Naujienos
* Kampanija žiniaklaidoje "Skaldyk, kiršink ir nukreipk dėmesį" įgauna pagreitį
Jau tapo dėsninga, kad vos tik valstybės institucijos pradeda atidžiau domėtis, kaip tvarkomasi valstybiniuose miškuose, kaip iš gausybės rago "netikėtai" spaudoje pasipila straipsniai apie neva piktavališkas "nepasotinamų privatizacijos slibinų" mistines užmačias privatizuoti valstybinius miškus ir sunaikinti juos valdančias valstybines institucijas.
Įvardijami ir neparankūs oponentai- Lietuvos miško savininkų asociacija bei jos vadovai; medienos pramonės "rykliai" ir bet kuris kitas asmuo ar organizacija, jei tik pasidomi valstybinių miškų ekonomika ar Generalinės miškų urėdijos egzistavimo reikalingumu. Apdairiai "pamirštama" paviešinti- kokios nuomonės yra išsakomos iš tikrųjų, kas konkrečiai yra siūloma. Matyt- neparanku, nenaudinga ...
Seimo aplikos apsaugos komiteto pirmininkas aktyviai domisi galima valstybinio miškų ūkio pertvarka , Valstybės kontrolė yra numačiusi 2009 m. II ketv.pradėti Valstybinių miškų ūkio veiklos auditą. Tad gal ir neatsitiktinai eilinį kartą kampanija, kurią įvardintume "Skaldyk, kiršink ir nukreipk dėmesį" žiniasklaidoje įgauna pagreitį. Sąlygos tam palankios, nes patys žurnalistai vis garsiau kalba apie sunkmečio sąlygomis linkusią vislabiau parsidavinėti žiniasklaidą. Kokio atgarsio ji susilauks - parodys netolima ateitis ir visuomenės galimybė gauti visapusišką informaciją.Siūlytume susipažinti su Generalinės miškų urėdijos tinklapyje vis į pirmas naujienų pozicijas perkeliamu 2009-02-05 žaliųjų laikraštyje "Žalioji Lietuva" publikuotu straipsniu...>>>
www.lietuvosmiskai.lt
*********************
"Žalioji Lietuva", 2009 Nr. 1 (315)
Tautvydas TRUMPA
ŽL korespondentas
Viename filme apie ateivius yra tokia scena, kur sužeisto agresyvaus, ateivio žmonės klausia, ko nori ateiviai iš žmonių. Ateivis išstenėjo: „Mirkite!". Gal ir nevertėtų rimtai aptarinėti fantastinio filmo personažo požiūrio į žmones, jei su tokiu požiūriu mes nesusidurtume realiame gyvenime. Tai yra situacijos, kai keliami reikalavimai, kviečiama diskutuoti,, tačiau neieškoma kompromiso, o siekiama vienintelio tikslo - sunaikinti oponentą. Na, ne fiziškai, bet, pavyzdžiui, ekonomiškai, perimant turtą ir pan.
Į panašią situaciją šiuo metu yra patekusi valstybinių miškų sistema, kurios atstovai nuolat turi ginti šio valstybinio sektoriaus teisę į egzistenciją. Ir tai prasidėjo ne šiandien, tai prasidėjo netrukus po nepriklausomybės atkūrimo, kai į laisvę buvo išleistas nepasotinamas privatizacijos slibinas. Diskusija su šiuo slibinu tolygi žmonių diskusijai su minėtu ateiviu: visas valstybei ir visuomenei priklausantis turtas turi būti privatizuotas, o tą turtą valdančios valstybinės institucijos - likviduotos. Miškininkai ir padėtį miškų sektoriuje stebinti visuomenės dalis jau penkiolika metų laukia ir turi viltį, kad valstybei ir visuomenei nenaudinga, tačiau dirbtinai skatinama konfrontacija tarp valstybinio ir privataus miškų sektorių baigsis, o ją pakeis tarpusavio supratimas ir bendradarbiavimas. Apie tai „Žaliosios Lietuvos“ žurnalistai kalbėjosi su Lietuvos Respublikos Seimo Aplinkos apsaugos komiteto pirmininku Jonu Šimėnu ir Telšių miškų urėdijos urėdu Bronislovu Baniu.
Kas pasėjo nesantaikos sėklą?
Išsiaiškinti, kaip ir kodėl gimė priešiškumas valstybiniam miškų sektoriui, šiandien būtų ne mažiau sudėtinga, nei išsiaiškinti mituose skendinčias Lietuvos valstybingumo ištakas. Nebent tai susietume su istoriniuose šaltiniuose minimomis asmenybėmis ir gentimis Lietuvos atveju (pvz., Palemonu, skitais, sarmatais) ir konkrečiais asmenimis bei organizacijomis miškų atveju (pvz., A. Gaižučiu, S. Mizaru, LMSA - Lietuvos miško savininkų asociacija ir pan.). Atvirai kalbant, atkūrus nepriklausomybę, Lietuvoje dėjosi daug nesuprantamų dalykų, kaip visiškai nesuprantamas buvo ir prasidėjęs valstybinio miškų sektoriaus puolimas. Arši miškininkų kritika prasidėjo anksčiau, negu realiai susiformavo privačių miškų savininkų armija. Dauguma privačių miškų savininkų niekada nereiškė jokių pretenzijų valstybinių miškų valdytojams, ir praktiškai iki šiol neturi dėl ko reikšti. Kiršinimo veiklą pradėjo į LMSA susibūrę keletas asmenų, o jų pretenzijos miškininkams dažnai yra niekaip nesusiję su privačių miškų savininkų interesais. Pavyzdžiui, vienoje iš LMSA rezoliucijų siūloma: „Aplinkos ministerijai užtikrinti, kad būtų realizuota galimybė privačių miškų savininkams ir juos vienijančioms organizacijoms laisvai prieiti prie taksacinės informacijos bei medynų planų internete, su privačių valdų sluoksniu (be pavardžių)". Leiskit paklausti, kam eiliniam miško savininkui reikalinga tokia informacija? Tokia informacija reikalinga tik medienos pirkliui, kuris galėtų „spausti" miško savininkus parduoti jam geriausius miškus. Dar naudingesnė tokia informacija medienos vagims, nes jie tada gerai žinotų, kur yra geri, bet menkai saugomi privatūs medynai.
Taip pat neaišku, kiek miško savininkų vienija LMSA, nors šios organizacijos vadovai mėgsta kalbėti visų 223 tūkst. savininkų vardu. Kuo toliau, tuo labiau kyla įtarimas, kad LMSA atstovauja ne miškų savininkų, o medienos ruoša ir perdirbimu užsiimančių bendrovių interesus. Juolab, kad 19 tokių bendrovių yra LMSA kolektyviniais nariais. Privataus miško savininko, medkirčio ir medienos perdirbėjo interesai yra labai sunkiai suderinami, todėl jų priklausymas vienai organizacijai yra sunkiai suvokiamas. Pavyzdžiui, miško savininkas suinteresuotas, kad medkirtys jo mišką iškirstų kuo pigiau, o perdirbėjas medieną nupirktų kuo brangiau. Tačiau medkirtys ir perdirbėjas siekia visai priešingų tikslų!... Tad kaip gali viena organizacija atstovauti trijų grupių, siekiančių visai priešingų tikslų, interesus? Galima įtarti, kad LMSA dominuoja medkirčiai ir medienos perdirbėjai, kurie siekia savo tikslų ir sėkmingai manipuliuoja miško savininkų vardu, mažai kreipdami dėmesį į tikruosius miško savininkų poreikius..
Valstybiniam miškų sektoriui nuo pat pradžių buvo prikišama korupcija, medienos vagystės, nesąžininga konkurencija, reikalaujama nušalinti miškų urėdijų ir girininkijų darbuotojus nuo bet kokios privačių miškų priežiūros. Miškininkai lengviau atsikvėpė, kai ir valstybinių, ir privačių miškų kontrolė buvo perduota aplinkos apsaugos agentūroms. Dabar jiems nebereikia saugoti privačių miškų nuo jų savininkų, kai šie be leidimų kerta savo mišką. Įstatymai miškininkus „įpareigoja" nebesidomėti tuo, kas vyksta privačiuose miškuose. Nebent kiltų gaisras ar miškus užpultų gausus būrys žievėgraužių. Tačiau dabar atsirado kita problema, dėka destruktyvios LMSA aktyvistų veiklos, tūkstančių nieko dėtų privačių miškų savininkų miškai liko be elementarios apsaugos nuo vagių; šiukšlintojų ir panašių dalykų. Dabar LMSA vėl kyla į kovą ir reikalauja valstybės kurti privačių miškų priežiūros tinklą.
Seimo komiteto pirmininkas pasisakė už bendradarbiavimą
Šių metų sausio 16 d. Trakų miškų urėdijoje įvyko diskusija „Aktualiausios miškų ūkio valdymo problemos ir jų sprendimo galimybės". Diskusiją inicijavo aštriais pareiškimais dėl šalyje vykdomos valstybinės miškų politikos garsėjanti Lietuvos miško savininkų asociacija, tačiau dalyvaujant gausiam būriui mokslininkų, politikų, valdžios ir miškų urėdijų atstovų, diskusija, anot Seimo Aplinkos apsaugos komiteto pirmininko Jono Šimėno, buvo dalykiška ir naudinga. „Nekalbėjome apie miškų sektoriaus priskyrimą Žemės ūkio ministerijai, nes daugumai diskusijos dalyvių buvo aišku, kad toks žingsnis iš esmės, nieko nepakeistų, o tik sukeltų bereikalingą sumaištį. Lietuvos žemės ūkio universiteto mokslininkai pristatė galimus valstybinio miškų sektoriaus reformos variantus, tačiau kai kurie iš jų, pavyzdžiui vienos miškų įmonės kūrimas, dvelkia gigantomanija ir medienos rinkos monopolizavimu. Diskusijos metu, o po to lankantis valstybiniuose ir privačiuose miškuose, susidariau įspūdį, kad situacija Lietuvos miškuose yra pakankamai gera", - sakė komiteto pirmininkas Jonas Šimėnas. Pašnekovo nuomone, negali būti net kalbos apie valstybinių miškų privatizavimą, valstybinio miškų sektoriaus išardymą ir pan. Savaime suprantama, kad keičiantis gyvenimui, turi keistis ir valstybinis miškų ūkis, tačiau visi pertvarkymai turi būti gerai apgalvoti ir pasverti.
Niekas iš diskusijos dalyvių neneigė, jog valstybė turi skatinti privačių miškų ūkio vystymąsi bei remti privačių miškų savininkus. Tačiau svarbiausias klausimas - kam ir kaip ta parama turi būti teikiama? „Visiškai akivaizdu, kad kurti dar vieną struktūrą privačių miškų priežiūrai būtų brangu ir beprasmiška, nes beveik viską, ko pageidauja LMSA atstovai, privačių miškų savininkams gali atlikti miškų urėdijos ir girininkijos. Šiuos klausimus reikia nagrinėti, priimti atitinkamus įstatymų pakeitimus. Tačiau lieka dar vienas neaiškus klausimas, ar dauguma miško savininkų nori to paties, kaip ir LMSA?", - sakė Jonas Šimėnas.
Bendradarbiavimas - geriausia ir pigiausia išeitis
Telšių miškų urėdijos urėdo Bronislovo Banio nuomone, priešprieša tarp miškininkų ir privačių miškų savininkų yra kurstoma dirbtinai, nes realiame gyvenime tos priešpriešos nėra. Privačius miškus atstovaujančių organizacijų iniciatyva valstybinių ir privačių miškų sektoriai teisiškai yra tiek atriboti, kad girininkijų darbuotojai neprivalo stebėti privačių miškų. Dėl to didelė dalis privačių miškų liko visai be priežiūros, dabar tos pačios organizacijos prašo valstybės paramos ir siūlo kurti privačių miškų priežiūros padalinius.
„Naujų struktūrų kūrimas būtų bereikalingas valstybės lėšų švaistymas, - sako Telšių miškų urėdijos urėdas Bronislovas Banys. - Kol miškai buvo neprivatizuoti, girininkijų darbuotojai prižiūrėjo visus, girininkijos teritorijoje buvusius miškus. Dalis tų miškų po nepriklausomybėm atkūrimo buvo privatizuota, tačiau iš girininkijų teritorijų niekur nedingo, todėl tų miškų priežiūrą girininkijos gali vykdyti ir šiandien.. Taip buvo ir smetoninėj Lietuvoj".
Urėdo nuomone, valstybinio ir privačių miškų sektorių geranoriškas bendradarbiavimas būtų geriausia ir pigiausia išeitis iš susidariusios situacijos. Miškų urėdijos turi reikalingų specialistų, patirtį, infrastruktūrą, todėl būtų neatsakinga viso to neišnaudoti. Juolab, kad ir dabar miškų urėdijos vykdo sanitarinę bei priešgaisrinę. apsaugą visų nuosavybės formų miškuose, konsultuoja privačių miškų savininkus, teikia jiems įvairias paslaugas. „Belieka tik plėsti bendradabiavimą, įteisinant tarpusavio santykius įstatymais, - sakė miškų urėdas B. Banys. - Dabartinė pasaulinė krizė akivaizdžiai parodė, kad turime veikti labai atsakingai,, taupyti valstybės lėšas, prisitaikyti prie esamų sąlygų ir surasti geriausius sprendimus. Manau, kad Lietuvos miškininkai yra pasiruošę spręsti privačių miškų problemas, o valstybė įvertins jų indėlį, nustatydama miškų urėdijoms mokesčius ar kitaip kompensuodama už paramą privačių miškų sektoriui".