Naujienos

2008 - 05 - 27

* LR Žemės ūkio rūmų Prezidiume svarstytas klausimas ūkinės veiklos vykdymo saugomose teritorijose ir miško savininko ūkio steigimo

2008-05-27 įvyko LR Žemės ūkio rūmų Prezidiumo posėdis, kuriame aptartos ūkininkavimo saugomose teritorijose problemos, ne kartą įvardintos Lietuvos miško savininkų asociacijos, sukeliančios daugybę rūpesčių ten gyvenantiems žmonėms. Posėdyje dalyvavo Valstybinės Saugomų Teritorijų Tarnybos prie Aplinkos ministerijos direktorė Rūta Baškytė.

Pirmu darbotvarkės punktu aptartas klausimas: Dėl LR teritorijų planavimo įstatymo 22 straipsnio pakeitimo įstatymo. Dėl ūkinės veiklos vykdymo saugomose teritorijose ir miško savininko ūkio steigimo. (Pristato LR aplinkos ministerijos, Valstybinės saugomų teritorijų tarnybos (VSTT) prie Aplinkos ministerijos ir Lietuvos miško savininkų asociacijos atstovai.)

Klausimo aktualumas. Nuo 2008 m. kovo 1 d. įsigaliojo LR teritorijų planavimo įstatymo 22 straipsnio pakeitimo įstatymas, kuriuo kaimų teritorijose ir žemės ūkio paskirties žemėje, statant ūkininko sodybą ar pagalbinio ūkio ir kitos paskirties pastatus, vietoj detaliųjų planų rengiami žemėvaldų planai (projektai) arba kaimo plėtros žemėtvarkos projektai. Dėl įsigaliojusių įstatymo pakeitimų pastaruoju metu ūkininkai susiduria su didelėmis kliūtimis, kurias nulemia informacijos dėl reikalingų dokumentų rengimo ir jų pateikimo proceso stoka. Atitinkamos informacijos suinteresuotiems asmenims negali suteikti nei savivaldybių architektai, nei žemėtvarkos specialistai. Todėl būtinas išsamus pasikeitusios tvarkos išaiškinimas.
Miško savininkai susiduria su problemomis remontuodami, rekonstruodami ar statydami gyvenamuosius pastatus ir jų priklausinius kaimuose ir sodybvietėse, kurių teritorija priskirta miškų ūkio paskirties žemei. Dar didesnės problemos kyla norintiems plėtoti kaimo turizmą, kitus verslus savo valdose. Statybos projektavimo sąlygas bei leidimus išduodančios ir derinančios institucijos draudžia su statyba susijusią veiklą, o keisti miškų ūkio paskirties žemę į kitą paskirtį taip pat neleidžiama remiantis Miškų ir Saugomų teritorijų įstatymais. Saugomose teritorijose net apie esamus pastatus, kurie metų metus stovi miško žemėje, neleidžiama atidalinti namų valdos. Didelis skaičius esamų sodybų, sodybviečių ir net ištisi kaimai, įsikūrę miškingose vietovėse, stovi miškų ūkio paskirčiai priskirtoje žemėje ir aplink pastatus nėra specialiai išskirta namų valda. Tokia situacija susiklostė, nes pagal daugelį metų galiojusią įstatyminę bazę nereikėjo keisti tikslinės žemės paskirties ir išskirti namų valdos ribas esamose ar atkuriamose sodybose.

 

J.JankauskieneLMSA poziciją ŽŪR Prezidiumo posėdyje išsakė LMSA Pirmininko pavaduotoja Jūratė Jankauskienė:

        Lietuvoje privataus miško yra apie 760 tūkst . ha, juose ūkininkauja apie 230 tūkst. miško savininkų, didelė dalis iš jų yra žemdirbiai, kaimo gyventojai.Užbaigus žemės ir miškų reformą ir apželdant mišku nenaudojamas žemes,prognozuojama, kad  privačių miškų bus apie 1mln. ha.      Lietuvos miško savininkų asociacija  Generalinėje Asamblėjoje vykusioje š.m. balandžio 4d. pažymėjo, kad Konstitucijoje ir  miškų įstatyme įteisinta privati nuosavybė valstybės institucijų atstovaujama ir kuruojama neadvekačiai augančiai privataus miško reikšmei valsybės lygmeniu. Viena iš neatidėliotinai spręstinų rezoliucijų yra  Dėl miško savininko ūkio steigimo: plėtotė kaimo turizmo  ar kitų verslų  miškų ūkio paskirties žemėje. Tai statybų projektavimas  ir derinimas remiantis Saugomų teritorijų ir Miškų įstatymais, pagal kuriuos viskas yra draudžiama, o saugomose teritorijose net sodybvietės negalima atskirti iš bendro ploto keičiant paskirtį. Kreipiamės  į Aplinkos ministeriją:  Sudaryti galimybę miško savininkui, turinčiam žemės ūkio naudmenų, miško valdoje steigti miško savininko ūkį, analogišką ūkininko ūkio steigimui.   Siekiant didinti miškų ekonominę vertę, parengti aiškią miško pavertimo kitomis naudmenomis tvarką, tuo sudarant sąlygas plėtoti kaimo turizmą rekreaciniu požiūriu vertingose vietovėse.    Priimti reikiamas išdėstytų siūlymų įgyvendinimui Teritorijų planavimo, Saugomų teritorijų ir Miškų įstatymo pataisas.  Dėl LR Saugomų teritorijų įstatyme numatytų kompensacijų mokėjimo už ūkinės veiklos ribojimus.  Kategoriškai pasisakome prieš Aplinkos ministerijos inicijuotas užmačias pakeisti palankų žemės savininkams Saugomų teritorijų įstatymo 32 str., kaip pažeidžiančias LT konstitucijoje įtvirtintą teisinės valstybės principą. Reikia mokėti kompensacijas ne tik už naujai steigiamas saugomas  tertitorijas.  Siūlome:
  • Sudaryti teisines prielaidas ir sąlygas saugomose teritorijose esančius privačius miškus išpirkti arba iškeisti į lygiaverčius privačius ūkinius miškus.
  • Peržiūrėti saugomų teritorijų esančių privačiuose miškuose ir jį pakoreguoti, kiekvienu atveju įvertinus jo priskyrimo tikslingumąsaugomai teritorijai.
  • Steigiant naujas saugomas teritorijas ar griežtinant ūkininkavimo režimą, taikyti nedraudimo o SKATINIMO principą: patirtinus nuostolius savininkui  atlyginti rinkos kainomis ir iš karto.  Priimant įstatymus būtina vadovautis ilgamete miškininkystės patirtimi, moksliniai tyrimais, nepamirštant ir humaniškumo principų. 

LMSA inf.