficitą bei prielaidas augti kainoms.
Jis apgailestavo, kad kai kuriuos draudžiamus susitarimus sunku įrodyti, nes Konkurencijos taryba beveik neturi slaptų pasiklausymų galimybės (išskyrus išimtinius atvejus).

Nubausti sąžiningiausi
Ponas Stanikūnas pripažįsta, jog nubausti teko bene skaidriausiai veikiančias įmones.
"Aš stengiuosi būti objektyvus ir suprantu padėtį, į kurią pakliuvo šita asociacija - jai priklausančios įmonės tarsi ir dirba skaidriai, o kitos – neskaidriai. Bet mes savo tyrimo išvadas perduosime kitoms institucijoms – tegul kas yra kas išsiaiškina mokesčių inspekcija, savivaldybės, Susisiekimo ministerija. Bet net ir skaidriai dirbančioms bendrovėms neleidžiama pažeisti įstatymo", - patikina p. Stanikūnas.
Taksi paslaugų teikėjų asociacijai priklauso 20 bendrovių.

Baudas skųs teismui
Taksi bendrovės kategoriškai nesutinka su Konkurencijos tarybos sprendimu ir žada bylinėtis teismuose.
"Mums kainų derinti su kitų taksi įmonių vadovais neb?uvo jokios prasmės – mūsų kaina ir dabar yra aukštesnė nei kitų konkurentų, paslaugų kokybė kita. Kas naudojasi mūsų įmonės paslaugomis - nesinaudos tų, kurios veža, už, sakykim, 60 centų", - aiškina
Ričardas Kriukovas, UAB "Martono taksi" vadovas.
Anot jo, Konkurencijos taryba neatsižvelgė, kad praėjusį rudenį buvo užfiksuotas rekordinis degalų kainų augimas, kad į užsienį išvyko patys geriausi vairuotojai, o likusiems teko kelti algas. Į tai, kad paskutinįkart taksi kainos buvo didinamos 1999 m.
"Be abejo, sprendimą skųsime",- žadėjo p. Kriukovas.
Robertas Brazys, Taksi paslaugų teikėjų asociacijos prezidentas, atmeta kaltinimus karteliu ir teigia, jog paslaugų kainų didinimas buvo ekonomiškai pagrįstas.
"Konkurencijos tarybos tyrimo išvados nepagrįstos, nes tyrimo metu buvo visiškai neatsižvelgta į išaugusias sąnaudas", - atkreipia dėmesį p. Brazys.
Konkurencijos tarybos sprendimas dėl kartelinio susitarimo neįpareigoja susitarimo dalyvių mažinti kainos. Tačiau p. Stanikūnas tikisi, jog artimiausiu metu Europos Komisija parengs direktyvą, numatančią, „kad pripažinus kartelinį susitarimą kainos grįžtų į pirminę padėtį“. Tarybos pirmininko nuomone, taip nors iš dalies būtų kompensuojama vartotojui padaryta žala.

Diskusijos tęsinį skaitykite čia...>>>