Naujienos

2005 - 05 - 13

LR Konstitucinis Teismas paskelbė -Medžioklės įstatymo nuostatos prieštarauja LR Konstitucijai

PASKELBTAS NUTARIMAS BYLOJE DĖL MEDŽIOKLĖS ĮSTATYMO NUOSTATŲ KONSTITUCINGUMO 
LIETUVOS RESPUBLIKOS KONSTITUCINIS TEISMAS   
                   
                    PRANEŠIMAS ŽINIASKLAIDAI                    
                      2005 m. gegužės 13 d.                     

           PASKELBTAS NUTARIMAS BYLOJE DĖL MEDŽIOKLĖS ĮSTATYMO NUOSTATŲ KONSTITUCINGUMO
               

     Konstitucinis  Teismas  šiandien  paskelbė  nutarimą  byloje pagal  pareiškėjo  -  Seimo  narių  grupės  prašymą  ištirti,  ar Medžioklės  įstatymo  nuostatos, numatančios, kad privačios žemės savininkas  turi  teisę  uždrausti  medžioti  jam priklausančioje žemėje  tik  dėl medžioklės metu žemės ūkio pasėliams arba miškui daromos  žalos  ir  kad  medžioklės  plotų  vienetas turi būti ne mažesnis nei 1000 ha, neprieštarauja Konstitucijai.

     Pareiškėjas  -  Seimo  narių  grupė  abejojo,  ar Medžioklės įstatymo  7  straipsnio  2  dalies  nuostata "Medžioti draudžiama   žemės  sklypuose, esančiuose medžioklės plotuose, jeigu jų savininkai  uždraudė  medžioti juose šio Įstatymo 13 straipsnio 2 dalies   nustatyta  tvarka",  13  straipsnio  2  dalies  nuostata "Privačios  žemės  sklypo  savininkas,  kurio žemė šio Įstatymo 8 straipsnyje  nustatyta  tvarka  yra  numatoma  priskirti arba yra priskirta   medžioklės   plotų  vienetui,  turi  teisę  uždrausti medžioti   jam  priklausančioje  žemėje,  jeigu  medžioklės  metu žemės   ūkio  pasėliams  arba  miškui  bus  daroma  žala"  ir  18 straipsnio  7  dalies nuostata "Medžiojamųjų gyvūnų padaryta žala neatlyginama,  jeigu  ji  padaryta  žemės  sklypuose, kuriuose jų savininkas  šio  Įstatymo 13 straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka uždraudė  medžioti"  neprieštarauja Konstitucijos 23 straipsnio 1 daliai  (nuosavybė  neliečiama)  ir  2  daliai (nuosavybės teises saugo įstatymai).

     Pareiškėjui    kilo   abejonių,   ar   Medžioklės   įstatymo nuostatos,   numatančios,   kad  medžioti  privačiuose  sklypuose galima,    jeigu    savininkas    nėra   uždraudęs,   nepažeidžia Konstitucijoje   įtvirtintų   žemės   sklypų   savininkų  teisių.
Pareiškėjo   atstovai   pabrėžė,   kad   žemės   savininkas  gali uždrausti  medžioti  privačiame  sklype  tik  dėl  galimos  žalos
miškui  ar  pasėliams, tačiau neturi galimybės medžioti uždrausti kitais  pagrindais,  pavyzdžiui,  dėl asmenų saugumo ar asmeninių įsitikinimų.

     Pareiškėjas  taip  pat  abejojo,  ar  Medžioklės  įstatymo 8 straipsnio  1  dalies  nuostata,  kad  medžioklės  plotų vienetas
turi  apimti  ne  mažiau  kaip 1000 ha vientisų medžioklės plotų, neprieštarauja  Konstitucijos  46  straipsnio  1 daliai (Lietuvos
ūkis   grindžiamas  privačios  nuosavybės  teise,  asmens  ūkinės veiklos   laisve  ir  iniciatyva).  Seimo  narių  grupės  atstovų nuomone,  ši  nuostata  nepagrįstai  apriboja  privačių savininkų teisę   medžioklei  naudoti  mažesnius  nei  1000  ha  medžioklės plotus ir varžo privačią medžioklės verslo iniciatyvą.

     Konstitucinis  Teismas  pripažino,  kad nuostata "medžioklės plotų  vienetas  turi  apimti  ne  mažiau  kaip  1000 ha vientisų
medžioklės plotų" neprieštarauja Konstitucijai.
Konstitucinis  Teismas  konstatavo, jog minimalus medžioklės plotų  vieneto  nustatymas įstatymu savaime nepažeidžia savininkų nuosavybės  teisių,  jų  ūkinės veiklos laisvės ir iniciatyvos ir nėra   pakankamai   teisinių   argumentų,   kurie  pagrįstų,  kad įstatymu  nustatytas  minimalus  medžioklės plotų vieneto dydis - 1000  ha  neatitinka medžiojamosios gyvūnijos išteklių dydžio bei jų gausos reguliavimo poreikio.
     Nutarime  teigiama,  kad pagal teisės aktus, galiojusius iki Medžioklės  įstatymo  įsigaliojimo,  galėjo  būti  suformuoti  ir
mažesni  nei  1000  ha  medžioklės plotų vienetai, todėl asmenys, pagal    galiojusius   teisės   aktus   suformavę   individualius medžioklės  plotų  vienetus,  galėjo  pagrįstai  tikėtis  galėsią juos  naudoti  medžiojimui  tol, kol atsiras įstatymuose numatytų aplinkybių,   dėl   kurių   tolesnis  jų  naudojimas  medžiojimui pagrįstai  taptų  negalimas.  Konstitucinis  Teismas  konstatavo, kad  keisdama  ūkinės  veiklos  sąlygas  ar nutraukdama tam tikrą ūkinę  veiklą,  valstybė  turi  paisyti Konstitucijoje įtvirtinto teisėtų   lūkesčių  apsaugos  principo  ir  kad  keičiant  ūkinės veiklos   teisinį   reguliavimą,   kai  yra  pabloginamos  ūkinės veiklos  sąlygos,  valstybei  gali  atsirasti  pareiga  atlyginti (kompensuoti)    praradimus,   asmenų   patirtus   dėl   teisinio reguliavimo    pakeitimo.   

Konstitucinis   Teismas   taip   pat konstatavo,  kad  Medžioklės  įstatymo  22  straipsnio  6  dalyje nustatytu   teisiniu  reguliavimu  buvo  paneigti  asmenų,  pagal galiojusius  teisės  aktus  suformavusių individualius medžioklės plotų vienetus, mažesnius nei 1000 ha, lūkesčiai.

     Konstitucinis    Teismas    pripažino,   kad   Konstitucijai prieštarauja  Medžioklės  įstatymo  nuostata,  įtvirtinanti,  jog privačios  žemės  savininkas,  kurio žemė numatoma priskirti arba yra  priskirta  medžioklės  plotų  vienetui, turi teisę uždrausti medžioti  jam  priklausančioje  žemėje  tik jeigu medžioklės metu pasėliams  arba  miškui  bus daroma žala. Teismas konstatavo, kad įstatymų  leidėjas,  reguliuodamas medžioklės ir su ja susijusius santykius,  negali  nustatyti  tokio  teisinio reguliavimo, pagal kurį  privačios  žemės  sklypuose  būtų leidžiama medžioti be šių sklypų  savininkų  sutikimo.  Teismas pabrėžė, kad jeigu asmeniui priklausantį  sklypą  ketinama  naudoti  medžiojimui,  šio sklypo savininkui   apie   tai   turi   būti  pranešta  tinkamu  būdu  - tiesiogiai.  Medžioklės  įstatymo nuostatą, pagal kurią privačios žemės  sklypo  savininkas  apie  tai,  kad jam priklausantį žemės sklypą   ketinama   naudoti  medžiojimui,  yra  informuojamas  ne tiesiogiai,  o  tik atitinkamos savivaldybės komisijai šalies bei vietinėje    spaudoje   paskelbus   apie   parengtą   preliminarų medžioklės   plotų   vieneto  sudarymo  arba  jo  ribų  pakeitimo projektą, Teismas pripažino prieštaraujančia Konstitucijai.

     Konstitucinio  Teismo  nutarime  konstatuota,  kad  įstatymu turi  būti  nustatytas  protingas,  pakankamas terminas, per kurį savininkas  turėtų  realią  galimybę  laisvai išreikšti valią, ar jam   priklausančiame   sklype   gali  būti  medžiojama.  Dėl  to Konstitucinis   Teismas   pripažino,   kad   Medžioklės  įstatymo nuostata,   įtvirtinanti   vieno   mėnesio   terminą,   per  kurį savininkas    savivaldybės    komisijai   raštu   gali   pateikti reikalavimus  dėl  medžioklės plotų vieneto sudarymo arba jo ribų pakeitimo projekto, prieštarauja Konstitucijai.

     Konstitucinis  Teismas  šiame  nutarime pabrėžė, kad laukinė gyvūnija  yra  savita visuomenės, visos žmonijos gamtinio paveldo estetinė,  mokslinė,  kultūrinė, rekreacinė ir ekonominė vertybė. Be  to,  laukinė  gyvūnija  yra  ir  nacionalinė vertybė, turinti visuotinę  reikšmę.  Konstitucinis  Teismas  konstatavo,  kad  iš Konstitucijos  valstybei  kyla priedermė užtikrinti, kad laukinių gyvūnų  populiacijos  būtų tinkamai valdomos, kad būtų užtikrinta laukinės gyvūnijos apsauga ir racionalus naudojimas.
     Konstitucinis  Teismas  pažymėjo,  kad medžioklė - vienas iš laukinių   gyvūnų   populiacijų   valdymo  būdų,  turinčių  senas tradicijas.  Be  to, tai yra viena iš laukinių gyvūnų apsaugos ir racionalaus naudojimo priemonių.

     Konstitucinis     Teismas     pripažino,    kad    valstybė, pasirinkdama  medžioklės  planavimo  ir organizavimo modelį, turi plačią   diskreciją.   Reguliuodama   šiuos   santykius  valstybė privalo  sudaryti  prielaidas  užtikrinti  racionalų medžiojamųjų laukinių  gyvūnų  išteklių naudojimą ir apsaugą, atsižvelgiant ir į  šių  išteklių dydį bei jų gausos reguliavimo poreikį. Nutarime teigiama,  kad  valstybė,  siekdama užtikrinti viešąjį interesą - laukinės   gyvūnijos   (jos   išteklių)   apsaugą   ir  racionalų naudojimą,  atkūrimą  bei gausinimą, gali, o tam tikrais atvejais ir  privalo,  nustatyti  tokį  teisinį  reguliavimą,  kuriuo būtų įsiterpiama  į  privačių  žemės  sklypų,  miškų, vandens telkinių savininkų   nuosavybės   teises,   tačiau  negali  būti  paneigta savininkų privačios nuosavybės teisės esmė.

     Kartu  Konstitucinis  Teismas  pabrėžė,  kad  Konstitucijoje įtvirtinti   nuosavybės   neliečiamumas   ir   nuosavybės  teisių
apsauga  negali  būti  interpretuojami  kaip  pagrindas savininko teises  ir  interesus  priešpriešinti  viešajam  interesui,  kitų
asmenų teisėms, laisvėms ir teisėtiems interesams.