Naujienos

2007 - 07 - 05

* Konstitucinis Teismas priėmė sprendimą dėl nuosavybės teisių atkūrimo valstybiniuose parkuose ir draustiniuose

 
LIETUVOS  RESPUBLIKOS KONSTITUCINIS TEISMAS

                    PRANEŠIMAS ŽINIASKLAIDAI
                       2007 m. liepos 5 d.

  KAI KURIOS PILIEČIŲ NUOSAVYBĖS TEISIŲ Į IŠLIKUSĮ NEKILNOJAMĄJĮ TURTĄ ATKŪRIMO ĮSTATYMO NUOSTATOS PRIEŠTARAUJA KONSTITUCIJAI

                               
     Piliečių  nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį   turtą atkūrimo įstatymo 16 straipsnio 7 dalis (1999 m. gegužės 13 d. ir 2001 m. gruodžio 11 d. redakcijos) ta apimtimi, kuria  nustatyta, kad  nuosavybės teisės gali būti atkurtos perduodant   nuosavybėn lygiavertį turėtajam atitinkamai žemės, miško ar vandens telkinio plotą,   esantį   valstybinio  parko,  valstybinio     draustinio teritorijoje,   tiems  piliečiams,  kuriems  nuosavybės     teise priklausiusi nacionalizuota ar kitaip neteisėtai nusavinta  žemė, miškas  iki  neteisėtos  nacionalizacijos ar  kitokio   neteisėto nusavinimo buvo ne to valstybinio parko ar valstybinio draustinio teritorijoje, bet kitur, ir tiems piliečiams, kuriems  nuosavybės teise priklausiusi nacionalizuota ar kitaip neteisėtai  nusavinta žemė, miškas ar vandens telkinys iki neteisėtos  nacionalizacijos ar  kitokio  neteisėto nusavinimo buvo to valstybinio  parko   ar valstybinio draustinio teritorijoje, tačiau tie piliečiai  gyvena ne to valstybinio parko, valstybinio draustinio teritorijoje, bet kitur,  prieštarauja  Konstitucijai.  Tai  konstatuota   šiandien priimtame  Konstitucinio Teismo nutarime, kuriame buvo   tiriamas Piliečių  nuosavybės  teisių  į  išlikusį  nekilnojamąjį    turtą atkūrimo įstatymo nuostatų konstitucingumas.
     Konstitucinis  Teismas  pažymėjo,  kad  įstatymų   leidėjas, turėdamas  įgaliojimus  nustatyti  ir tokį  piliečių   nuosavybės teisių atkūrimo būdą, kad nesant galimybės grąžinti natūra būtent to   žemės,  miško,  vandens  telkinio  ploto,  kuris    asmeniui nuosavybės  teise  priklausė iki neteisėtos nacionalizacijos   ar kitokio  neteisėto nusavinimo, nuosavybės teisės yra   atkuriamos asmeniui  suteikiant  lygiavertį žemės, miško, vandens   telkinio plotą kitoje vietovėje, pagal Konstituciją negali nustatyti tokio nuosavybės  teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo  būdo, kad  asmeniui  vietoje jo kitoje vietovėje turėtų žemės,   miško, vandens   telkinio  kaip  lygiavertis  turtas  būtų    perduodama nuosavybėn  žemė, miškas, vandens telkinys, kurie yra  vietovėse, priskirtose  ypač  vertingų vietovių kategorijai. Toks   teisinis reguliavimas  sudarytų  teisines  prielaidas  atsirasti   sunkiai kontroliuojamiems ypač vertingų vietovių kokybiniams pokyčiams ir būtų nesuderinamas su Konstitucijos 54 straipsniu, 128 straipsnio 2 dalimi, konstituciniu teisinės valstybės principu.
     Konstitucinis  Teismas pabrėžė, kad įstatymų leidėjas   gali nustatyti ir tokį teisinį reguliavimą, kad ypač vertingų vietovių teritorijoje   (valstybiniuose   parkuose   ir     valstybiniuose draustiniuose)  asmeniui  natūra būtų grąžinama būtent ta   žemė, miškas,  vandens telkinys, kurie iki neteisėtos  nacionalizacijos ar  kitokio neteisėto nusavinimo jam priklausė nuosavybės  teise, jeigu jie nėra valstybės išperkami.
     Nutarime  pabrėžta, kad nėra konstitucinių argumentų,  kurie leistų  teigti,  kad  apskritai nėra galimas  ir  toks   teisinis reguliavimas,   kai   atkuriant  nuosavybės  teises     asmeniui, gyvenančiam    valstybinio   parko,   valstybinio      draustinio teritorijoje, kuris to valstybinio parko, valstybinio  draustinio teritorijoje  turėjo  nuosavybės  teise  žemę,  mišką,    vandens telkinį,  kurio pagal įstatymą negalima grąžinti natūra (jis  yra valstybės  išperkamas), vietoje jų turėtos žemės, miško,  vandens telkinio  yra suteikiamas lygiavertis atitinkamai žemės,   miško, vandens telkinio plotas kitoje to valstybinio parko,  valstybinio draustinio  teritorijos dalyje. Tačiau toks nuosavybės teisių   į išlikusį  nekilnojamąjį  turtą  atkūrimo būdas  neturi   sudaryti teisinių  prielaidų  atsirasti  sunkiai  kontroliuojamiems   ypač vertingų vietovių kokybiniams pokyčiams (kurie galėtų  atsirasti, pvz.,  dėl  labai  suaktyvėjusios  ūkinės  ar  kitokios   veiklos valstybiniame  parke,  valstybiniame  draustinyje).  Taigi   toks nuosavybės  teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo  būdas nėra  neleistinas  valstybinio  parko,  valstybinio    draustinio teritorijoje nuosavybės teise žemę, mišką, vandens telkinį, kurio pagal  įstatymą  negalima  grąžinti natūra  (jis  yra   valstybės išperkamas),  turėjusių  ir  to valstybinio  parko,   valstybinio draustinio   teritorijoje  gyvenančių  asmenų  atžvilgiu;    toks nuosavybės  teisių  atkūrimas minėtiems asmenims neturėtų   kelti grėsmės  valstybinio  parkų, valstybinio draustinių,  kaip   ypač vertingų vietovių, išsaugojimui.
     Kitaip vertinamas toks teisinis reguliavimas, kai tam tikras žemės, miško, vandens telkinio plotas, esantis valstybinio parko, valstybinio  draustinio  teritorijoje, kaip  lygiavertis   turtas vietoje  valstybinio parko, valstybinio draustinio   teritorijoje turėtos  žemės,  miško, vandens telkinio, kurio  pagal   įstatymą egalima   grąžinti  natūra  (jis  yra  valstybės    išperkamas), suteikiamas  tokiems  piliečiams, kurie negyvena to   valstybinio parko,  valstybinio draustinio teritorijoje, nes toks  nuosavybės teisių  į  išlikusį  nekilnojamąjį  turtą  atkūrimas    minėtiems asmenims   sudarytų   teisines  prielaidas  atsirasti     sunkiai kontroliuojamiems  ypač vertingų vietovių kokybiniams   pokyčiams (kurie galėtų atsirasti, pvz., dėl labai suaktyvėjusios ūkinės ar kitokios veiklos valstybiniame parke, valstybiniame draustinyje), keltų grėsmę valstybinių parkų, valstybinių draustinių, kaip ypač vertingų  vietovių,  išsaugojimui.  Toks  teisinis   reguliavimas konstituciškai nepagrįstas.      Konstitucinis  Teismas šiame nutarime pripažino ir tai,  kad Piliečių  nuosavybės  teisių  į  išlikusį  nekilnojamąjį    turtą atkūrimo  įstatymo  5  straipsnio 2 dalies 1  punktas  (2002   m. balandžio 2 d. redakcija) ta apimtimi, kuria buvo nustatyta,  kad grąžinant  natūra  laisvą (neužstatytą) žemę  grąžinamos   natūra laisvos  (neužstatytos) žemės plotas sumažinamas iki 1 ha   ploto žemės sklypo dydžio, jeigu jame yra suprojektuoti žemės  sklypai, perduodami neatlygintinai piliečiams individualiai statybai pagal šio  straipsnio  2 dalies 3 punktą ir jų negalima   suprojektuoti kitose miesto teritorijose dėl laisvos (neužstatytos) žemės šiame mieste trūkumo, neprieštaravo Konstitucijai.

     Spręsdamas  šį  klausimą Konstitucinis Teismas laikėsi   tos pačios  pozicijos  kaip  ir priimdamas 2001 m.  balandžio  2   d. nutarimą.  Tame nutarime buvo konstatuota, kad  pagal Įstatymo  5 straipsnio  2 dalį (1999 m. gegužės 13 d. redakcija)  piliečiams, kuriems  nuosavybės teisės į žemę negali būti atkurtos jų  turėtą žemę  grąžinant  natūra,  gali  būti  neatlygintinai   nuosavybėn perduodami  kiti  žemės  sklypai,  kad  pagal  įstatymą   tokiems tikslams  naudojama  ir  ta  laisva  (neužstatyta)  žemė,   kurią susigrąžinti  natūra  siekia jos savininkai, kad tokia žemė   yra valstybės  išperkama, taip pat kad tokiu būdu didesniam  skaičiui savininkų,  kuriems  nėra galimybės grąžinti natūra  jų   turėtos miesto žemės, yra iš dalies natūra atkuriamos nuosavybės teisės į nacionalizuotą  žemę,  miestų  teritorijose  esančius   nustatyto dydžio  žemės sklypus jiems perduodant kaip dalinę   kompensaciją natūra.  Minėtame  Konstitucinio Teismo nutarime konstatuota   ir tai,  kad,  atsižvelgiant  į  su  nuosavybe  susijusių   santykių pokyčius,  įvykusius  per  laikotarpį, praėjusį  nuo   neteisėtos nacionalizacijos,   tam   tikros   dalies   privačios     laisvos (neužstatytos)  žemės išpirkimas siekiant kuo didesniam  skaičiui savininkų  atkurti  nuosavybės  teises  į  nacionalizuotą    žemę perduodant jiems neatlygintinai nuosavybėn žemės sklypus atspindi visuomenės interesą.

     Konstitucinis   Teismas  taip  pat  konstatavo,  kad    nėra konstitucinių   argumentų,   kurie   leistų  teigti,   kad     su Konstitucijos 23 straipsnio 3 dalimi yra nesuderinamas Įstatymo 5 straipsnio  2 dalies 1 punkte (2002 m. balandžio 2 d.  redakcija) nustatytas  pagrindas, kuriam esant piliečiui grąžinama ne   visa mieste esanti laisva (neužstatyta) žemė, o tik ne daugiau kaip  1 ha.
     Taip  pat  nėra  ir konstitucinių argumentų,  kurie   leistų teigti,  kad  su  Konstitucijos  23  straipsnio  3  dalimi    yra nesuderinamas  Įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 1 punkte (2002   m. balandžio 2 d. redakcija) nustatytas natūra grąžinamos  miestuose esančios  laisvos (neužstatytos) žemės dydis - ne daugiau kaip  1 ha.
     Visas  nutarimo  tekstas  skelbiamas  Konstitucinio   Teismo interneto  svetainėje
www.lrkt.lt  (žr. Teisės aktai /  Nutarimai, sprendimai ir išvados).